• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande fönsterhållare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det blåste rejält igår och när jag skulle stänga ett fönster så vägrade fönsterhållaren att fungera. Den hängde sig och fönstret gick inte att stänga.

fö.jpg

Till slut lyckades jag stänga fönstret efter att ha skruvat loss hållarens övre del.

Var får man tag på en sådan här grunka och vad heter grunkan?
Någon som vet?

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Krånglande fönsterhållare

Det är skit när det krånglar. Har du provat att trycka in den & sedan dra den fullt ut? För att kunna tipsa om ev. reservdelar så bör man veta vad fabrikatet på fönstret eller öppningsmekanismen. Du kan också meila foton på fönstret (gärna med fabrikat) & fönsterhållaren till Husvagnsskroten. Adressen är Hampes Väg 31
44374 Sjövik som ligger Mellan Gråbo & Gräfsnäs. (WGS84
57°54'50.5"N 12°21'24.7"E). Lycka till

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Krånglande fönsterhållare

Jag skruvade ut hela grunkan, smorde med olivolja och upptäckte då att om jag vred lite på aluminiumröret så fungerade det. Problemet är att det inte går att vrida på röret när grunkan är monterad. Den vänstra fönsterhållaren fungerar utmärkt, som väl är. Tills vidare så använder jag fönstret med fönsterhållaren lös i övre ändan. Så här:

fö2.jpg

En väl fungerande nödlösning. Kanske bra att känna till för eventuella framtida olycksbröder.

Tack för tipset om Husvagnsskroten, Bennsan! Jag rör mig ju ofta i de trakterna numera så där ska jag göra ett besök!

Händige Jappe ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Krånglande fönsterhållare

Jeg ville prøvd å bruke wd40 til å vaske ut skitt fra inne i leamikken. Når du kan trekke helt ut og dytte inn med røret litt vridd så kan den tynne oljen lettere trenge inn i låsemekanikken og muligens få ut det som blokkerer. Alu vatn og damn er en dårlig kombinasjon.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Krånglande fönsterhållare

Kolla i någon båttillbehörsbutik om de inte har vad du söker.
Det är ofta samma tillverkare till båtar, husbilar/vagnar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Krånglande fönsterhållare

Jag skruvade ut hela grunkan, smorde med olivolja och upptäckte då att om jag vred lite på aluminiumröret så fungerade det. Problemet är att det inte går att vrida på röret när grunkan är monterad. Den vänstra fönsterhållaren fungerar utmärkt, som väl är. Tills vidare så använder jag fönstret med fönsterhållaren lös i övre ändan. Så här:

Visa bilaga 117242

En väl fungerande nödlösning. Kanske bra att känna till för eventuella framtida olycksbröder.

Tack för tipset om Husvagnsskroten, Bennsan! Jag rör mig ju ofta i de trakterna numera så där ska jag göra ett besök!

Händige Jappe ;)

Ohändige SirMcLain har faktiskt samma problem, fast tvärtom. Jag kan inte hålla mina öppna. Ökensanden på GC förstörde mina hållare på de fönster vi öppnade ofta. Har löst problemet tillfälligt på min sida, med att kila in en pinne som Louise har tillverkat.

Men jag utgår ifrån att någon mot betalning löser problemet åt mig så småningom.


IMG_20161001_122206.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Krånglande fönsterhållare

Tack såg ju nästan enkelt ut:confused:, utom den delen som ska monteras i fönstret. Den har jag lite svårt att förstå.

Fenster-Aussteller Klick Klack automatisch - online kaufen | Fritz Berger

186740-0-.jpg

186820-0-.jpg


Hmm! Som ren kuriosa, så såg jag att i Sverige är priserna dubbelt.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Efter flera år på GC är mina fönsteröppnare på alla rutor helt förstörda av dammet. Nu är det dags att byta och det kommer att bli en modell med en skruv som man drar åt för att få dem som man vill.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Krånglande fönsterhållare



Ohändige SirMcLain har faktiskt samma problem, fast tvärtom. Jag kan inte hålla mina öppna. Ökensanden på GC förstörde mina hållare på de fönster vi öppnade ofta. Har löst problemet tillfälligt på min sida, med att kila in en pinne som Louise har tillverkat.

Men jag utgår ifrån att någon mot betalning löser problemet åt mig så småningom.


Visa bilaga 117262

Jag hade samma problem efter min tid vid medelhavet..... men idag har jag bytt alla mina rutor till skjutrutor....
Men om jag inte minnes helt fel så lagade jag mina såhär..... skruva hållaren helt isär.. dra ut delarna bakåt men var försiktig när en liten metall bit kommer ut då den måste in på samma håll som den kom ut.... om du ser på den lilla metallen så har ena hörnet med åren blivit lite runt... slipa försiktigt så du får rätt spets, sen har du på ena armen en massa hål med jämna mellanrum ta en stor skruvmejsel och slå ner fliken några mm så att kilen (metall biten) bottnar bättre.... smörj sen allt och sätt ihop det. sen bör det fungera i många år till...... lycka till.. :spinny: :swoon:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag hade samma problem efter min tid vid medelhavet..... men idag har jag bytt alla mina rutor till skjutrutor....
Men om jag inte minnes helt fel så lagade jag mina såhär..... skruva hållaren helt isär.. dra ut delarna bakåt men var försiktig när en liten metall bit kommer ut då den måste in på samma håll som den kom ut.... om du ser på den lilla metallen så har ena hörnet med åren blivit lite runt... slipa försiktigt så du får rätt spets, sen har du på ena armen en massa hål med jämna mellanrum ta en stor skruvmejsel och slå ner fliken några mm så att kilen (metall biten) bottnar bättre.... smörj sen allt och sätt ihop det. sen bör det fungera i många år till...... lycka till.. :spinny: :swoon:
Tack!

Men nu är mina så förstörda att det saknas bitar. Vid sittgruppen har jag tagit bort dem helt. Ska lämna in och byta till en annan modell.
 
Toppen