• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kortbetalning av p-avgift i Tyskland

sleek585jdk

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
22248
Medlemskap
2024
På en del ställplatser och parkeringar gick inte att betala med kontokort från Visa och Mastercard i våras, bara rena kontantkort, som inte finns i Sverige, och kontantbetalning fanns inte heller. Hur löser man det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På en del ställplatser och parkeringar gick inte att betala med kontokort från Visa och Mastercard i våras, bara rena kontantkort, som inte finns i Sverige, och kontantbetalning fanns inte heller. Hur löser man det?
Man väljer en annan plats,alternativt per en tysk betala mot kontant ersättning,att ställplatser kräver kontantkort är ovanligt då har ni nog haft otur.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har skaffat ett Tyskt betalkort som är gratis och där man kan föra över pengar till med sitt eget svenska bankkort eller kontokort omedelbart.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har skaffat ett Tyskt betalkort som är gratis och där man kan föra över pengar till med sitt eget svenska bankkort eller kontokort omedelbart.
När det inte går att betala med ett svenskt kredit eller betalkort är det ett EC-kort man behöver
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jag har skaffat ett Tyskt betalkort som är gratis och där man kan föra över pengar till med sitt eget svenska bankkort eller kontokort omedelbart.
Problemet är att de använder Mastercard eller visa som betalningssystem. Då funkar det inte. Har själv Revolut som funkar som ditt n26 med samma problem ibland i Tyskland. Annars är det väldigt smidigt att kunna växla pengar direkt i appen till kortet och få den absolut bästa växelkursen utan avgifter… men för detta bekymret är de ingen hjälp.
 

Courage

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11889
Medlemskap
2024
Danskarna har ju sitt Dankort (som man bara kan få om man har danskt personnummer) - MEN, det har minskat betydligt där det stå "kun Dankort".
 
F

F.d. 68090

Guest
En del banker erbjuder “bankkort" utan kredit, kopplat direkt till kontot, Swedbank och Nordea, och de har fungerat bra i Tyskland (innan pandemin när jag var där ofta, vet inte hur det är idag)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
En del banker erbjuder “bankkort" utan kredit, kopplat direkt till kontot, Swedbank och Nordea, och de har fungerat bra i Tyskland (innan pandemin när jag var där ofta, vet inte hur det är idag)
Precis, men som jag skrev tidigare, alla svenska banker använder Mastercard eller visa som betalningssystem, det är det som är problemet, inte om det finns kredit eller inte kopplat till kortet.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Kanske det, i större städer och orter där många utländska turister är, brukar det funka med dessa kort. Men nu för två veckor sedan så var vi på en ställplats vid en liten båthamn mellan Wismar och Rugen. Där tog de bara tyska kort. Jag tror det har med avgifterna för Mastercar/Visa att göra. På samma sätt som american express inte funkar överallt i Sverige heller. Det är inte gratis för näringsidkare att acceptera betalning med dessa kort.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Tyskland skelner man meget mellem betalingskort og kreditkort. Gebyrerne for forretninger og andre betalingsmodtager i Tyskland er meget høje på kreditkort som for eksempel VISA, Mastercard m.fl. Derfor vil de handlende helst ikke modtage betaling med disse kreditkort.

Anderledes forholder det sig med betalingskort/debetkort. Historisk set har man i Tyskland haft ET kort, nemlig EC Karte. Det fik man som identifikationsmulighed dengang for mange år siden da man brugte EuroCheks, som for længst er afskaffet. EC Kartet overlevede i mange år herefter og blev allmandseje i forbindelse med deres bankkonto.

Nu er imidlertid EC Karte afskaffet (i 2021) og afløst af Girocard, men det har ikke slået igennem i daglig tale, da næsten alle tyskere holder fast ved at kalde det EC Karte.

På et tidspunkt blev MAESTRO funktionen tilknyttet EC Karte og er videreført i Girocard. (Det er kortet med de 2 runde blå og røde cirkler). Derfor kan Cirocard bruges i hele verden som betalingsmiddel, og udenlandske MAESTRO kort kan bruges i Tyskland. De forretningsdrivende i Tyskland accepterer det, da der ikke er forskel i deres gebyr uanset om kortet er tysk eller svensk (eller dansk, eller norsk)

Når det så er sagt, så har jeg her i 2022 været på pladser, hvor den gode gamle møntautomat er afløst af en automat, der både kan modtage betaling med mynter, med betalingskort, kreditkort og ja sågar med en APP på telefonen. Det er for eksempel tilfældet i Breisach ved Rhinen.

Så tyskerne er ved at modernisere selv om de har været længe om det.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Det er enklere å reise på to ukers tur til Kanariøyene, et land, en myntenhet og forbruket kan det gjettes hva blir. Vi reiser i flere land, blir så lenge vi blir, og det vet vi ikke, så det er jo dumt for begge parter når betalingen er en utfordring. Vi har Visa og de gikk ikke på en stell plass i Wismar, så vi dro videre. Det kan vel ikke være så vanskelig å få til en felles løsning for å betale veiavgift, stell plass, bomavgift i hele Europa. Tenk om alle land gjorde ting på samme måte.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Situationen i Tyskland gällande betalning av parkeringsavgifter eller HB ställplatser är verkligen trist. Så länge jag bodde i Tyskland hade jag alltid flera mynt i bilen, 50 cent, 1 Euro, 2 Euro, för att kunna betala el-avgifterna. Det finns fortfarande små ställplatser där kontant är den enda möjlighet att betala. Större platser vanligtvis tar emot girocard (f.d. EC card) vilket blev det populäraste kortet i Tyskland. Och det stämmer att många handlare är bekymrade över höga avgifter för Mastercard och Visa, så de vägrar att ansluta sig till deras nätverk. Ytterligare är Tyskland långt bort från att ha ett system som Swish (och om det kommer så blir det komplicerat....).

Jag råder er att ha mynt och banksedlar i Euro med er i Tyskland....tyvärr. Om ni kan få det, så är ett girocard ett alternativ.

Att tanka bilar med Mastercard / Visa, även AmEx och ibland DC, funkar dock bra.

Edit: såvitt jag vet kommer girocard systemet att stegvis försvinna fr.o.m. 2023
 
Toppen