• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien

S

Snurpan

Guest
Hej vi har bestämt oss för att åka till Kroatien v 28-29 kanske tom v30 är det fler som skall neråt då? Är det någon som varit där med barn något viktigt at tänka på? Någon som har något på vägen ner vi får missa tacksam för all svar ;)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Det är bara att njuta när ni kommer ner. Badvattnet är kanon men det är ofta småsten och lite klippor, vilket kan va svårt för små barn. Tänk på att använda badskor, det finns en del sjöborrar som ger sig tillkänna annars. För övrigt är det bara positivt, bra mat, bra väder, bra priser, ja listan kan göras hur lång som helst.

Själva är vi på väg ner nu, ligger för tillfället på campingen i Bled ett par dar innan vi drar vidare till Cres och Krk.

Lycka till med er semester!!

PS. På camping Jesevac i Krk finns det även mer barnvänliga delar med sand och långgrunt som även passar de minsta. 500 m från campingen ligger den gamla staden med trånga gränder och massor av affärer och restauranger. Bara ett litet tips. DS
 
F

F.d. 9949

Guest
Sv: Kroatien

Hej vi har bestämt oss för att åka till Kroatien v 28-29 kanske tom v30 är det fler som skall neråt då? Är det någon som varit där med barn något viktigt at tänka på? Någon som har något på vägen ner vi får missa tacksam för all svar ;)

låter härligt...:)
 
F

F.d. 9949

Guest
Sv: Kroatien

har en vännina som är därifrån. ska fråga henne lite om ställen och om hon har tips på platser och sånt.
 
F

F.d. 9949

Guest
Sv: Kroatien

den här sidan kommer säkert att hjälpa...återkommer med mer info.
 
F

F.d. 9949

Guest
Sv: Kroatien

ett tips från mig själv som jag hörde av en släkting som bor där...åk gärna till Korcula, underbart vatten (ok, det är det överallt men endå) bad platser finns det gott om och jag kan säga att ni inte kommer ångra er om ni åker dit för jag har sett bilder och det är hur underbart som helst.....
som sagt kan återkomma med mer info on kroatien senare också...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

...trodde jag också, tills i år..., när jag badat vid Orebic på Peljesac och på Korcula! :)

:-/<rister
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Vi var i Istrien i juli förra året och tanken var att vara ute 5 veckor men 3 veckor räckte bra. Problemet var allt regn som kommer där :(. Landet är väldigt fint och grönt antagligen p g a allt regnande. När folk berättar och skriver om Kroatien så upplevde vi alla fall att vädret är ungefär som i Spanien men det är det som sagt inte, långt ifrån. När det är solsken så är det väldigt fint men ofta och nästan varje dag kommer det mer eller mindre regn ibland ihållande i 3-4 dagar. Jag gillar inte regn på semestern och föredrar minimalt därav resor söderut. Detta är bara som en information så ni vet vad som komma skall. Hoppas ni har bättre tur med vädret.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Vi var i Istrien i juli förra året och tanken var att vara ute 5 veckor men 3 veckor räckte bra. Problemet var allt regn som kommer där :(. Landet är väldigt fint och grönt antagligen p g a allt regnande. När folk berättar och skriver om Kroatien så upplevde vi alla fall att vädret är ungefär som i Spanien men det är det som sagt inte, långt ifrån. När det är solsken så är det väldigt fint men ofta och nästan varje dag kommer det mer eller mindre regn ibland ihållande i 3-4 dagar. Jag gillar inte regn på semestern och föredrar minimalt därav resor söderut. Detta är bara som en information så ni vet vad som komma skall. Hoppas ni har bättre tur med vädret.

Jag har varit i Kroatien i 5 år nu och 2014 var enda året det kom regn men än en gång på 3 v. Jag tror det var ett regnår i hela sydeuropa förra året.
Något år har det inte kommit en droppe på 3 v så jag tror inte Kroatien är mera regnbenäget än övriga sydeuropiska länder.

JOE
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Vi har vært der nede flere år på rad, og sist år var særdeles spesielt værmessig, med perioder med dårlig vær. Sterkt unormalt!, men det var det over hele europa. Var bedre vær her hjemme i Norge enn i syd europa. Ikke bruk sommeren 2014 som referanse på normal vær i Kroatia.
Fantastisk land, folk, vann, mat og så videre....
:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Vi var i Istrien i juli förra året och tanken var att vara ute 5 veckor men 3 veckor räckte bra. Problemet var allt regn som kommer där :(. Landet är väldigt fint och grönt antagligen p g a allt regnande. När folk berättar och skriver om Kroatien så upplevde vi alla fall att vädret är ungefär som i Spanien men det är det som sagt inte, långt ifrån. När det är solsken så är det väldigt fint men ofta och nästan varje dag kommer det mer eller mindre regn ibland ihållande i 3-4 dagar. Jag gillar inte regn på semestern och föredrar minimalt därav resor söderut. Detta är bara som en information så ni vet vad som komma skall. Hoppas ni har bättre tur med vädret.

Skönt att vi har haft sån tur med vädret, om det är som du säger. Vi har varit i HR varje år sedan 2000 och alltid haft strålande väder, förutom 2013 då vi valde fel veckor i maj(veckorna då nästan hela södra Europa dränktes).
2014 var vi nere i maj-juni och hade kanonväder hela tiden.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Det stämmer ju att det är mindre nederbörd i Spanien (11mm) jämfört med HR(32mm) för juli månad men det är ju betydligt bättre än hemma hos oss i Norden.

image.jpg
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Kan nog stämma att vi hade otur ):. Har dock kollat ganska mycket nu efteråt också och det ser ut som molnen dras mot norra Kroatien. Dessutom ser det ut som att när vi har det bättre här i Sverige så är det sämre där nere vilket också tyder mot en ovanlig sommar förra året då det var snustorrt och sol hela dagarna enligt dom som befann sig i Sverige. Kan dock säga att vi startade en vecka in i juli och då regnade det nästan konstant ända ner till Slovenien då vi kände värmen första gången! Det var 8 plus på natten i juli båda övernattningarna vi gjorde i norra och södra Tyskland värmare på givetvis vilket redan där kändes väldigt konstigt. Vi var inne i fjärde veckan på väg och uppe vid Umag när det vräkte ner vatten och vi frågade hur vädret såg ut. De skakade bara på huvudet och sade att det kommer fortsätta regna fram t o m torsdag så vi vände på klacken och började åka uppåt hemmåt i ösregn som fortsatte från Umag/Slovenien/Österrike och sedan stannade vi på en ställplats utanför Munchen i helregn fortfarande. Startade nästa dag i regn och först en bra bit uppåt i norra Tyskland så började det spricka upp ordentligt och övriga tiden var klart ok med fina billiga campingar i Tyskland som är ett fantastiskt fint, rent och sevärt land. För att hålla sig till den upplevelse vi var med om så tror jag ändå att det var otur med vädret och man skall givetvis åka dit man vill :spinny:. Bara vår upplevelse och andra har säkert varit med om helt andra upplevelser etc.

PS: Vi var bara ner till Moscenicka Draga mycket fint ställe och camping som är en bra bit ovanför Split och kan föreställa mig att det är finare ner mot "Makarska rivieran".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50244

Guest
Sv: Kroatien

Vi har varit nere i ett par år nu. Vi åker ner v.30 eftersom jag har sen semester i år. Vi brukar ta in på en Resort som heter Salena Laguna i Porec. Vi trivs bra där. Flera pooler, bad i havet, restauraner på området och allt man kan önska sig. Brukar finnas många nordiska campare på detta ställe/Annlo
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Det stämmer att 2014 var ett exceptionellt dåligt väder (regn och svalt) i Kroatien. Var på plats i Dalmatien under en sen höstvecka då jag kom i kontakt med ett stort antal representanter inom landets turistnäringen och samtliga höll med om att 2014 varit ett - vädermässigt - katastrofår. För exempelvis saltindustrin i Ston, som i sina saliner normalt producerar ett stort antal ton, blev den samlade produktionen endast några hundra kilo och olivskörden i hela regionen ruttnade bort.

Håller också med dem som tidigare här i tråden framhållit Korcula och Orebic som en fina platser att semestra på. Missa bara inte att prova vinet Grk som bara produceras där. En, minst sagt, otrolig vinupplevelse.

Fast visst, är det bara sol och bad som hägrar, så ser jag ingen vits med att köra längre söderut än till några av de välkända orterna på Istrien.

Staffan
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: Kroatien

vi åker till serina camping novigrad toppen tycker v i ja jag vet det är ett stenbrott de lastar sten från tidig morgon men det s t ö r inte oss
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Sirena camping Novigrad menar du? Finns det flera campingar, gärna modell mindre som ex Mosenica Draga som ni besökt och kan rekommendera? Vi kommer åka i år också till Kroatien ner längs Makarska och en bit till neråt. Tror det blir bättre väder i år :).
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Kroatien

Var i Kroatien nu och detta år var faktiskt riktigt bra med sol längs kusten hela tiden och endast ngn regnskur uppe i bergen vilket säkert normalt. Höll oss denna gång borta från Istrien vilket gjorde bara resan ännu bättre. Kroatien börjar på riktigt efter Istrien som ser mera ut att rikta sig mot stora familjer så de har mycket entertainment i runt sig. Neråt kändes det mera sansat och trevligare men alla har sina egna uppfattningar. Kommer nog åka flera gånger till Kroatien och framförallt ner mot Makarska.
 
Toppen