• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande positionsljus

  • Startad av Startad av F.d. 58541
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58541

Guest
Hej!

Jag har en Byrstner I 710 G, där säkringen till positionsljusen går sönder med jämna mellanrum.
Ibland när jag byter säkring så går säkringen omedelbart igen, när jag försöker vid ett senare tillfälle att byta säkring, så fungerar det en månad, och sedan helt plötsligt så går den sönder igen.

Har någon en ide' om vad detta kan vara?

Mvh

Bosse
 
Sv: Krånglande positionsljus

Hej

Troligen är det fukt i kablaget vilket gör att det blir kortis. Hade ett liknande problem i en tidigare husbil, fast då var det blinkers som krånglade.
 
Sv: Krånglande positionsljus

Eller lite klurigare fel. När säkringen går nästa gång du byter, lossa lampan och mät om du har "jord" i bägge ledarna. Om så är fallet har ledaren (kabeln) kortslutning mot "jord". Nu kommer det kluriga.
Den trasiga säkringen är troligen matning till andra förbrukare än bara positionsljuset, vilket betyder att du måste söka felet i hela strömkretsen.
Leffe
 
Sv: Krånglande positionsljus

Vet inte men det kanske kan vara lite knepigt eftersom bilen är så ny att den har canbus system.

En verkstad kanske kan läsa av en felkod och lösa problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Krånglande positionsljus

Alldeles rätt Håkan, men "kortissen" är ett mekaniskt fel, så den går lätt att använda stenåldersmetoden. Kan inte canbus, men den ger nog bara felkod om vilken strömkrets som fallerar, inte vilken kabelisolering som är avskavd.
På vår bil hade man dragit just dessa kablar i balkarna, utan några kabelgenomföringar. Vilket borde vara en dödssynd även för en amatör.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Krånglande positionsljus

På enkelte av de led positionsljus som brukes er det en svakhet der ledningene går inn i plasthuset, det hender det blir først et brudd på isolasjonen og senere på hele ledningen. Fukt kan kortslutte når det går hull på isolasjonen.

En enkel midlertidig løsning kan være smeltelim, bygg en kabelføring med dette plaststoffet.
 
Sv: Krånglande positionsljus

Hej!

Jag har en Byrstner I 710 G, där säkringen till positionsljusen går sönder med jämna mellanrum.
Ibland när jag byter säkring så går säkringen omedelbart igen, när jag försöker vid ett senare tillfälle att byta säkring, så fungerar det en månad, och sedan helt plötsligt så går den sönder igen.

Har någon en ide' om vad detta kan vara?

Mvh

Bosse

Hej!
Det sitter en säkring på 7,5 A i elblocket, verkstaden har sedan satt ytterligare en säkring på respektive matning till vänster resp höger sida på 5 A för att utröna från vilken sida ett eventuellt fel kan finnas, men det är säkringen i elblocket som går sönder, vilket för mig verkar konstigt, det borde väl vara 5A säkringen som går sönder först?


Mvh

Bosse
 
Sv: Krånglande positionsljus

Verkstan har gjort en bra början på felsökningen tycker jag. Nu vet man att felet inte ligger ute i kabelstammen som hamnar efter 5A säkringarna.

Fel i elblocket?
 
Sv: Krånglande positionsljus

Troligtvis är det något mer än positionsljusen som belastar 7.5 A säkringen.
Eller ligger felet i elboxen ?
 
Sv: Krånglande positionsljus

Om strömmen är 5 A på ena sidan och 3 A på den andra så blir ju summan 8 A och 7,5 A säkringen som går. Tycker att verkstan borde mäta strömmarna på de båda sidorna.

Mvh
Birger
 
Sv: Krånglande positionsljus

Hej!

Tack för Era synpunkter, jag skall vidarebefordra dom till verkstan när jag lämnar in bilen.

Mvh

Bosse
 
Tillbaka
Toppen