• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kost och hälsa

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Återigen en av dessa trådar som lovar bot mot alla sjukdomar och inte enbart hälsa utan ”bättre hälsa” (trots WHO definition av hälsa som ”ett tillstånd av fullkomligt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom”) och denna gång accepteras inte ifrågasättanden eller kritiska synpunkter utan enbart medhåll.

Förra gången bot mot alla sjukdomar utlovades (liksom uppenbarligen även denna gång väldoftande spillning!) genom kostomläggning var under Waerlandismens dagar i min tidiga ungdom. Då handlade det om laktovegetabilisk kost med basen i hög kolhydrattillförsel i form av gröt och flingor (”kruska”).

Jag har i tidigare inlägg påmint om att dödligen i landet envist håller sig kvar vid 100% och de allra flesta av oss oberoende av livsstil tyvärr får räkna med att bli sjuka på ett eller annat sätt innan vi dör. Detta torde vara något som gäller även övriga djurarter, även om vi inte märker så mycket av detta eftersom de flesta raskt blir uppätna och försvinner ur synfältet när de inte längre presterar på topp.

Se mitt enda tidigare inlägg i ämnet: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/483635

aake
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kost och hälsa

Vi vet redan att dödligheten är 100%, men innan vi trillar av pinnen så vill de flesta av oss avstå så länge som möjligt från sjukdomar och istället leva ett gott liv fram tills dess! Och maten har stor betydelse för detta.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kost och hälsa

Håller med dig aake, alla dessa extrema bantnings/hälsokost beskrivningar är väl ett sätt att sälja böcker/recept eller preparat. Min mor lärde mig tidigt att äta det som serverades på bordet utan knot. Hon lagade vanlig hederlig svensk husmanskost. Hon använde den tidens råvaror, det fanns ju gudskelov inga lightprodukter eller halvfärdiga rätter. Detta sätt att laga mat har jag fortsatt att följa genom hela livet. Bra naturliga råvaror, lagoma mängder. Jag vägde ca 75 kg i sena tonåren och väger nu, 45 år senare ca 81 kg. Varit mycket utomhus, sista 30 åren fyllt vedskjulet med ca 30 kubikmeter ved (löst mått ej travat). Det är mitt gym på vintern, på sommaren är det golf och gräsklippning, trädgårdsskötsel. Jag har aldrig varit sjuk utöver förkylning. Har visserligen genom slarv brutit både armar och ben, men det kan ju knappast skyllas på maten. Att så många konstiga dieter inte gör människor sjuka eller dör är antagligen ett bevis på människokroppens fantastiska anpassningsförmåga. Men som vanligt säger jag att " var och en får bli salig på sin fason".
Ps under husbilsfärderna är det cykeln som får stå för motionen.
Ove.G
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa

Ett bra inlägg från Ove G. Jag har varit i viktväktarfållan och intalat mig att detta och detta får jag inte äta, det har tagit flera år att lära sig att jag kan äta allt men inte alltid!!

mvh Birgittha
icon7.gif
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Kost och hälsa


och denna gång accepteras inte ifrågasättanden eller kritiska synpunkter utan enbart medhåll.


aake

Jag antar att det är den tråden jag startat du skriver om. Vad är syftet med att som du gör skriva ett så grovt felaktigt referat av vad jag skrev?

Vad jag skrev var ju att jag inte ville ha något ifrågasättande eller kritiska synpunkter i den tråden men gärna i annan tråd. Det blir ju viss skillnad på betydelsen av det jag skrev och det du refererade, eller hur?
Ditt inläggs felaktigheter slutade ju inte där utan var faktiskt ett av de mest felaktiga referat jag sett och det övergår mitt förstånd vad syftet är att göra så?

Det är så att jag kan en del om det här med LCHF och har de facto hjälpt massor med människor under drygt 6 år nu. Därför tänkte jag att jag skulle..., ja ganska exakt som det står i det första inlägget i min tråd, det var vad jag tänkte. Hjälpa de som vill bli hjälpta helt enkelt och ta kritik m.m. i en annan tråd. För att ha lite ordning helt enkelt :).

Jag har heller inte tjänat ett enda öre på den tid jag lagt ner och ändå har jag ibland jobbat nästan heltid för att hjälpa människor (så det är alltså inte för att tjäna pengar jag gör det).

Anledningen till att jag jobbat så mycket med att hjälpa människor till bättre hälsa (ledsen WHO och aake men där jag kommer ifrån säger vi ofta så) började med att jag i början av 2000-talet satt i en stor åhörarsal vid ett stort svenskt sjukhus för att tillsammans med flera hundra andra ordentligt överviktiga personer (BMI 40+) för att lyssna på hur olika viktoperationer går till.
Då satt jag där, såg mig omkring, och insåg att alla dessa personer (och många många till såklart men det kommer ju närmare inpå en, de som sitter där) mår lika psykiskt dåligt och är lika sjuka som jag på grund av denna oerhört jobbiga fetma.
Då sa jag till mig själv att jag skulle försöka hjälpa så många som möjligt om jag någon gång kom på ett sätt att hjälpa mig och andra. År 2006 hittade jag det, innan det hette LCHF och har personligen hjälpt mer än 500 människor sedan dess!

Några snabba exempel (finns hur många som helst och alla är enkla att bevisa) varför forskningen och experterna har fel:
  • Det vi äter skall/kan inte vara dåligt för våra tänder. Vi måste äta så att vi har kvar våra tänder under hela våra liv, utan att behöva borsta dem. Där försvinner medelhavskost och frukt (i mer än små mängder) som något som kan vara bra för oss.
  • Alla som har diabetes typ 2, blir oändligt mycket bättre och de allra flesta blir helt bra från den av sjukvården obotliga sjukdomen genom att minska/ta bort kolhydrater. Det är väldigt få läkare/dietister eller sjuksköterskor om (även om det blivit lite bättre på senare år). Det är mycket enkelt att bevisa för blodsockret börjar omgående sjunka och har man inte för svår diabetes är man under gränsvärdet på maximalt några dagar och har alltså inte denna sjukdom längre (så länge man håller sig borta från kolhydraterna).
  • Jappe hade ett bra exempel också med sin förbättrade KOL vilket jag antar att jag kan skriva om eftersom han själv skrivit ett inlägg om det här på forumet. Det är också en obotlig sjukdom enligt samma experter.
  • Man kan inte bli fet av att äta fett och protein (utan tillskott av för mycket kolhydrater som höjer blodsockret och därmed ser till att fettinlagring öht kan ske). Lika lätt det att bevisa.

Jag trodde på experter och läkare i 45 år och du gör det fortfarande och jag har inga problem varken med det eller att man har olika syn på saker och ting.
Men vad jag däremot har problem med är när någon skriver ett direkt (och med flit?) felaktigt referat av ett inlägg från en som inte tycker som en själv på det sätt du har gjort på mitt inlägg.

Istället kunde (borde?) du ju ha ifrågasatt och varit kritisk på ett sätt där kanske både du, jag och andra lärt oss någonting? Vad jag minns har jag inte heller lovat någonting utan helt enkelt talat om delar av mina erfarenheter från mer än 500 personer, och dem står både jag och de personerna för.

Om du eller någon annan har "ifrågasättanden eller kritiska synpunkter" så besvarar jag dem gärna så gott jag kan, i den här tråden t.ex.

Om jag någonstans skulle verka irriterad på det sätt jag skrivit ovan så är jag inte det utan har då bara formulerat mig klumpigt.

(och om du inte menar min tråd så ber jag om ursäkt).
/Mats
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kost och hälsa

Mats

Visst var det ditt inlägg som retade upp mig! Den som kommer med kontroversiella påståenden bör vara beredd på och även acceptera invändningar. Att på det sätt du gör hänvisa kritik till någon annan tråd gör ju att dina synpunkter får stå oemotsagda för all framtid när någon söker på din rubrik.

I en länk (http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/483635) i mitt första inlägg i denna tråd så har jag framfört mina åsikter i denna kostfråga.

I annat sammanhang har jag pekat på en del beklagliga missförstånd av LCHF-förespråkarnas råd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t63687/

Slutligen vill jag påpeka att epidemiologi är svårt. Nog så svårt att påvisa samband och ännu svårare att visa orsakssamband. Med anekdotiskt bevisföring (att berätta om hur man själv eller någon man känner blivit bra från en eller annan krämpa) kommer man ingen vart.

Inte ens den dramatiska minskningen av hjärtinfarktinsjuknande i medelåldern som skedde från 70-talet är i sig något bevis för att dåvarande kost- och livsstilsråd (långt före Atkins och LCHF) har ett kausalt samband med minskningen.

Återgår till husbilsfrågor!

aake
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kost och hälsa

Kanske elakt, men homeopater botade svårt sjuka med sockerpiller på 50/60 talet. Tron kan försätta berg.
Ove.G
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Kost och hälsa

Mats

Visst var det ditt inlägg som retade upp mig! Den som kommer med kontroversiella påståenden bör vara beredd på och även acceptera invändningar. Att på det sätt du gör hänvisa kritik till någon annan tråd gör ju att dina synpunkter får stå oemotsagda för all framtid när någon söker på din rubrik.

Jag accepterar som sagt hur mycket invändningar som helst och det är nog hela ditt missförstånd för den tråden var (precis som jag också skrev) inte menad för mina synpunkter, den var menad för att hjälpa människor som är intresserade av att få hjälp. Om du använder en text som hänvisar till min "frågelåda-tråd" i en ny tråd så hittar man båda så då är jag inte oemotsagd heller och även det argumentet försvinner.

Du svarar inte heller på vad vitsen var att du så grovt felaktigt och direkt missvisande refererat det jag skrev och inte heller vad syftet var med det.

Du verkar inte heller ha några synpunkter på att LCHF kan hjälpa alla diabetiker och att jag lätt kan bevisa det.

Vi kanske skall göra en test på valfritt objekt? Du har säkert någon i din närhet som har diabetes typ 2?
Att man hjälper alla utan undantag och att det också visats i hur många studier som helst, också utan undantag måste väl ändå göra någon form av intryck på dig?

/Mats
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kost och hälsa

MatsFo

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Jag har överhuvud inte refererat vad du skrivit och jag tycker inte heller att denna hemsida är optimalt forum för debatter om medicinska spörsmål.

Den som anser sig ha bevis för överlägsna behandlingar bör lägga fram dessa bevis för vetenskaplig prövning i någon därför avsedd facktidskrift. Alla inom professionen är naturligtvis angelägna om att få goda behandlingsresultat varför nya behandlingar som håller måttet snart nog slår igenom. Men naturligtvis har liksom i andra vetenskapliga sammanhang den som kommer med något nytt själv bevisbördan.

Den medicinska professionen arbetar med vetenskaplig prövning av allehanda modifieringar av kostbehandlingen (och även av den typ av kost du förespråkar) vid diabetes typ II och en översikt går finna i skriften "Kost vid dabetes" från SoS: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18471/2011-11-7.pdf, vilken går att skicka efter eller ladda ner gratis.

aake
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kost och hälsa

Låt nu inte debatten ebba ut pga "att denna hemsida inte är optimalt forum för debatter om medicinska spörsmål".
Jag tycker inte så, för den intresserar mig och säkert många med mig, sådärför
är jag "idel öra" och väntar spänt på fortsättningen som ev. kan styra mig mot min nya livsstil.


mvh
Fincan

"alla lever vi under samma himmel, men har olika horisonter"
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Kost och hälsa

Pojkar Pojkar min åsikt
Allt som har en bokstavs kombination är jag allergisk mot ,det kan ju inte vara så att vi skall äta så ensidig kost som det påstås i vissa läger. Kommer ihåg när jag var liten ,jag är inte så gammal än :cool:.Kött fanns kanske en gång i veckan Söndagar ,veckodagarna var det grönsaker eller soppor som gällde. Mor stekte i ister, och någon gång bredde vi på det på surdegsbrödet som hon hade bakat (4st 2kg limpor varje vecka).Vi plockade bär , svamp och frukter ,kokte in ,torkade ,gjorde marmelad och saft. Matkällaren var fylld på sen hösten. Av grannen kommer jag ihåg köpte vi Älgkött, renkött och några torkade rödingar.(nu fick man smaken av dem i munnen).En halv Julgrisen köptes av bonden i närheten och Far hade ett himla jobb med att stycka färdig den i tvättstugan.
Vad jag vill säga med det här VI VISSTE VAD VI STOPPADE I OSS.
Idag har jag sagt till mig själv att inga produkter som har mer än 3 st E-nr. på förpackningen.
Vad stoppar vi i oss egentligen ? Och hur påverkar det våra tarmar ? all kemi som är i och på vår mat vi äter .Vi blir inte allergiker och intoleranta av allt möjligt helt plötsligt. Utan jag vill påstå att det är luft , vatten och livsmedels industrin som har gjort oss till det.
Exempel har man tagit fram ett enzym som bakar ihop slakt rens (det som inte går att sälja till konsumenten) brukar bli korv av det. Men nu kan man göra fina köttbitar (ser ut som en stek Kan man fråga sig vad gör ett sådant enzym med våra tarmar ? Står det arom i varudeklarationen så kan det lika väl vara gjort av röt slam eller ur en flis hög. Laktos intolerans behöver inte vara att man är intolerant mot mjölksockret utan man tål inte A & D vitamin pulvret som tillsätts i mjölk som är under en viss procent (3%).A och D vitaminer följer fettet, på så viss blir det för lite i Mellan och Lättmjölken .Lite skrämmande eller hur.
Vi kan fortsätta hur mycket som helst med ex. men nu över till den flummiga delen .

Varför vi blir sjuka kan vara ärftligt, miljö och sedan det viktigaste ur min synvinkel DU SJÄLV. Är du inte i ballans med dig själv så spelar det ingen roll vad du stoppar i dig (jo lite roll spelar det naturligtvis). Tänk tillbaka när du första gången märkte att du var sjuk. Vad hade du för leverne innan ,jobb ,oro, socialt liv , hände det något i ditt liv o.s.v.
I din kropp på går hela tiden en kamp, celler dör ,celler bildas på nytt, immunförsvaret jobbar varje sekund med att hålla dig frisk. Påverkas du av något negativt i dit liv och du blir sysselsatt med dina tankar i detta, vad det än må vara. Kan påverka ditt immunförsvar, lättare att bli förkyld , en del kan kanske relatera till detta.
Fungerar inte dina strömmar i kroppen så kan du bli sjuk, om du märker att du är i obalans ,så försök att komma i balans igen. Frågan hur ? Jag har mitt fiske ,jobbar med bilder,trädgårds intresse och Husbilen. Va nyfiken, försök lära dig något nytt varje dag. Du får naturligtvis inte utveckla en typ av stress där man skall vara med över allt och göra allt.
Har du gått länge i en negativt flöde i ditt liv så er det svårare ett tänka om , eventuellt slå in en helt annan kurs. Det viktiga är att du gör ett STOPP. Står still ett tag, sedan startar lite sakta igen. Lättare sagt än gjort, jag vet; men det är alltid ditt val ingen annans.
Dom Husbils åkande vi har träffat och pratat med ser i mitt tycke mycket yngre ut , vill inbilla mig att människorna är till freds med sig själva. 9 av 10 gånger har jag gjort bort mig med frågan ”Vad jobbar du med” brukar få en konstig blick ”Nää,jag är i pension sedan 12 år” ”Jaha, du gick i förtid ?””Nej då jag gick med 65”.Ja vad skall man säga sedan , frågade efter intressen och så; ja visst, vandrat i fjällen, Hjälper barn och barnbarn , fiskat , resor både med Husbilen och utan. O.s.v.

Jag stoppar här, kan skriva mycket ,mycket mer i detta ämne, slutsatsen får bli att det är inte enkelt att var männis ka om vi krånglar till det för oss.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kost och hälsa

Det är utmärkt att du MatsFo mår bra på det du äter. Fortsätt med det. Men det är inte vetenskap du bedriver och kanske lite sent livet att börja trots att du ännu bara är medelålders.

Visserligen har jag en fiskekompis som vid fyllda 50 år började forska (och just inom diabetologi) och nu i höst blev han efter 12 år av möda klar med sin avhandling. Inga revolutionära fynd naturligtvis, men ändå ett värdefullt bidrag till den samlade kunskapen.

Men att ge sig på att visa att ”alla jag hjälpt fått det mycket bättre eller blivit helt bra” vid:
  • Övervikt och undervikt (observera att man alltid skall äta sig ordentligt mätt)
  • Diabetes typ 2
  • Migrän.
  • Allergi och astma.
  • Hudproblem, psoriasis, akne, eksem.
  • Ledproblem och reumatism.
  • IBS, dålig mage. Halsbränna m.m.
  • Normaliserat blodtryck.
  • Normaliserade triglycerider, blodsocker, HDL (och LDL”
ter sig som ett överväldigande stort projekt.

Att ge sig i kast med att visa effekt vid enbart någon av de diagnoser som nämns kräver förutom vetenskaplig grundutbildning även tillgång till studiematerial (=patienter), ett bra studieupplägg, gott om tid och eftersom det handlar om människor även bedömning av en etisk kommitté innan man drar igång.

Får man föreslå ett något lite mer hanterligt projekt? En god utgångspunkt brukar vara det vi kallar ”kill your darlings”; att man utgår från att den hypotes man tror på inte är sann och försöker visa detta.
Ett bra träningsprojekt kan förslagsvis vara denna hypotes om att avföringen luktar mindre: ” Har ingen av er LCHFare märkt att ni behöver gå på toaletten mer sällan och att "avfallet" är mindre och nästan ingen lukt?” Intressant fråga faktiskt, eftersom kruskafolket hävdade samma sak med en diet av högt kolhydrat och lågt fett och proteininnehåll.
För att studera denna fråga behövs ingen etisk kommitté och eftersom det handlar om en värderingsfråga så duger det bra med subjektiva bedömningar. Naturligtvis under förutsättning att det sker dubbel-blint och att ingen deltagare får bedöma sin egen produkt (vilken ju alltid luktar bättre).:D

aake
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Kost och hälsa

När det gäller kosthållningen så är verkligen "vetenskapen" helt oense. För jämnan så kommer ny rön från någon "expert" som säger sig veta sanningen. Faktum kvarstår med enkelt "bondförnuft" att man skall inte stoppa i munnen mer energi än man förbrukar. Detta resulterar alltid i fettbildning på kroppen, vilket bevisligen är onyttigt vid alltför stor mängd. Antingen så måste vi inta rätt antal kalorier eller röra oss mer. Alternativet är välfärdssjukdomar, vilket begränsar min livskvalitet. Speciellt nu när jag även passerat medelåldern vill jag verkligen sköta min kropp och då lever jag enligt detta.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Kost och hälsa

Faktum kvarstår med enkelt "bondförnuft" att man skall inte stoppa i munnen mer energi än man förbrukar. Detta resulterar alltid i fettbildning på kroppen, vilket bevisligen är onyttigt vid alltför stor mängd.

Antingen så måste vi inta rätt antal kalorier eller röra oss mer.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Alla djuren på vår jord t.ex. Ingen av dem blir för fet utan vet själva när de skall sluta äta. Varför vet inte vi det?
Hur kommer det sig att människan är det enda djuret som kan överäta?

Om vi rör oss mer så borde det betyda att vi blir hungrigare och borde då behöva äta mer. Varför är människan det enda djur som inte klarar det själv utan måste ha hjälp av massa experter, läkare, dietister m.fl. och det blir ändå inte rätt? Faktum är att det tack vare dessa professionellas hjälp är mer fel på oss människor än det någonsin varit i historien!

Det enda svar jag funnit på ovanstående fråga är att vi människor inte äter det vi är gjorda för att äta. För om vi gjorde det skulle vi inte bli varken för smala eller för feta. Vi skulle äta den mängd som behövdes för oss, mer om vi rört oss mycket och mindre om vi rört oss lite. Dessutom skulle vi ha våra tänder kvar i hela våra liv, utan att behöva borsta dem, precis som alla andra djur på vårt klot.
Alternativa svar på frågan, eller tänker jag fel någonstans?

/Mats
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Kost och hälsa

Mats fo. Har en liten fråga, hur har du undvikit att stöta på någon av alla tusentals feta hundar som finns nästan överallt.
Har förövrigt själv en katt som inte vet när det är dags att sluta äta:wub:
Tvivlar inte på dina kunskaper, men det med att inte djur blir feta nja.

Hade Lars
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kost och hälsa

Mats fo. Har en liten fråga, hur har du undvikit att stöta på någon av alla tusentals feta hundar som finns nästan överallt.
Har förövrigt själv en katt som inte vet när det är dags att sluta äta:wub:
Tvivlar inte på dina kunskaper, men det med att inte djur blir feta nja.

Hade Lars

Vilda djur blir inte feta!

Dom tama har väl tagit efter/blivit gödda av husse och matte.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kost och hälsa

Mats fo. Har en liten fråga, hur har du undvikit att stöta på någon av alla tusentals feta hundar som finns nästan överallt.
Har förövrigt själv en katt som inte vet när det är dags att sluta äta:wub:
Tvivlar inte på dina kunskaper, men det med att inte djur blir feta nja.

Hade Lars

Att husdjuren blir feta beror på att deras hussar och mattar köper billig eller dyr (veterinärmaten) skitmat till dem baserad på spannmål som innehåller mycket kolhydrater och inte kött som är naturlig föda för hundar och katter!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Kost och hälsa

Att husdjuren blir feta beror på att deras hussar och mattar köper billig eller dyr (veterinärmaten) skitmat till dem baserad på spannmål som innehåller mycket kolhydrater och inte kött som är naturlig föda för hundar och katter!

Jappe

Jappe! Det handlar väl inte enbart om vilken typ av foder man ger sina djur, det handlar väl mest om hur man som husse och matte doserar maten. Våra Grabbar har ätit två ggr om dagen och det vi gett dem, inget småätande emellan!! Vi har inte haft övervikt på våra fyra hundar!!! Vi handlar foder i en Zoo-affär (utan spannmål i) och har också handlat dietfoder hos vet.

matte hianders/Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kost och hälsa

LCHF gäller också för djuren! Foder baserat på animaliskt fett gör att djuren blir mätta och inte småäter hela tiden! Foder baserat på spannmål (kolhydrater) gör djuren feta och ofta sjuka, veterinärerna till gagn!

Jappe
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Kost och hälsa

Har förövrigt själv en katt som inte vet när det är dags att sluta äta:wub:
Tvivlar inte på dina kunskaper, men det med att inte djur blir feta nja.
Hade Lars

Det är klart att du skall tvivla på både mina och andras kunskaper.

Det mesta är svarat på redan och du skall naturligtvis låta katten äta när den vill och hur mycket den vill. Och sist men inte minst, och dessutom sagt av alla andra, ge den, för en katt, rätt mat. Då kommer den att bli smal och fin och få en fantastisk päls :)

/Mats
 
Toppen