• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krav på bombrikke i Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Med dosa får man tydligen en liten rabatt, men det är vanligtvis småpengar så att slippa dosa uppväger nackdelarna tycker jag.

Med brobizzet får du rabatt med 462:- enkel resa över Öresundsbron och gäller även i Norge med en liten rabatt eftersom transpondern är ansluten till Autopass.
För mig är det hur enkelt som helst och innebär enbart fördelar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Med brobizzet får du rabatt med 462:- enkel resa över Öresundsbron och gäller även i Norge med en liten rabatt eftersom transpondern är ansluten till Autopass.
För mig är det hur enkelt som helst och innebär enbart fördelar.

Har aldrig åt bron (förresten en gång med buss) föredrar Finnlines färja Malmö - Travemünde. Passar alldeles utmärkt efter 50 mils körning.
Brobizz är väl gratis endast första året, men visst hade jag bostadsort närmare bron så kanske.
Låg på c:a 300:- i bompengar 2014 så det är ingen förmögenhet precis. Om jag låtit bli att försöka få en plats att stå på i Trondheim skulle summan vara betydligt lägre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag kan bara säga en sak, Norge är värt vartenda öre och det är inte alls så krångligt och dyrt som det låter! Lätt för mig att säga som kört/semestrat/fiskat & njutit av varje andetag i Norge under minst 14 år... Det enda du inte ska göra är åka dit för fortkörning, då kostar det sanningslöst mycket, ca 300 NOK för varje överskriden kilometer.

Ska testa "Öresunds Brobizz" eller liknande (tack Knarrevik), mest för att slippa alla fakturor som droppar in flera månader efter och kommer (hör och häpna) från England... Även där kan det uppstå en felregistrering och då krävs lite engelska och transaktionskvittens så är det frid & fröjd i slutändan.

  • Privatägda husbilar behöver absolut ingen bricka oavsett vikt, precis som flera redan har beskrivit i tråden.
  • Kameror registrera dig vid passage på betalvägar, du bestämmer själv om det ska komma via AVI hem till dig eller om du ska använda AUTOPASS av någon form.
Vi drar till Norge snart, mycket snart, pensioneringen knackar på dörren och då blir det Norge för hela slanten : )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Med brobizzet får du rabatt med 462:- enkel resa över Öresundsbron och gäller även i Norge med en liten rabatt eftersom transpondern är ansluten till Autopass.
För mig är det hur enkelt som helst och innebär enbart fördelar.

Är det mer rabatt ju tyngre hb man har?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Norske bomringer har heller ingen felles praksis på forskjellene mellom pris på biler over og under 3,5 tonn. Mens majoriteten av bomstasjonene tar dobbel pris for biler over 3,5 tonn, varierer det fra under dobbelt så mye til fem ganger så mye.
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Krav på bombrikke i Norge

VÄLKOMMEN!!!! Håller med dig till 100%, Marianne o Ranko. Har själv haft en brobizz från Öresundsbron och den fungerade perfekt i Norge. Flyttar tillbaka till Norge inom kort och skall då fixa en "bricka" att ha i bilen, det blir enklare så.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag må va trög, men jag hajar inte detta:p
Pass, bricka, dosa, vad ska man med dem till när dom ändå skickar faktura på passager?
Kostar det sen att skaffa pass, bricka, dosa, så kanske vinsten uteblir
Jag pratar nu om tull i Norge, dit vi ev. tar en tur i sommar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Som jag har uppfattat det så till i alla fall en brobizz knyter du ditt bankkonto. Vid varje gång brobizzen aktiveras så dras summan automatiskt från kontot. Ungefär som autogiro.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Som jag har uppfattat det så till i alla fall en brobizz knyter du ditt bankkonto. Vid varje gång brobizzen aktiveras så dras summan automatiskt från kontot. Ungefär som autogiro.

Bennie

Okej, mer en grej för dem som tullar dagligen då.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Norske bomringer har heller ingen felles praksis på forskjellene mellom pris på biler over og under 3,5 tonn. Mens majoriteten av bomstasjonene tar dobbel pris for biler over 3,5 tonn, varierer det fra under dobbelt så mye til fem ganger så mye.

Helt riktigt.Så är det.Är själv Norsk,men använder Öresunds bricka,som
fungerar fint i Norge.Bompasseringer dras direct från kontot.Perfekt :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Fant også brobizz sin løsning god, spesielt om en vil krysse Öresund, en tur og årsavgiften er dekket. For meg dekker rabatten ved bompasseringer i Norge også årsavgiften greit. Skaffet første brobizz fordi jeg ikke kunne registrere min autopass brikke for rabatt på broen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Jag tycker en del här gör det svårare än det är med alla dessa bomstationer i Norge. Det är mycket enkelt och dyrt är det inte heller. Sommaren 2014 körde vi upp till Tromsø och ner igen med husbil. På resan passerade vi 7 bomstationer och fick senare en faktura på 171 N kr och det tycker jag är ett överkomligt pris. Inget krångel, bara "tuta och köra" och sen är det bara att vänta på räkningen.

Så.....trevlig resa i "mitt" gamla hjemland!!

Håller med...brukar köra till Ringebu varje vinter, kommer en räkning efter ett halvår på nån hundring, inga stora summor. Är inte så glad över att registrera mina kreditkortsuppgifter överallt, speciellt inte hos utländska bolag.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Krav på bombrikke i Norge

Om man läser den här tråden så känns det som om man ska behålla Brobizzen för den höga rabatten på Öresundsbron och skaffa en EasyGo+ som är gratis att ha för att använda på andra ställen tex Österrike.
Man behåller då fördelen med Bizzen att kunna flytta den mellan olika fordon för Öresundsbron.
Förutsättningen i detta fall är att man minst en gång per år passerar bron.
Är det rätt uppfattat?
 
Toppen