• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kosttillskott för leder & muskler?

H

hianders

Guest
Hej alla! Vi (åtm vi i hianders) börjar ju komma lite till åren och muskler och leder börjar stelna till. Åtminstone knän och delvis andra leder hos frugan i familjen.

Man ska ju motionera men ibland tar det emot när man är stel i kroppen och knäna känns (begynnande lätt artros).

Det görs ju mycket reklam för kosttillskott som är bra för leder och muskler. Är det någon av er som har provat/äter sådant och märkt effekt?

Tacksam för tips!

fru hianders/Inger
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

JA!
Tydliga resultat och ganska så snabbt.
Fick tipset av en "avancerad ortopedläkare" som sa lite försynt - jo jag har hört att vissa .........
Så nu äter jag varje dag Glukosaminsulfat och strandnypon. :)
Det är viktigt att det är SULFAT å inte den andra sorten.
Finns receptfritt på apoteken och hälsokostaffärer.
 
H

hianders

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

knarrevik och Bosse, kan ni tala om vilka naturmediciner eller är det inte tillåtet? Vore tacksam få veta!

Inger
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

hej inger. Nyponpulver är överlägset.För både leder ock allmän stelhet med åldern.Läs netdoktor.En sida som man kan prenumerera på gratis.Lisbeth.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Hej Inger.
Fick en hjärtinfarkt 1997, inga större problem efteråt, efter några år började jag ta kosttillskott minns inte vad dom hette, men blev helt orkeslös och fick kärlkramp vid ansträngning.
Efter ytterligare några år fick jag ny diabetesmedecin och fick liknande problem, det var samma substans som orsakade problemen.
Tror Monica vet vad ämnet heter, skall kolla med henne i morgon när jag är hemma.
Återkommer
Bosse
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Fick min 1a glukosaminsulfat på recept av min husdoktor + att hon sa att ev. kan strandnypon hjälpa i kombination - mot lindrig artros.
Det är hon som varje år kollar mina blodvärden/-staus, kolesterol och PSA mm.
Glukosaminsulfat fanns en kortare tid att få på recept - men togs ganska så snabbt bort - av nån anledning.
Vid större ansträngning så tar jag också naproxen - före och efter.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Naturmedel, Naturläkemedel, Växtbaserade Läkemedel, Växtbaserade Traditionella Läkemedel - Det finns många definitioner att hålla reda på. Här är en länk för er som vill läsa mera om vad de olika beteckningarna betyder och vilka krav som ställs på de olika grupperna.
FASS.se - Produktfakta - Artikel
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Själv är jag, efter ett yrkesliv i läkemedelsbranschen, lätt skeptisk till marknadsföringen av diverse olika kosttillskott, naturmedel och liknande.

Jag påstår inte att alla sådana medel saknar effekt, bara att det saknas vetenskaplig dokumentation för att påstå det som reklamen hävdar för väldigt många av dessa medel.
 
H

hianders

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Ja du/ni Roland & Viola, helt rätt! Det står ju ofta "dokumenterad effekt" och inte "kliniskt eller vetenskapligt dokumenterad"!! Dokumenterad kan ju bara innebära skrivet.

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Bosse! Vet Monica vilket kosttillskott du tog?

Jag har provat Nutrilenk Gold men vet inte om det har haft ngn effekt, känns inte så. Tror att jag slutar med dessa nu. Dessutom är det ganska dyrt. Annars tar jag varje dag Omega 3 samt B12/B6 - en tablett per sort. Dessutom tyckte min läkare att jag skulle ta en kapsel av CalciposD.

Inger
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Vi har pratat fram o tillbaka men kommer inte på vad det var för kosttillskott jag åt.
Diabetsmedecinen jag fick var Avandament som innehåller Rosiglitazone som numera är stoppad.
Jag fick liknande problem av kosttillskottet som av Rosiglitazone, men om bägge preparatet innehöll detta vet jag inte.
Efter det jag varit med om skulle jag inte ta vare sig kosttillskott eller andra liknande produkter utan min läkares godkännande.
Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Jag kan avslöja att min naturmedicin var Artrox 625 mg. Glukosamin alltså. Kranskärlen slaggade igen efter några få månader och ledbesvären i fingrar och armbågar blev inte bättre. Sockerpiller hade säkert varit bättre!
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Kosttillskott för leder & muskler?

Hej alla! Vi (åtm vi i hianders) börjar ju komma lite till åren och muskler och leder börjar stelna till. Åtminstone knän och delvis andra leder hos frugan i familjen.

Man ska ju motionera men ibland tar det emot när man är stel i kroppen och knäna känns (begynnande lätt artros).

Det görs ju mycket reklam för kosttillskott som är bra för leder och muskler. Är det någon av er som har provat/äter sådant och märkt effekt?

Tacksam för tips!

fru hianders/Inger

Hej. Jag kan rekommendera Litomove. Det har jag ätit i många år och det är VÄLDIGT effektivt på mig... Har dessutom en positiv bieffekt,, man blir sällan eller aldrig förkyld:mcride:
 
Toppen