• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KRONOFOGDEN

Velmet

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34462
Medlemskap
2025
Jag har idag haft samtal med kronofogden om man hyr ut husbil till person som
har skuld hos kronofogden, kan de ta den i beslag i en poliskontroll. Att få tillbaka den kräver en s.k. återvinning
som man ansöker om.
För att detta inte ska inträffa, ta kreditupplysning på hyreskund.

Hälsningar Stefan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har idag haft samtal med kronofogden om man hyr ut husbil till person som
har skuld hos kronofogden, kan de ta den i beslag i en poliskontroll. Att få tillbaka den kräver en s.k. återvinning
som man ansöker om.
För att detta inte ska inträffa, ta kreditupplysning på hyreskund.

Hälsningar Stefan
Jag hyr inte ut. Man ska ha annan försäkring än den vanliga för att det ska gälla vid uthyrning. Och nu detta med kronofogden.

Bara för mycket krångel och risk för skador...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Svårigheten blir ju om skulden inte har hunnits registreras hos kronofogden innan man hyr ut sin husbil....
De som vill lura en vet precis hur de skall gör i denna situation.... Så även om kreditupplysningen säger noll.... Så kan den säga något annat ett par dagar senare.. :swoon:;)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag skulle inte ens hyra ut en cykel åt någon obekant. Som muskatten skrev så säger en kreditupplysning inte så mycket tyvärr. Jobbet med kronkalle om återvinning, avhysning och allt vad det heter tar tid, jag har erfarenhet.
varningsklockorna pinglar för fullt.
 

Agne-Bergen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
38541
Medlemskap
2024
Jag har idag haft samtal med kronofogden om man hyr ut husbil till person som
har skuld hos kronofogden, kan de ta den i beslag i en poliskontroll. Att få tillbaka den kräver en s.k. återvinning
som man ansöker om.
För att detta inte ska inträffa, ta kreditupplysning på hyreskund.

Hälsningar Stefan
Menar du verkligen inte att de kontrollerar ägarskapet med registrerad ägare innan de tar ett fordon i beslag? För mig låter det i så fall obegripligt och onödigt. Då skulle ju Kronofogden få fullt upp med att återlämna beslagtagna hyrbilar….
Det jag vet händer är att myndigheterna kan kontakta bilägaren/uthyraren och hyresavtalet kan avbrytas om föraren exv är misstänkt för brott.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Menar du verkligen inte att de kontrollerar ägarskapet med registrerad ägare innan de tar ett fordon i beslag? För mig låter det i så fall obegripligt och onödigt. Då skulle ju Kronofogden få fullt upp med att återlämna beslagtagna hyrbilar….
Det jag vet händer är att myndigheterna kan kontakta bilägaren/uthyraren och hyresavtalet kan avbrytas om föraren exv är misstänkt för brott.
Jag säger bara läs detta...

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen är nog att hyra ut inte det samma som att låna ut.... Kan vara bra att kolla vidare...
 

Agne-Bergen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
38541
Medlemskap
2024
Men det där gäller ju de som regelmässigt ”lånar ut” dvs bilmålvakter. Knappast tillämpligt på de som har ett hyresavtal på en engångsuthyrning. Kronofogden är inte ute efter ”vanligt folk som gör rätt för sig”.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men det där gäller ju de som regelmässigt ”lånar ut” dvs bilmålvakter. Knappast tillämpligt på de som har ett hyresavtal på en engångsuthyrning. Kronofogden är inte ute efter ”vanligt folk som gör rätt för sig”.
Gör man rätt för sig så är det ju inga problem.... Frågar du sen en som inte gör rätt för sig så svarar de garanterad... Jodå jag gör rätt för mig.. ;)
 

Agne-Bergen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
38541
Medlemskap
2024
Gör man rätt för sig så är det ju inga problem.... Frågar du sen en som inte gör rätt för sig så svarar de garanterad... Jodå jag gör rätt för mig.. ;)
Jo precis, och det är ju det fogden utreder om det blir beslag. Jag skulle inte tro att många med ett giltigt hyresavtal i handen har fått bilen beslagtagen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo precis, och det är ju det fogden utreder om det blir beslag. Jag skulle inte tro att många med ett giltigt hyresavtal i handen har fått bilen beslagtagen
Det finns ju ganska många som har sina dyra leksaker skrivna på någon annan, p.g.a. skulder eller annat, men ändå är de verkliga ägarna och användarna. Om det inte görs en ordentlig kontroll kommer dom ju undan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men risken att det skall bli krångel och tajmat just med kronofogdens indrivning är nog ändå försumbar i förhållande till allt annat krångel och elände som kan inträffa om man ens skulle få tanken på att hyra ur sin husbil......... Vilket är en tanke som känns helt främmande för både mig och de flesta andra, oavsett om man har en äldre eller nyare husbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett exempel

Du har skulder hos Kronofogden, du är ute och kör din arbetsgivares pickup/skåpbil i tjänsten och du blir stoppad i en poliskontroll.

Då räcker det med ett telefonsamtal från polisman på plats till jourhavande kronofogde för att din arbetsgivares bil ska kunna tas i beslag.

Pålle
 

Agne-Bergen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
38541
Medlemskap
2024
Ett exempel

Du har skulder hos Kronofogden, du är ute och kör din arbetsgivares pickup/skåpbil i tjänsten och du blir stoppad i en poliskontroll.

Då räcker det med ett telefonsamtal från polisman på plats till jourhavande kronofogde för att din arbetsgivares bil ska kunna tas i beslag.

Pålle
Jo, men osannolikt eftersom det inte inte leder till någon effekt på skulderna. Leder bara till extraarbete som ingen vill ha.
 
Toppen