• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Pason

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nacka
HBK-Nr
11294
Kupéfläkten i vår husbil, byggd på Fiat Ducato -04, stannar då och då. Om man dunkar till instrumentpanelen vid fläktreglagen hoppar den oftast igång igen. Någon som vet vad som kan vara fel? Lokala garageverkstadskillen trodde fläkten måste bytas. Någon som gjort detta?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.643
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Hej
Jag hade tidigare en Peugot Boxer som är nästan lika dant byggd som Fiat. Jag hade också liknande problem som kom från socklen som matar fläkten, där var det glappkontakt i pluskablens ansutning. Det löste jag med att skruva in en liten plåtskruv i hylsan på matarkablen så att det blev riktig kontakt där.
Mvh.Klas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.144
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Vi har förvisso en något äldre (2002) Ducato, men tror inte det är någon större skillnad när det gäller fläkten.

Att byta fläkt och "hastighetsmotstånd" tar inte många minuter, och delarna går att hitta till vettigt pris på t.ex. tyska ebay.
 

Stefan2010

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
15212
Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Vi hade liknande problem på vår Fiat årsmodell 12 i vintras. Eftersom vi skulle upp till Sälen var det ganska viktigt att fläkten fungerade. På verkstaden bytte de fläktvredet och sedan dess har den fungerat bra. Tydligen är det ett vanligt fel att det blir glappkontakt i fläktvredet.
 

Pason

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nacka
HBK-Nr
11294
Sv: Krånglande kupéfläkt Ducato -04

Tack för tipsen. Ska försöka ta mig in under panelen (ingen lätt match...) och se hur man får bort reglage och motor för koll. Ser att det finns flera motoralternativ på bildelar24.com som skiljer ganska mycket i pris.
 

malel

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
22995
Har förvisso en Ducato från år 2000, men följande kan vara av intresse generellt:
Synptom: fläkten går inte på vissa hastigheter för att till slut lägga av helt.
Läste tidigare inlägg och började med reglaget, som verkade fungera lite knackigt.
Pillegöra att byta, men det går med visst tålamod.
Ersättare kan köpas på Ebay, artikelnr 130 558 9080, ca 450 SEK inkl frakt.
Nästa steg är motstånden nere vid passagerarens knä, enkelt att byta, koppla ifrån, skruva loss.
Köp nytt via nätet, var noga med att få rätt typ, eller om den ser hel ut, kolla termosäkringen med ohm-meter.
Om avbrott, köp ny på elfa.se, 20 SEK + frakt, min var trasig, så jag bytte.
enligt tidigare inlägg ska det vara 250 grader, enligt uppgift på själva säkringen är det 184 grader Celsius.
184 grader finns på elfa.
Kjell.com har endast 150 grader, detta räcker troligen inte. Bytte till en som jag tidigare plockat ur en trasig kaffebryggare, den är på 194 grader C, borde fungera.
Bytes enligt sockerbitsmetoden, se tidigare inlägg, lödning duger inte i längden.
Sista delen är själva fläkten, finns på skruvat.se ca 900 SEK + frakt, om den gamla snurrar utan att gå trögt behöver man kanske inte byta, kontrollera att den snurrar med påkopplad spänning.
Sedan är det bara att skruva tillbaka alla plastdetaljer som man fick skruva av för att komm åt.
Lycka till.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.637
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Hej, har spolat igenom allt det där tidigare, till slut var det bara att byta fläkten, annars går de andra komponenterna igen, och man får ändå byta fläkten.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
instämmer. när fläkten blir gammal å sliten drar den för mycket å överbelastar övriga komponenter så att bara byta kontakten bakom vredet är att sätta plåster på ett brutet ben.

Jag fick även byta kontakten som fläkten är ansluten med då stiften å plasten hadde överhettats
 
Toppen