• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande gasolspis

F

F.d. 54125

Guest
Har plötsligt fått problem med att två av tre plattor på gasolspisen inte går att "få igång".
Jag håller knappen intryckt men när jag släpper den så slocknar lågan? På två av tre plattor men den tredje går utmärkt...
Nån som har ide om vad detta kan bero på?
Jag har full gasolflaska, hållit inne knapp i över 1 minut så det skall bli varmt men icke då...
Tacksam för tips!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Under spisen går det en styv tråd från vredet till lågan. Rör på den lite gran så går det kanske bättre. Eller dra bort vredet och stoppa en liten liten pappersbit i hålet på vredet och sätt tillbaka vredet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Din beskrivning av problemet tolkar jag som att du kan tända men lågan slocknar nät du släpper vredet. Det kan vara som i de flesta andra trådar som handlar om att lågan slocknar, nämligen tändsäkringen. Se bilaga.
 

Bilagor

  • Gasolspis_L_gan_sl_cks_n_r_jag_sl_pper_vredet.pdf
    55 KB · Visningar: 107

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Har nyligen haft exakt samma fel. Löste det tillfälligt först genom att knacka hårt ett par gånger på brännaren. Det sista jag testade var att böja lite på tändsäkringen antingen utåt eller inåt, efter några test av detta försvann felet helt för mig.
 
Toppen