• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kreditansökan

F

F.d. 10616

Guest
Hej
Ni kanske har läst om mitt husbilsköp, felen som var vill dom inye längre laga, och en viktig fråga. Måste bilsäljsren göra en kreditansökan på mig, jag hade skuld på inbytet på 130,000 och en del andra också, husbilen kostade 475,000. Min enda inkomst är sjukersättning och frtär intr så mycket, Har frågat på banken nu efteråt och dom sa blankt nej.
Har varit i konyskt med Santander som cosumer bank som är långivare och frågat vilket företag som sköter kreditupplysning åt dem men jag får inget svar, är det någon som vet, måste man inte se efter så att köoaren är kreditvärdig
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: kreditansökan

Betalningsförmågan i förhållande till socialhjälpsnormen är det som styr. Med andra ord inkomst minus kostnader för skulder och kvar att leva av. Det som skall vara kvar efter allt betalt ca 11.000:-/månad. Gå in på konsumentverkets hemsida för att få mer exakta uppgifter vad det beträffar din familjesituation. (Barn och försörjningsplikt)
Hoppas det kan vara till hjälp.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: kreditansökan

Betalningsförmågan i förhållande till socialhjälpsnormen är det som styr. Med andra ord inkomst minus kostnader för skulder och kvar att leva av. Det som skall vara kvar efter allt betalt ca 11.000:-/månad. Gå in på konsumentverkets hemsida för att få mer exakta uppgifter vad det beträffar din familjesituation. (Barn och försörjningsplikt)
Hoppas det kan vara till hjälp.

Undrar om det inte bara är banker mm som tillämpar detta på blancolån mm.
Ett husbilslån hos Santander betyder att dom tar husbilen som säkerhet för lånat belopp och därför kanske inte har så stränga krav på detta. Sen är det nog så att det slutligen ligger hos kreditgivaren hur han bedömer det. Finns som jag uppfattar det inget lagligt krav att han inte får sälja på kredit till vem som helst bara dom är myndiga. I slutändan är det ju han som tar risken.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: kreditansökan

Även om det kan kosta ytterligare en slant: Anlita en advokat. Här på forumet kan man få massa med sympatier men du behöver adekvat juridiskt hjälp.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: kreditansökan

En kreditupplysning tas vid alla kreditköp. Santander är också en av europas största banker(om inte den största) vet ej hur de resonerar vid kreditköp, men ett förslag är att prata med bilförsäljaren som ofta brukar ha bra kontakt med kreditinstituten och i så fall fråga om han kan tala gott om dig.
 
F

F.d. 10616

Guest
Sv: kreditansökan

Hej
Vad jag menar är att bilhandlaren gör affären klar fixar ägarbyte och sedan gör Santander kreditupplysning, skulle man inte gjort tvärt om. Om jag fattade rätt gör man så och det måste väl vara fel.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: kreditansökan

Hej
Vad jag menar är att bilhandlaren gör affären klar fixar ägarbyte och sedan gör Santander kreditupplysning, skulle man inte gjort tvärt om. Om jag fattade rätt gör man så och det måste väl vara fel.
Att ta en kreditupplysning ska ju göras innan köpet är avklarat, eller ska o ska, det är så de flesta gör i alla fall.
 
Toppen