• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kran gråvattentank

Tommy.O

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
16963
Medlemskap
2025
Har en Burstner ixeo 734 -12 som har en läckande kran vid gråvattentanken under bilen, när vi står still så rinner det inte ut så mycket spillvatten ur röret men när vi åker så rinner allt ur, trots att kranen är stängd. Kranen och röret är av plast så jag undrar vad man ska göra alt hitta reservdelar till den. Är inget kul när diskvatten rinner ut måste fixas. Ser ut som man kan skruva av krandelen och röret finns kanske reserv?
:confused::(

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kran gråvattentank

Det finns säkert som reservdel från Brustner.
Detta fel tror jag är mycket vanligt på husbilar. Har flera gånger sett att det rinner ut gråvatten när bilar kör iväg från ställplatser och campingar. När de stod stilla ran det inte.
Troligen ett freudianskt fel på vissa husbilar:)

F

F.d. 52943

Guest

OT
Varje gång jag fyllt färskvattentanken spiller det över genom bräddavloppet när vi börjar köra. Antar att flera som sett det trott att vi släppt ut gråvatten.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

OT
Varje gång jag fyllt färskvattentanken spiller det över genom bräddavloppet när vi börjar köra. Antar att flera som sett det trott att vi släppt ut gråvatten.

Det problemet hade jag på tre tidigare Knausbilar. Kunde bli pinsamt och på en tysk camping blev jag nästan jagad av en holländsk gentleman som mycket upprört menade att jag tömde avloppet vid hans husvagn. Han följde mig in i receptionen när jag skulle betala vilt gapande. Där var infarkten inte långt borta:)

Tommy.O

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
16963
Medlemskap
2025

Ja när vi står stilla så droppar det lite ur röret, men mätaren för spillvattnet visar utslag under hela vistelsen men när vi åker från campingen så tömmer den hela spillvattentanken trots att kranen är stängd. Vill ju inte släppa ut gråvatten längs vägen. Vad är bräddavloppet ?
:rolleyes:

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Så här löste jag samma problem. Min skjutventil som sitter vid gråvattentanken läckte på samma sätt som ovan beskrivits.
Jag förlängde röret med en stump plaströr 40mm. Sedan satte jag på en kulventil som bekvämt kan manövreras från sidan på bilen.
Kulventil enkelring - PVC-U - för vatten - PN 16/10
PS
I det grå avloppsröret på cykelstället förvarar jag en gammal dammsugarslang i plast som jag använder för att förlänga avtappningen vid behov.
DS

Bilagor

• 20140607_144900.jpg
    20140607_144900.jpg
    1,5 MB · Visningar: 68
F

F.d. 52943

Guest

.......... Vad är bräddavloppet ?

I dricksvattentanken på vår bil (weinsberg) består bottenventilen av en skruvad ihålig plugg, som sitter ihop med rör som når upp till strax under taket i tanken. Om man fyller för mycket rinner överskottet ut den vägen.
Denna vattentank har också funnits i andra hbmodeller från knausgruppen.
Vi har minskat problemet genom att sätta i en kork med ett mindre hål igenom, men det droppar fortfarande.

F

F.d. 50069

Guest

Den grejen hade vi också på en Knaus sunliner:wink:. Fyllde tanken tills skvallerröret började droppa under bilen:) Allt frid och fröjd tills första kurva då vräkte det ut vatten till bakomvarande bilars stora förtjusning:oops:

Tjoof, en gummiplugg direkt i hålet sen var det lugnt, nivån fick lösas med en manuell spanare på insidan i bilen som vrålade när det var lagom fullt.....

Detta med olika färger på vårat vatten är ett trevligt samtalsämne:D, jag ger mig tusan på att vi alla har mer eller mindre dråpliga historier om våra göranden i detta kära ämne:rolleyes:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

När man köpt en ny bil brukar det bli litet extra kul för omgivningen. När jag skulle tappa ur färskvattnet för första gången i min nuvarande bil blev det litet röda öron på mig.
Bilen har kraftiga kranar i metall både för urtappning av färsk och gråvatten.
Jag körde fram till utslagsplatsen (en söndag fm med fint väder på stor camping).
Öppnar gråvattenkranen och tömmer tanken på någon minut. Öpnnar sedan färskvattenkranen och det börjar sakta rinna litet vatten under bilen. Väntar tålmodigt i solen och efter säkert 20 minuter rinner det fortfarande litet försiktigt. Kön börjar bli lång med bilar som också skall tömma. De undrar säkert varför det tar så herrans lång tid.
Jag undrar själv vad som pågår men tanken är på 250 liter så jag tror fortfarande att det är normalt. Efter ytterligare en stund med ilskna blickar inser jag att något måste göras och undersöker utloppsröret. På det satt det ett skruvlock och efter att tagit bort detta tömdes tanken på under 30 sekunder.:) Man lär sig ibland den hårda vägen.:)

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Ja när vi står stilla så droppar det lite ur röret, men mätaren för spillvattnet visar utslag under hela vistelsen men när vi åker från campingen så tömmer den hela spillvattentanken trots att kranen är stängd. Vill ju inte släppa ut gråvatten längs vägen. Vad är bräddavloppet ?

Breddavlopp är ett utlopp på tankens ovansida som gör att det kan rinna ut om man överfyller så inte tanken exploderar.

F

F.d. 58704

Guest

Jag har en Burstner Nexxo 728 från 2010. I år under sommaren upptäckte jag att det droppade vatten vid avtappningskranen för gråvattnet. När jag plockade bort isoleringen kring röret från tanken såg jag att det läckte mellan krandelen och röret från tanken. När jag lossat klammern som håller upp röret kunde jag dra ur hela röret med kran ur tanken. Röränden in mot tanken tätades av en o-ring. Röret in i krandelen hade varit snålt limmad med någon form av plastlim. På grund av vibrationer hade limmet släppt och orsakat läckan. Jag putsade av den tidigare limmade röränden och tätade med ett silikonmaterial. Efter återmontering av allt har det varit helt tätt. :music-icon:

Toppen