• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kort bromspedalsreserv

F

F.d. 50012

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD 95hk
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 654A
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej!
Är det någon som har något tips på detta problem?
Jag har under alla år haft problem med bromsarna, dom tar alldeles för djupt enl. besiktningen. Jag har bytt huvudcylinder, bromsskivor och belägg fram, bromsband och cylindrar bak. jag har ställt in bromsutjämningsventilen på max bromstryck på bakbromsarna. Ingenting tycks hjälpa! Vid varje besiktning är jag tvungen att justera lite släpbroms bak för att få bilen godkänd. Väl hemma igen justerar jag om bromsarna så att det inte går varmt.

/Bertil.

F

F.d. 25038

Guest
Har du nån möjlighet å justera spelet mellan servo och pedal utan att bromsarna blir anliggande kan vara ett problem eller att självjusteringarna
bak i trummorna inte hänger med å justerar upp allt eftersom slitage av belägg
kan även vara luft i systemet bytt oljan å lufta ur ordentligt.blir det nån skillnad om du drar handbroms några snäpp ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, justeringen av spelet som Mikael (eller kan det vara Carina montro) nämner finns på tryckstången innanför huvudcylindern. Om du lossar huvudcylindern och mäter mellan ytorna på h.cyl. och vakuumklockan, kolven och tryckstången så skall du inte ha något spel. Frestas inte att justera bort ev. spel för mycket för bakre kammaren i h.cyl. stänger så fort stången har tryckt några m.m. på kolven.
Jag antar att du har rätt huvudcylinder för de finns både med 22m.m. och 25m.m. diameter på kolven, men det brukar ge sig automatiskt med två eller fyra bultars fastsättning mot vakuumklockan.
Du kan även kolla slangarna till oken så de inte "fjädrar" för mycket för det är ju faktiskt fyra stycken på nästan en halvmeter var. Kläm dem inte för kontroll om de är gamla för då kan de börja täppa till sig och bråka.

Hör av dig så vi får höra hur det går. JANKRO.

F

F.d. 50012

Guest
Tack för tippset. Jag har tänkt i dom banorna själv. Men är lite skraj för att justera slaget mellan huvudcylinder och klockan men får väl försöka att mäta väldigt noga. Kan man ha nollspel mellan klocka och cylinder. Slangarna är nog lika bra att byta dom har ju varit med i 30 000 mil snart.
/Bertil.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
I den tyska verkstadhandbok (typ gör det sjäv) jag har står det att det ska vara 0,3-0,5 mm spel mellan tryckstången i servoenheten och anliggningsytan i huvudcylintern.- Sen är det väl en fråga om hur noggrant du klara att mäta.
// Göte J

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Bertil, jag skulle nog ha svarat lämna ett litet spel kvar och det stämmer ju rätt bra med Göte J's bok 3 till 5 tiondelar.
Jag har själv exprimenterat en del för jag tyckte att min pedal var lite låg och lite degig, dock inte så mycket att jag har några problem med den. Mitt bromssystem fungerade o.k. men var gammalt. Eftersom jag inte kan låta bli någonting så blev det en helrenovering på allt. Renoverade delar plus mycket nytt. Även slangarna blev nya, funderade ett tag på att tillverka stålomspunna slangar men det fick bli nya vanliga. Bromsarna blev ju bra men pedalen behöll samma läge och lilla degighet som innan (garanterat ingen luft i systemet).
Jag lekte lite med att plugga olika delar av systemet, provade även med två olika fabrikat på huvudcylinder, men med samma och rätt kolvdiameter till min bil. Lite skillnad men ingen större sensation. Inte heller någon större förändring om man pluggar enbart till bakbromsarna när de är uppjusterade lagom. Får se om jag får ny inspiration nästa vår, för som sagt det fungerar jättebra men.........
Som avslutning kom jag att tänka på dina bakbromsar. Har du kollat så uppjusteringen av backarna helt beror på justerskruven och att de inte "hänger" på en för hårt uppjusterad handbroms för då kan en del bilar uppföra sig lite tokigt. Om du inte vet om det så kan man enkelt kolla det. Med släppt handbroms så skall armarna inne i trummorna ligga an mot plastpluggarna som sitter i bromssköldarnas nedre bakkant. De skall inte gå att röra förrän handbromsspaken är uppe ett hack.
Hoppas det blev begripligt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO

F

F.d. 50012

Guest
Tack för alla tips, jag ska kolla allt innan besiktningen i Augusti. det låter inte så hoppfullt när jag läser allt du gjort utan att få en bra pedal. Man får kanske leva med degig pedal.

Bertil.

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025
jag tror JANKRO är rätt ute, feljusterad handbroms är ofta boven i dramat.
justera på backarna tills det känns bra i pedalen. under den justeringen skall handbromsmekanismen inte ha flyttat backarna från utgångsläget.

F

F.d. 58332

Guest
Hej, antar att det blir ett rekord i trådväckning nu, beklagar det. Men ämnet är ju precis vad jag håller på med: justering av bakbromsar på min peugeot j5 Pilote 1990!
Jag var tvungen att ta av trumman höger bak för att kontrollera skick på backar, det trögade lite på besiktningen. Allt ser relativt nybytt ut, och rörde sig fint när jag ruckat lite på backarna och gjort rent mellan backar och sköld.
Men! Nu fick jag inte på trumman utan att justera tillbaka backarna en bra bit, och jag antar att jag måste justera ut dom genom ett hål i trumman tills det börjar ta och sen backa lite? Men kommer inte självjusteringen bråka då? Ser ut som att den gärna släpper på backarna men spärrar för injustering?
Utan efterjustering är broms pedal och P-broms nu ganska tråkiga..
Tack på förhand igen!

Toppen