• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krånglande bodelsström

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2025
Har en bil som är utrustad med en EBL 99. Vi vissa tillfällen, alltmer ofta, löser all 12-volt till bodelen ut i samband med att motorn stannas och kan inte återställas igen förän motorn startats igen. Även matningen till trappan försvinner som normalt fungerar även om bodelsströmmen är frånkopplad på normalt sätt. När motorn stoppats igen har strömmen hitills alltid "hängt kvar".

Finns det någon som utifrån dessa symtom kan ställa en diagnos?

//Anders R
 
Sv: Krånglande bodelsström

Har du kontrollerat konditionen på bodelsbatteriet?
 
Sv: Krånglande bodelsström

Hur kan man testar man det på enkelt sätt? Batteriet har ett antal år på nacken men jag har aldrig märkt någon kapacitetsbrist hittills. Vi är dock "småförbrukare" när vi står en natt utan nätanslutning.

//Anders R
 
Sv: Krånglande bodelsström

Om spenningen fra bodelsbatteriene til blokken er under 11V (eller er det 10,5 eller 11,5V) så bryter EBL all strøm. Når motoren starter så kobles det på ladestrøm fra bil til bodel og alle forbrukere kobles inn igjen.

Denne feilen kan være sikringen ved bilbatteriet på kabelen til EBL eller en dårlig kontakt på en av kontaktene på bobatteriet.

Har du et voltmeter eller multimeter så mål spenningen over bobatteri - er den høy (11,6V eller høyere) så er dårlig kontakt det mest sannsynlig - eller og sikringen ved bobatteri. Er spenningen lav så start motoren og mål igjen - er den nå vesentlig høyere så er det enkelt - batteriet er slutt.
 
Sv: Krånglande bodelsström

Har gjort några mätningar.

Spänningen på bodelsbatteriet utan någon belsatning är ca 12,7 V. När batteriet belastas med ca 10 A sjunker spänningen till 12,3 V.
När jag startar motorn stiger spänningen till 14,15 V.
Säkringen vid bodelsbatteriet är hel och anslutningarna verkar helt ok.

//Anders R
 
Sv: Krånglande bodelsström

Har du något inkopplat eller något som startas när du stannar? kan trappan gå så trögt att den drar mycket ström?
 
Sv: Krånglande bodelsström

Tror inte det. Strömmen har redan löst ut när vi ev skulle fälla ut trappan.

//Anders R
 
Sv: Krånglande bodelsström

Öppnar frostventilen så att vatten töms ur värmepannan? Om inte så tror ändå att det kan vara den funktion som Knut misstänker. I EBL:en finns en modul som heter Modul BW 99 vilken känner av om spänningen på bodelsbatteriet sjunker under 10,5 V. Från modulen går en ledare till battriet och vid batteriet sitter också en säkring på 2 A. Om det är oxid på denna säkring kan modulen luras att batterispänningen är under 10,5 V, speciellt när motorn stängs av och spänningen sjunker ett par volt när generatorn slutar ladda. Kolla den säkringen också. Det kan också vara oxid på den kontakt som ansluter denna kabel till EBL:en. Den kontakten heter Block 2 och sitter på EBL:ens framsida ( se sidan 4 på bifogad fil). Lossa och sätt i kontakten några gånger.

Kanske också kan vara oxid i kontakten som ansluter panelen. Den sitter i block 3.

Om detta inte hjälper så kan det ju vara någon dålig lödning i EBL:en men det får hoppas att det inte är och det är alltid svårt att lokalisera fel som bara dyker upp ibland.

På sidan 11 i bifogad fil finns schema över EBL 99.

Länk till manual: Visa bilaga Schaudt EBL99 lader.pdf


Birger
 
Sv: Krånglande bodelsström

Nu har jag gjort de handgrepp som föreslagits. Framtiden får utvisa om de hade någon effekt.
Tack för visat intresse.

//Anders R
 
Tillbaka
Toppen