• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande kylskåp!

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsentusiaster! Vi har ett kyl&frysskåp som inte fungerar tillfredsställande!
Skåpet är ett Dometic RMDT 8505 monterat i en Burstner Solano årsmod. 2012 .Vi köpte bilen 2018 efter ett dödsbo, mannen som ägt bilen hade aldrig använt kylen,den var helt ny men ändå 7 år! NU till problemet!
Skåpet fungerar helt perfekt när bilen står still,men inte när jag kör! Vid start 2,7 grader i kylen o -22,8 i frysen
(skåpet går på 12 v utan spänningsfall (testat!) efter 4 timmars körning har temperaturen stigit i kylen till 12,3 gr.och i frysen - 7,6gr. (6 grader ute) samma problem om jag kör skåpet på gasol med något bättre värde
(bara testkört,skall ju inte köra på gasol vid färd!) Har någon något bra tips? mvh.Sune
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Har du testat att kyla ner kylen med gasol eller 230v 5-6 timmar innan du åker för att 12V orkar inte kyla ner skåp så bra och att destå mer du har grejer i kylen destå bättre håller den kylan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man kör på 12V så finns ingen termostat utan det är "full kräm" hela tiden. Jag har ett Electrolux AES-skåp & det håller kylan i både kylskåp (+5º) & frysfack (-19º) utan problem på 12V.
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej Sacce! Som jag skrev så har jag kylt ner skåpet till 2,7 grader och frysen till - 22,8 grader innan start!
Tyvärr så håller inte skåpet kylan under färd,varken på 12 v. eller gasol!
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej KJell 1351 ! Jag har provat båda alternativen , även monterat fläkt bakom skåpet utan positivt resultat!
(sommarluckor??? menar du utan vinterluckor?)
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Du har 12V fram till kylskåpet men har du resistasnmätt 12V elpatronen? Med tanke på temperaturökningen så verkar det som den inte fungerar alternativt att något relä inte drar så det kommer fram ström till elpatronen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du har 12V fram till kylskåpet men har du resistasnmätt 12V elpatronen? Med tanke på temperaturökningen så verkar det som den inte fungerar alternativt att något relä inte drar så det kommer fram ström till elpatronen.
Håller med Lubbis i hans analys. Det som ändå verkar lite konstigt är ju om du får samma temperaturhöjning även när du kör på gas. Har du provkört ungefär lika länge på gas för att få ett jämförbart resultat som på 12-voltsdriften?

Har själv stökat mycket med min kyl för att få bättre kyla. Har bl.a bytt till grövre matarledningar fram till kylen. Upptäckte även att avståndet mellan luckorna var för litet, vilket ledde till för dålig ventilation (trots fläkt) och fick en takventil insatt på garantin.

Vilken spänning, lite mer exakt, har du framme vid kylskåpet. Mät både med motorn igång och med avstängd motor. Du behöver komma upp över 13,5V med motorn igång.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ja har varit i kontakt med supporten på Dometic. Själv har jag en Dometic 8 serie 2017 absorptionskylskåp. Och fick detta till svar
--------------------------------------------------------------
Gällande 12V drift är det inte helt ovanligt att man tappar lite kyla beroende på hur länge man kör.

12V elementet är på 170W och de andra driftsätten har en effekt på 190-200W.


Skall man kunna minimera förlusten av kyla så gott det går krävs det att man har en bra spänning fram till elpatronen.

Detta har man genom bra batterispänning och gott dimensionerade kablar. Dimensionen bestäms av längden på kabeln.


När du kör bilen brukar du väl kunna ha en spänning på mellan 13,8V och 14,4V kanske.

Sen vill man mäta hur mycket spänningen är fram till patronen.


Vill du resistans mäta värmepatronen på skall 12V patronen ligga på runt 0,8Ohm.

----------------------------------------------------------------------------------

Ställde en ytterligare fråga " När kylskåpet går på 12v är det då fulleffekt hela tiden elr används termostaten där

Fick detta till svar

-----------------------------------------------

Ja, termostaten är i bruk på alla driftsätt.

-----------------------------------------------

Så jag mätte upp på min bil med motorn i gång, fick dessa värden

Mätt på bodels batteriet när motorn är igång
13,48v
EBL, kablarna till kylskåpet från EBL
12,60v
Kontakten vid kylskåpet
12,11v
Innan kylskåps elektroniken
11,83-11,90v
Efter kylskåps elektroniken
11,77-11,80v

Som ni ser så hade jag stora förluster på vägen. Så jag drog nya kablar 6m2 flertrådiga med låg förlust på. Kopplade in ett relä så jag fick 12v direkt från batteriet. Alltså kopplade förbi ebl-blocket. Efter detta fungerar det som det ska hittills. Från att har varit shit på 12v till att det blivit bra.

Min bil är en Sun Living M50 SL 2017
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej igen Kjell 1351 ! Temperturhöjningen är inte lika hög på gasol, men inte acceptabelt med endast 6 +grader ute! Skall kolla alla värden efter påsk! Tack för alla tips! Jag kommer med svar senare ! Sune
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej Magnus Strandberg! Tack för alla värden du skrivit ner! Som jag svarat dom andra så skall bilen in på en
ordentlig test efter påsk! Jag har också frågat om termostat och fick svar att det inte finns på 12 volt! Mvh.Sune
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej igen Magnus Strandberg! Att dra nya kablar verkar vara en bra lösning! Var kopplade Du in ledningen
på Kylskåpet? Kan man använda automatiken i skåpet ? GLAD PÅSK!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej igen Magnus Strandberg! Att dra nya kablar verkar vara en bra lösning! Var kopplade Du in ledningen
på Kylskåpet? Kan man använda automatiken i skåpet ? GLAD PÅSK!

Jag ersatte dom gamla med nya. Inget konstigt med det. Så allt är intakt med det som var innan. Enda skillnaden satte dit dom direkt på elektroniken, jag har en kontakt som jag fick spännings fall på.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag.

Klippte av de ursprungliga kablarna röd och brun en bit från kopplingsstycket. (De med de gula skarvhylsorna på.)

218DAB35-AC76-4B33-9801-59A69E25F63F.jpeg

och skarvade på de nya grövre ledningarna en bit innan kopplingsstycket

6A2B3FB2-F6DE-41F1-A0BA-60615DEB76D2.jpeg

Det gör inget att man behåller den ursprungliga kabeln den sista biten från kopplingsstycket och fram till kylskåpet.

Hoppas det är tillräckligt tydligt på bilderna.

Hälsar Kjell
 
Toppen