• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande gasolspis

• Startad av Startad av F.d. 54125
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 54125

Guest
Har plötsligt fått problem med att två av tre plattor på gasolspisen inte går att "få igång".
Jag håller knappen intryckt men när jag släpper den så slocknar lågan? På två av tre plattor men den tredje går utmärkt...
Nån som har ide om vad detta kan bero på?
Jag har full gasolflaska, hållit inne knapp i över 1 minut så det skall bli varmt men icke då...
Tacksam för tips!

Under spisen går det en styv tråd från vredet till lågan. Rör på den lite gran så går det kanske bättre. Eller dra bort vredet och stoppa en liten liten pappersbit i hålet på vredet och sätt tillbaka vredet.

Man kan också behöva rengöra brännaren. Skruva bort "locket" på brännaren och skrapa putsa bort slagg återmontera den och prova. Brukar hjälpa.

Din beskrivning av problemet tolkar jag som att du kan tända men lågan slocknar nät du släpper vredet. Det kan vara som i de flesta andra trådar som handlar om att lågan slocknar, nämligen tändsäkringen. Se bilaga.

Bilagor

Har nyligen haft exakt samma fel. Löste det tillfälligt först genom att knacka hårt ett par gånger på brännaren. Det sista jag testade var att böja lite på tändsäkringen antingen utåt eller inåt, efter några test av detta försvann felet helt för mig.

Tillbaka
Toppen