Åsa o Stefan
HBK Medlem
Ursprungstråd ”Tilläggsluftfjädring Fiat Ducato Chassi”
Historik
Jag upptäckte att det inte fanns någon krängningshämmare på bakaxeln på vår nya Bürstner Ixeo IT 700 årsmodell 2012.
Eftersom jag litade på Bürstners kvalitetskontroll så läste jag inte igenom Fiat hemsidan http://fiatcamper.com/produkt_se/manovrering där det klart står att alla husbilschassier är utrustade med krängningshämmare som standard.
Därför beställde jag en Goldschmitt krängningshämmare via HymerCenter i Ängelholm som de monterade i tisdags eftersom jag märkte att bilen inte var riktningsstabil i vind o under omkörning av turistbussar och långtradare.
HBK-medlemmen ”Rusken” gjorde mig uppmärksam på att bilen borde levererats med krängningshämmare från fabrik i linje med Fiat’s egen deklaration på nämnda hemsidan.
Jag skrev igår till Fiat Professional Sweden och har nu fått skriftligt svar idag att min bil INTE utrustades med krängningshämmare på fabriken när chassiet byggdes.
De ber mig nu ta kontakt med min Fiat serviceverkstad för åtgärder.
För att vara helt säker på hur de förhåller sig så ringde jag upp Goldschmitt i Tyskland i EM o de berättade att anledningen till att de tillverkar & säljer stabilisatorer (krängningshämmare) till Fiat X250 chassier är att många chassier levereras utan krängningshämmare och att det helt enkelt råder efterfrågan på Europamarknaden.
Slutsatser
- Jag vill absolut inte piska-upp några dåliga vibbar här på forumet men jag vet som Ni säkert förstått att min helt nya bil aldrig utrustades med krängningshämmare på fabriken, ej heller fungerade Bürstners leveranskontroll av chassiet samt värst av allt, kvalitetskontrollen när bilen färdigställdes hos Bürstner funkade inte heller, riktigt dåligt tycker jag.
- Har Du fått med den krängningshämmare som Du betalt för när Du köpte din bil på Fiats X250 chassi?
Nu köpte vi bilen ny i Tyskland men de skall inte betyda ngt i sammanhanget eftersom Fiat deklarerar samma sak på sina tyska o engelska hemsidor dvs. att krängningshämmaren är standard på husbilschassier!
/Stefan
Historik
Jag upptäckte att det inte fanns någon krängningshämmare på bakaxeln på vår nya Bürstner Ixeo IT 700 årsmodell 2012.
Eftersom jag litade på Bürstners kvalitetskontroll så läste jag inte igenom Fiat hemsidan http://fiatcamper.com/produkt_se/manovrering där det klart står att alla husbilschassier är utrustade med krängningshämmare som standard.
Därför beställde jag en Goldschmitt krängningshämmare via HymerCenter i Ängelholm som de monterade i tisdags eftersom jag märkte att bilen inte var riktningsstabil i vind o under omkörning av turistbussar och långtradare.
HBK-medlemmen ”Rusken” gjorde mig uppmärksam på att bilen borde levererats med krängningshämmare från fabrik i linje med Fiat’s egen deklaration på nämnda hemsidan.
Jag skrev igår till Fiat Professional Sweden och har nu fått skriftligt svar idag att min bil INTE utrustades med krängningshämmare på fabriken när chassiet byggdes.
De ber mig nu ta kontakt med min Fiat serviceverkstad för åtgärder.
För att vara helt säker på hur de förhåller sig så ringde jag upp Goldschmitt i Tyskland i EM o de berättade att anledningen till att de tillverkar & säljer stabilisatorer (krängningshämmare) till Fiat X250 chassier är att många chassier levereras utan krängningshämmare och att det helt enkelt råder efterfrågan på Europamarknaden.
Slutsatser
- Jag vill absolut inte piska-upp några dåliga vibbar här på forumet men jag vet som Ni säkert förstått att min helt nya bil aldrig utrustades med krängningshämmare på fabriken, ej heller fungerade Bürstners leveranskontroll av chassiet samt värst av allt, kvalitetskontrollen när bilen färdigställdes hos Bürstner funkade inte heller, riktigt dåligt tycker jag.
- Har Du fått med den krängningshämmare som Du betalt för när Du köpte din bil på Fiats X250 chassi?
Nu köpte vi bilen ny i Tyskland men de skall inte betyda ngt i sammanhanget eftersom Fiat deklarerar samma sak på sina tyska o engelska hemsidor dvs. att krängningshämmaren är standard på husbilschassier!
/Stefan