• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kul groda!

F

F.d. 55665

Guest
Sv: Kul groda!

Tycker den här typen av produkt dyker upp med jämna mellanrum, lovar allt och levererar inget, eller möjligen illegalt (inte nödvändigvis illegalt av tittaren, men vill man köpa något av en firma som bryter mot lagen och kanske inte finns kvar när det strular?). Och till ett pris som är mycket högre än redan existerande seriösa alternativ. Mycket enklare att streama via datorns HDMI eller via en platta/telefon. Eller betala för Apple TV/Chromecast, billigare och troligen mer värde för pengarna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

Visst fungerar det, men om det är legalt i Sverige tror jag inte.

Den stora skillnaden med Apple-TV/ChromeCast och de här produkterna, det finns ett antal leverantörer, är att man får in alla kanaler utan att ha avtal och betala för det.

IMG_0944.JPG

TommyD
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

Ja bara sättet den marknadsförs på i form av en annons maskerad som en artikel med en massa bluffkommentarer t.o.m på svenska gör att utgångsläget blir att det är en skitprodukt som måste luras på folk.:cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

De skriver att man kan säga upp kabelabb.
Och ta in tjänster via nätet, visst det klarar en vanlig smart-tv eller en annan mediaspelare också, MEN man kan inte se kan inte se dessa tjänster typ Netflix m.m. gratis bara för att man tar in dem via internet istället för via kabel-tv.

Det finns inget olagligt med en mediaspelare med div. appar i, som detta är, och en dyr sådan.
Klurig marknadsföring som man får läsa om för att genomskåda.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

De skriver att man kan säga upp kabelabb.
Och ta in tjänster via nätet, visst det klarar en vanlig smart-tv eller en annan mediaspelare också, MEN man kan inte se kan inte se dessa tjänster typ Netflix m.m. gratis bara för att man tar in dem via internet istället för via kabel-tv.

Det finns inget olagligt med en mediaspelare med div. appar i, som detta är, och en dyr sådan.
Klurig marknadsföring som man får läsa om för att genomskåda.

Nej Peter, det är ingen vanlig mediaspelare som du finner i din smart-tv.

Skillnaden är att den lilla lådan öppnar de kodade signalerna utan att du betalar abbonemanget. På bilden i mitt tidigare inlägg, som tyvärr hamnade på sniskan, ser du t.ex 14 betalkanaler som du kan titta på.... det finns säkert flera hundra.

De här "lådorna" tror jag är vanlig i vissa invandrargrupper och läste om ett tillslag i Sverige för några månader sedan. Tolkar det som att det är illegalt i Sverige, åtminstone att sälja tjänsten.

I Spanien är det här mycket vanligt bland utlänningar som vistas där längre tid. Säljande företag säger att det är legalt, men jag tror att det är som mycket annat i Spanien, varken legalt, eller direkt illegalt. Dvs. hamnar i den stora gråzonen som går under benämningen "allegalt".

Leverantörerna har sina showrooms på bästa AAA-lägen i turistorterna och är stora annonsörer i pressen, utan att myndigheterna ingriper. Vet att t.ex SVT-World försökte stoppa verksamheten under många år, resultatet blev bara stora spanska advokatkostnader.

Under de minst 15 åren det här har erbjudits i marknaden i Spanien, vet jag bara två leverantörer som åkt fast. Den första var ett danskt företag och det skattemyndigheten som stoppade deras verksamhet eftersom man under många år inte redovisat en enda Euro i intäkt!

Den andra som fastnade i polisens garn var nu i vintras. Det var en leverantör som erbjöd La Ligas matcher gratis.... Men där gick gränsen, den stängdes omedelbart ner.

Att man inte ser det som illegalt i Spanien beror troligen på att de här leverantörerna vänder sig till utlänningarna och erbjuder inga spanska betalkanaler.

Netflix har jag inte sett att någon erbjudit. Vet inte om de har en annan teknik, eller det är rädsla för att få Netflix efter sig.

Men visst fungerar det....

TommyD
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

Nej Peter, det är ingen vanlig mediaspelare som du finner i din smart-tv.

Skillnaden är att den lilla lådan öppnar de kodade signalerna utan att du betalar abbonemanget. På bilden i mitt tidigare inlägg, som tyvärr hamnade på sniskan, ser du t.ex 14 betalkanaler som du kan titta på.... det finns säkert flera hundra.

De här "lådorna" tror jag är vanlig i vissa invandrargrupper och läste om ett tillslag i Sverige för några månader sedan. Tolkar det som att det är illegalt i Sverige, åtminstone att sälja tjänsten.

I Spanien är det här mycket vanligt bland utlänningar som vistas där längre tid. Säljande företag säger att det är legalt, men jag tror att det är som mycket annat i Spanien, varken legalt, eller direkt illegalt. Dvs. hamnar i den stora gråzonen som går under benämningen "allegalt".

Leverantörerna har sina showrooms på bästa AAA-lägen i turistorterna och är stora annonsörer i pressen, utan att myndigheterna ingriper. Vet att t.ex SVT-World försökte stoppa verksamheten under många år, resultatet blev bara stora spanska advokatkostnader.

Under de minst 15 åren det här har erbjudits i marknaden i Spanien, vet jag bara två leverantörer som åkt fast. Den första var ett danskt företag och det skattemyndigheten som stoppade deras verksamhet eftersom man under många år inte redovisat en enda Euro i intäkt!

Den andra som fastnade i polisens garn var nu i vintras. Det var en leverantör som erbjöd La Ligas matcher gratis.... Men där gick gränsen, den stängdes omedelbart ner.

Att man inte ser det som illegalt i Spanien beror troligen på att de här leverantörerna vänder sig till utlänningarna och erbjuder inga spanska betalkanaler.

Netflix har jag inte sett att någon erbjudit. Vet inte om de har en annan teknik, eller det är rädsla för att få Netflix efter sig.

Men visst fungerar det....

TommyD

Hej Tommy,

Jag har Netflix, HBO Nordic, och ViaPlay idag, menar du att jag kan säga upp dessa tjänster och fortsätta använda dessa tjänster "gratis" med hjälp av denna box?

Klippt från TVFrog
"Vi vet alla hur frustrerande dyra kabelräkningar och abonnemangstjänster kan vara.

Du betalar för kabel, Netflix, filmer och sport på begäran... summan bara växer.

Och det finns naturligtvis all hårdvara. Din mottagare, AppleTV eller Firesticks, DVD-spelare och ofta dyra Smart-TVs.

Så det är ingen överraskning att fler och fler människor söker efter billigare och enklare lösningar för att sänka kabelräkningarna och bli av med all hårdvara.

Tack och lov finns det en lösning för att lagligt titta på vad som helst utan kostnad!
"

:)Peter
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kul groda!

Hej Tommy,

Jag har Netflix, HBO Nordic, och ViaPlay idag, menar du att jag kan säga upp dessa tjänster och fortsätta använda dessa tjänster "gratis" med hjälp av denna box?

:)Peter

Peter jag är absolut ingen expert i ämnet, men känner till produkterna eftersom vi utlänningar som bor mer eller mindre fast i Spanien, varit och är hänvisade till IP-TV, för att se våra hemländers TV-program.

Tidigare var vi hänvisade till SVT-Europa, som sedermera blev SVT-World. Eländig programtablå. Det är väl ok att se Bolibompa på bästa sändningstid, eftersom det kanske passar de svenska barnen på USA´s östkust. Däremot hade lite svårt med de dagliga utsändningarna av Oddasat, de samiska nyheterna, kändes lite främmande. :)

Hade ett tätt samarbete om SVT-Europe när man introducerade sina sändningar i Europa 1988. Var en av deras första större kunder och samtidigt bollplank för dem.

Därför känner jag väl till hur SVT kämpade mot vad man kallade "piratsändningarna" i Spanien.

Hittade det här reportaget från 2014, när jag googlade:

Svenska Magasinet - SVT vill stoppa olagliga IPTV-leverantörer

Så här med facit i handen kan man säga att Riffa har gått i pension, SVT-World slutade sända 30 april 2017 och jag tror inte att kanalen sörjs av många. Däremot lever IP-TV leverantörerna vidare.......

Citat:"Det hela bygger på en stor lögn. Det som de sysslar med är helt olagligt, säger Riffa Hänninen, tidigare kanalchef på SVT World och den som samordnar SVT:s ansträngningar att få stopp på IPTV-leverantörerna i Spanien."

Tror att Riffa var lite för snabb att döma de förutsättningar som existerar i just Spanien.

Skandinaviska klubben på Costa Blanca heter Mas Amigos och i deras senaste nummer av deras tidning saxar jag:

"Detta ska du tänka på vid val av tv-kanaler och bredband
Fotnot: Det tillkommer hela tiden nya aktörer/leverantörer av wifi/fiber varför vi reserverar oss för att ha missat någon viktig aktör.
Vill man ha IPTV, är det fiber som gäller. Tar man signalen
via antenn eller parabol, är risken betydligt större att
bilden ”laggar”, alltså fryser eller pixlar sönder, särskilt om
mottagningsförhållandena är svåra. Bredband via fiber
påverkas inte av dåliga väderförhållanden och är mer
stabilt med andra ord.
Har du ingen fiber i ditt område, kolla med olika
leverantörer om man har någon plan för detta och när det
i så fall ska ske. Tänk på att allt fler leverantörer jobbar hårt
för att erbjuda fiber då detta är den bästa lösningen för
både TV och surf på dator/platta/smartphone.
Vill du ha bredband via fiber och ett paket med
skandinaviska kanaler, räkna med ett pris på 50-55 euro
per månad.
Vissa leverantörer erbjuder sätta på/stänga beroende
på när man är på plats i Spanien. Det är ett sätt att få ner
kostnaden.

Exempel på större leverantörer av i första hand
skandinaviska kanaler är:
• ScanSat (erbjuder även internet via wifi eller fiber
beroende på område)
• Spaniabox
• DVBLab Communication (erbjuder även internet via
wifi eller fiber beroende på område)
• Scandinavian IP.TV
Exempel på större leverantörer av wifi/fiber
(i olika delar av området)
• SatTVPlus
• Telecast/Onlyfibra
• Grupo TVHorradada
• TVT Torrevieja
• Grupo Telecable (finns i första hand i Santa Pola men
även i andra områden söder om Alicante och mot
Murcia).
• Airsat
• Olé Communicatìon"


Här är ett par hemsidor till levarantörerna av skandinaviska kanaler:
Svensk IPTV
https://www.scansat-network.net/?page_id=11600&lang=sv

... det här är bara exempel, det finns flera.

Som svar på din fråga så tror jag att det rent tekniskt är enkelt med den lilla boxen, med reservation för Netflix. Vi själva betalar abonnemanget för Netflix i Sverige och ser det både i Sverige och i Spanien via vår Smart-TV.

Det jag skrivit här bygger på mina erfarenheter från Spanien, men det går självklart lika bra, att rent tekniskt, använda den lilla boxen i Sverige.

Skall också tilläggas att leverantörerna i Spanien tror jag inte säljer produkten till någon som har för avsikt att använda den i Sverige. Det här hörde jag utav chefen för produkten Spaniaboxen, med motiveringen att rättsläget i Sverige inte var helt klart.

Inte ett helt klart svar.....

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen