• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kristallkrona i husbil!!!!!

F

F.d. 50036

Guest
Var hittar man en kristallkrona till husbilen?

Har sett några husbilar med en liten kristallkrona som taklampa över bordet. Nu undrar jag om det är någon som vet vad det är för slags lampa och var man får tag på en sådan (för det måste väl vara en lättare variant för att få den att hänga kvar i taket).

God Jul till er alla i klubben,
Torbjörn och Annica

:santa1::santa-3-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Det kan inte vara ikeas med runda bollar som ser ut som en kristallkrona.Den går ju ej på 12v dumt av mig .Men ett flertal har frågat mig varför jag hängt upp en kristallkrona på altanen men det är ju bara ikea lampa får man svara.Finns både stora o små./susanne
 

Bilagor

  • 096.JPG
    096.JPG
    141,4 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Tack, för tipset. Ska gensat börja leta....
God Jul kramar, Annica
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Ser inte detta förrän idag 14/6-09.
Vi har sen länge en kristallkrona. Inköp på elaffär i Uppsala. Gjord för 230V. Jag har tagít bort stickpropp och kopplat till sockerbit enl bild. Strömbrytare är det svarta bredvid veven till takluckan. Kablar dragna från skåpet till vänster och dolda i extra list i lämplgt träslag. I listen där lampan är fäst har jag gjort en kanal för kablarna.
Under färd är den upphängd i en extra krok för att slippa slängandet vid färden. Bara att haka ned och tända enl bild. Som synes är datorn med för att i kväll mobilt förfärdiga detta inlägg.
 

Bilagor

  • Kristallkrona 1web.jpg
    Kristallkrona 1web.jpg
    67,2 KB · Visningar: 109
  • Kristallkrona 2 web.jpg
    Kristallkrona 2 web.jpg
    60,7 KB · Visningar: 94

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Glömde skriva att liten klotlampa för 12 V med E14-fattning finns att köpa på elaffär.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Hmm kristallkrona är nog inte riktigt vår grej - vi har ju för lågt i tak.

Men vi har en discokula i salongen istället!

/elisabeth :wink:

Hej!

Ursäkta avbrytningen i tråden....

Men var har du skaffat din klocka som man ser på bilden i salongen?

Går den på 12V eller på batteri?

Sökt efter en liknande!

Ha de!
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

En sådan klocka hittar du troligtvis, hos biltema eller jula. Ren gissningdom har det meste i den vägen.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Hej.Det har funnits plastkristall förr. Det var poppis bland husvagnar. Jag vet inte om det finns nu.
Hälsningar Lennart
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

efter at ha søgt længe efter en rigtig krystalkrone til husbilen
gav jeg op, og nu har Michael lavet en efter mine anvisninger
den er lavet af en æggekurv i metal og plastprismer fra Panduro
lysene er varmelys på batteri
:spinny::spinny::spinny:
hilsen Marianne
 

Bilagor

  • IMG_0228[1].JPG
    IMG_0228[1].JPG
    1,5 MB · Visningar: 58
  • IMG_0227[1].JPG
    IMG_0227[1].JPG
    1,1 MB · Visningar: 54
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

I Emmaboda fanns en affär som tillverkar kristallkronor av alla storlekar och kvaliteter. Speciellt viktigt är kvaliteten av prismor, det är den som avgör det hela. Ju mer bly, ju mer glans. Glasprismor billigast men också "döda", tror det finns fyra kvaliteter. Plast är lockande men varar kanske två somrar, sedan blir de matta av UV.
Åk till Emmaboda och prata med farbron där, han kan sin sak och är bra med priser, han har hållit på med detta över 30 år och sålt till mig två stora 8 armars kronor.... Har man E14 sockel så hittar man också passande 12V lampor...
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Om ni har vägarna förbi Rothenburg ob der Tauber så kan ni besöka Käthe Wolfarts fantastiska julprydnandsaffär och inhandla en nätt liten kristallkrona montera in lite små ledlampor och få en lite prydlig kristallkrona. Vi har kraschat en på grund av för vek infästning som gjorde att den svajade när bilen krängde. Nu är den moterad på en stel ståltråd så att den inte kommer åt att svaja.
 

Bilagor

  • Minikristall.jpg
    Minikristall.jpg
    276,5 KB · Visningar: 19
  • Minikristall 2.jpg
    Minikristall 2.jpg
    276,7 KB · Visningar: 25
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kristallkrona i husbil!!!!!

Hör med SIBA. Gubben som startade företaget började knepigt nog med just kristallkronor. Har för mig på Herkulesgatan i Göteborg, där även den första radioaffären låg.:)
 
Toppen