Vår plåtis hade en bastant plåtvägg mellan förarhytten och lastrummet som togs bort när transportbilen (lätt lastbil) förvandlades till en husbil. Plåtväggen skyddade även väldigt bra mot flygande föremål från lastutrymmet vilket numera ligger inom vårt ansvar att se till att skydda "nacken".
En annan förändring är alla nya hål i plåtpartier där numera sitter fönster (3 st. på sidorna) och takluckor (toa & bodelen) som försämrade hela konstruktionen i och med att man sågat i balkar och försämrat
hållfastheten. Jag inbillar mig att just detta gör att bilen kan skrynkla sig som en papp-kartong i händelse av en krock (frontal eller sidokrock, sak samma). Även detta gör att vi tänker extra noga hur vi uppför oss på vägar, inte bara med hur vi själva beter oss utan även hur trafiken ser ut i övrigt.
Att jämföra personbilar med husbilar i krocksammanhang är vanskligt (tycker jag) även om båda nyttjar samma körbanor. Tänker inte dra någon större diskussion om detta då jag saknar både fakta och kunskaper, men rena sunt & förnuftet säger mig att det är helt olika människor, körsätt, erfarenheter, körbehov, intressen, m.m. som rullar på gemensamma vägar.
Det var ganska bra jämförelse som Håkan gjorde med MC körning vilket kräver "eget" tänkande...