• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kort eller kontanter?

Hansa

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35542
Medlemskap
2026
Hej! Tänkte oss köra ner till Tyskland och Österrike i slutet av April, har tankar på hur ni som är erfarna gör när ni skall betala ställplatser eller campingar handla mat, tanka diesel o.s.v. Funkar det med Mastercard kredit/betalkort överallt eller skall det vara något annat kort? Förstår att vi också kommer behöva en viss del kontanter men helst inte så många, och fungerar det även utmed mindre vägar och mindre samhällen?

Jag använder sällan kontanter, kort fungerar bra, brukar ta ut 50Euro, senaste resan 6 veckor ,hade jag 20 Euro kvar när vi var hemma.
Lite mynt kan vara bra att ha, undvik att ha för mycket kontanter, ta ut vid behov.

Senast ändrad:
Detta har diskuterats förr, och det finns inget rätt eller fel. Jag tycker att L-G Hellström ger ett perfekt och uttömmande svar.
Men sen finns det en annan aspekt... säkerhet!
Man blir mera utsatt o får mer problem om något händer när man är på resa. Om kortet strular? Om mobilen strular.. där man ofta behöver komma åt bankid... så se till att ha backup för alla eventuella saker som kan inträffa.
Sen beror svaret på frågan också på vad man behöver köpa. och var man befinner sig... Att befinna sig på turistområden vid kusten i Spanien...t ex.. vänd på frågan, om en tysk ska åka på resa till Sverige och frågar, klarar jag mig i Sverige på kontanter eller måste jag ha kort med? Jodå, du klarar dig nog om du bara ska tanka och köpa mat. Men utan ett kort I Sverige så blir man begränsad. Så ta med båda är ju ett rimligt svar. Sen har en tysk problem med att det ska va swish! !
Så i Tyskland kan du till 99 procent alltid betala med kontanter.. så med kontanter är du på den säkra sidan... med kort betalar du inte till 99 procent överallt. Ofta blir problemet att man behöver småslantar, mynt...ibland rätt många.
Jag tror inte ett café blir glada om man köpt två bakelser eller druckit två koppar kaffe eller köpt ett gott bröd och ska betala 4,70 euro och plockar fram ett mastercard-kort!
Sen finns också en diskussion om, hur får jag ut kontanter på ett ekonomiskt bra sätt utan att betala onödiga avgifter o dålig kurs. Enligt mig, använd inte ett kort där lön eller pension kommer in på. Skaffa minst ett extrakort för att använda utomlands.
O framför allt... fundera kring hur du gör om något skulle hända.
Ett av de absolut mest intressanta inläggen här på senaste tid kommer från Håkansson... tål verkligen att tänka på.
PS Flohmarkt... betyder loppmarknad! De är kul att gå på.. rekommenderas.. men där behövs verkligen vanliga pengar.

Läs detta under!

Post in thread 'EU-försäkring versus Extrareseförsäkringar' EU-försäkring versus Extrareseförsäkringar

Jag har börjat ta ut € hemma i Bankomaten, bra kurs och smidigt. Kontanter behövs ju beroende på resvanor och vad man gör. På uteserveringen kan man få onda ögat av servitrisen när man tar fram kortet, det är fortfarande vanligt med kvittot under ett fat där man får växel och lämnar dricks! Två gånger har kortterminalen legat nere för mig på supermarket och det är ingen uppståndelse för det, kontanter har dom flesta. Men inte är det mycket cash som behövs numera!

Det här är i och för sig några år sedan så det kanske inte är aktuellt nu men när vi reste runt i Europa då fungerade MasterCard nästan överallt men när vi kom till Holland fungerade bara Visa . Efter det så såg jag till att ha både MC och Visa kort med mig. Givetvis hade vi kontantar också för säkerhets skull. Ha en trevlig resa !

Mvh / Roland

Jag tog också förra gången i bankomat i Sverige..men finns inte överallt..men verkligen smidigt.

Det här är i och för sig några år sedan så det kanske inte är aktuellt nu men när vi reste runt i Europa fungerade MasterCard nästan överallt men när vi kom till Holland fungerad bara Visa . Efter det så såg jag till att ha både MC och Visa kort med mig. Givetvis hade vi kontantar också för säkerhets skull. Ha en trevlig resa !

Mvh / Roland

Precis..jag hade samma problem just i Holland... jag har aldrig riktigt fattat vilket kort som är bäst just i Holland? Vi skulle betala på en camping..med kort...men fick åka runt i staden på flera banker..det var enbart en som accepterade mitt kort.. fast jag minns det som tvärtom..att de inte tog emot Visa? Men jag kanske minns fel? Damen på camping känner jag lite för jag har varit ett flertal gånger där..hon pratar utmärkt engelska o hennes förklaring var att för dem var Visa för dyrt..för höga avgifter för campingen.. eller om det var mastercard? 5-6 år sedan.

Senast ändrad:
Jag använder Northmill (Visa) inga problem någonstans, men jag har ett Mastercard som reserv, förlita sig på ett kort vill jag inte , men förvara dom inte på samma ställe

Det kan vara bra att ha med bankdosa på resan. förlorad telefon eller bankid som krånglar då är dosan oumbärlig.
Annars mynt till automater mest 50c för vatten och ström och lite cash. tankade någonstans och när jag skulle betala var det enbart cash som
gällde, det var nog på vischan i Österrike.
Så lite Euro är bra att ha med sig

När vi reste i Tyskland och Österrike i somras så tog vi med rätt mycket Euro då jag läst att det knappt funkar med kort i Tyskland och Österike. Det visade sig att de ställen som vi besökte fungerade bra med kort. Några ställplatser behövde vi betala kontant i kuvert men ofta så användes parkeringsapp eller kort. När vi tog in på camping så var det bara två stycken på 22 nätter som krävde kontanter.
Däremot så krävdes ofta småmynt i olika valörer vid tömning, fyllning samt dusch och tvätt.
Mitt tips är att ta med rimligt med sedlar men försök att växla till er småmynt så fort det går för att få många och i olika valörer.

Ha en fin resa!

Jag har börjat ta ut € hemma i Bankomaten, bra kurs och smidigt. Kontanter behövs ju beroende på resvanor och vad man gör. På uteserveringen kan man få onda ögat av servitrisen när man tar fram kortet, det är fortfarande vanligt med kvittot under ett fat där man får växel och lämnar dricks! Två gånger har kortterminalen legat nere för mig på supermarket och det är ingen uppståndelse för det, kontanter har dom flesta. Men inte är det mycket cash som behövs numera!
En fråga hur mycket mer får du ge för en evro i bankomat än den ofissiella valutakusen

Speciellt Tyskland rekommenderar jag kontanter. Inte bara caféer och vanliga affärer utan även större bolag. Satte in luftfjädring hos ALCO Tyskland. När vi skulle betala räkningen så säger dom endast kontant eller ett speciellt betalkort som dom har i Tyskland. Tog lite tid att få ut 50000 ur automaterna. Hädanefter så frågar jag alltid före jag handlar , vad som gäller.

Ja det var lite nedslående läsning. Tur jag inte hade sett den typen av info innan jag åkte till Nederländerna häromåret och använde kort nästan överallt utan problem....
Du var där häromåret... min erfarenhet är från innan corona. Roland o Ingegerd tycks ha varit med om liknande som jag..men också.. för några år sedan. Artikeln vet jag överhuvudtaget inget om... men den kom fram när jag googlade på frågan. Sen har jag kanske bara haft otur ? Mitt exempel är bara från en enda camping...och från norra delarna av Holland. Ingen storstad. Men jag blev förvånad! Fick åka runt till flera banker för att få ut pengar...obs inne på banken.. manuellt!
PS.. om jag söker på google AI.. så tycks de hitta följande info. I Nederländerna används främst debitkort...Maestro och V Pay... Det står också..obs.. många affärer accepterar inte betalning med kreditkort... så! Ja jag vet inte..vad o vem jag ska tro på.

Speciellt Tyskland rekommenderar jag kontanter. Inte bara caféer och vanliga affärer utan även större bolag. Satte in luftfjädring hos ALCO Tyskland. När vi skulle betala räkningen så säger dom endast kontant eller ett speciellt betalkort som dom har i Tyskland. Tog lite tid att få ut 50000 ur automaterna. Hädanefter så frågar jag alltid före jag handlar , vad som gäller.

Det verkar som i Tyskland används ofta girocard... som ersatte EC-kort. Ett debitkort ofta kopplat till ett tyskt bankkonto. Girocard står för 80 procent i Tyskland.
Så inlägg 16.. förmodligen Girocard de ville ha..

Jag använder Northmill (Visa) inga problem någonstans, men jag har ett Mastercard som reserv, förlita sig på ett kort vill jag inte , men förvara dom inte på samma ställe
Jag har ett Northmill Debit
(det står Visa på kortet men jag har inte aktiverat krediten)
i mitt "Google Wallet", funkar bra överallt i Sverige.

Funkar det också bra utanför Sverige?

Tillbaka
Toppen