• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kranen på gasflaskan

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är det någon som sett någon rekommendation på i vilket läge kranen på gasolflaskan skall stå när den är öppen?
Jag har fått för mig att det bästa är att ha den fullt öppen till ändstoppet så den tätar mot ev läckage från axeln som går från ratten till själva ventilen.
:quest::quest: Synpunkter? :confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kranen på gasflaskan

Enligt rekommendation från AGA jag fått för länge sedan så skall man öppna kranen fullt och sedan ett 1/4-varv tillbaka. Anledningen är att för dem som är osäkra åt vilket håll man öppnar kranen lätt kan känna efter att den är öppen.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

När jag var på gastäthetstest för någon månad sedan tipsade testaren om att inte öppna kranen för mycket, ca 1 varv, för att det skulle gå snabbt att stänga om det inträffade något tillbud. (Inget jag haft en tanke om.)
Ulf
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

En acetylenflaska skall kunna stängas i en enda rörelse med handen, av säkerhetsskäl!
Alla svetsare och övriga som arbetar med "Heta Arbeten", har lärt sig att ventilen på flaskan inte skall öppnas mer än ett halvt varv! Det blir svårt att övertyga mig om varför det skulle vara annorlunda på en gasolflaska!
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

Efter en stunds letande hittade jag följandet: Hantera gasflaskor - Säkerhet & hälsa > Flasksäkerhet | AGA Sverige

Säker hantering och lagring av gasflaskor
VIKTIGT! Öppna ALDRIG ventilen helt på en acetylenflaska. Det räcker med att vrida ett halvt varv.

Jag kan dock inte hitta någon rekommendation/förskrift för gasolflaskors ventilöpnande. Tills vidare hanterar jag mina gasolflaskor på samma sätt som andra gasflaskor. Öppnar ventilen precis så mycket som jag kan göra med en enda handrörelse.
Julian
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

Hej, svetsgasflaskor håller flera 100Kg/m2 tryck medans vår Gasoltypflaska bara håller något kilo. För att reducerventilen skall funka optimalt vid olika gasuttag bör nog Kranen vara öppen helt. Iallafall vad jag tror.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

Jag förstår din tankegång Bernt, men resonemanget haltar något!

Fyllnadstrycket för acetylen är 16 bar !!! Mig veterligen har endast inert gasbehållare trycket 200-300 bar.

Trycket i en gasolbehållare är beroende av behållarens temperatur och vilken typ av gas gasolen består av (butan/propan/blandning, i Sverige huvudsakligen propan).
Trycket variera med temperaturen (alla följande värden är ca!):
1 bar vid -40 gr. C; 4 bar vid 0 gr. C; 8 bar vid 20 gr. C; 25 bar vid 65 gr. C.
Men, . . . .vid 25 bar öppnas säkerhetsventilen som sedan inte stänger igen förrän trycket är nere i 19 bar.
(Gasflaskan bör inte förvaras i en omgivande temperatur överstigande + 50 grader C. Det finns en undre temperaturgräns vid kyla, - 40 grader C, då det inte går att få ut gasol ur gasolflaskan, den kan t.o.m. suga in omgivningsluften)

Reduceringsventilen ger (enl. sv. standard) 30 mb (3 kPa) så arbetstrycket är endast en bråkdel (ca. en hundradel vid 25gr.C.) av flasktrycket.

Så varför öppna flaskventilen mer en nödvändigt?

Jag har av gammal vana aldrig öppnat behållarventilen, varken till gasol, acetylen, oxygen eller inert gas mer än 1/2 - 3/4s varv och gastrycket har alltid räckt till!

För mig är detta inte en fråga om vilken gas, utan om säkerhet.

Några citat:
”Det är förbjudet att medföra öppen eld på bensinstationer och färjor. Släck därför alla gasolapparater innan du tankar bilen eller kör ombord på en färja. Glöm inte att även släcka gasen i kylskåpet. Stäng gasolanläggningens huvudventil innan du kör ombord på en bilfärja.”
”Om du misstänker att gasol läcker ut, släck de gasolapparater som är tända och stäng
huvudkranen till gasolbehållaren.”
”Om brand skulle uppstå i ventiler, slanganslutningar eller på andra ställen där det inte ska brinna i gasolanläggningen ska du i första hand stänga tillförseln av gasol med ventilen på behållaren.”

Det finns alltså en mängd tillfällen då man snabbt vill/kan/bör/måste stänga av gasen, helst snabbt och med en enda rörelse.

Ursäkta en dåres envishet!:)
Med vänlig hälsning
Julian

PS
Gunnar! Det är inget fel på din utsago, men jag brukar göra som ovan! Däremot får du gärna berätta, hur gör dykare med sina tuber? Jag tog aldrig nå’t dykcert!
DS
 
Senast ändrad:

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Kranen på gasflaskan

Hej
Många båtägare stänger sina kranar under gång. Nu har jag träffat på Hb som också stänger sina kranar under körning. Vad rekomenderar man? och vad är rätt ( om det finns något rätt och fel eller om det handlar om hur tryggt man vill färdas).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kranen på gasflaskan

...............PS. Gunnar! Det är inget fel på din utsago, men jag brukar göra som ovan! Däremot får du gärna berätta, hur gör dykare med sina tuber? Jag tog aldrig nå’t dykcert!
DS

Kranarna till dykares lufttuber skall alltid öppnas fullt och sedan ett 1/4 varv tillbaka. Detta för att tillförsäkra dykaren maximal tillförsel av luft med ökande djup.
 
Toppen