• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kors i taket!

F

F.d. 29882

Guest
Sv: Kors i taket!

Det är väl den enda paddan som inte kan hantera 2 st användarkonton:mad:

/Jocko
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Kors i taket!

"Behovet av appar varierar men i husbilssammanhang sätter jag mest värde på navigeringsappen iGO (Western Europe), Promobil Mobil Life + och POIViewer, samtliga kan användas offline"

Finns det någon rekommenderad ordning som dessa appar bör laddas ner i?
Är det något särskilt man bör tänka på?

Livibil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

"Behovet av appar varierar men i husbilssammanhang sätter jag mest värde på navigeringsappen iGO (Western Europe), Promobil Mobil Life + och POIViewer, samtliga kan användas offline"

Finns det någon rekommenderad ordning som dessa appar bör laddas ner i?
Är det något särskilt man bör tänka på?

Livibil

Nej men navigeringsappen iGO är kanske den viktigaste!

Det finns ännu billigare alternativ tex Skobbler som kostar 49 kr med samtliga kartor i Europa. Den verkar lovande men bäst är iGO, både lättanvänd och exakt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Nej men navigeringsappen iGO är kanske den viktigaste!

Det finns ännu billigare alternativ tex Skobbler som kostar 49 kr med samtliga kartor i Europa. Den verkar lovande men bäst är iGO, både lättanvänd och exakt.

Kan bara hålla med, Garminen är aldrig använd sen vi skaffade IGO. Fick idag vår Ipad nr 2, en mini... Kör Apple rakt igenom, även den stationära datorn, smidigt, enkelt och användarvänligt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Kan bara hålla med, Garminen är aldrig använd sen vi skaffade IGO. Fick idag vår Ipad nr 2, en mini... Kör Apple rakt igenom, även den stationära datorn, smidigt, enkelt och användarvänligt.

Ett problem med iGO som med de flesta andra navigeringsappar är kortaste vägen, man bör ställa in på de andra alternativen för att inte hamna på vägar som inte lämpar sig för husbilar. Och naturligtvis undvika oasfalterade vägar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Jag fick en fråga från en ny användare hur man startar HBK:s forum på en iPad. Tydligen visste han/hon inte att browsern heter Safari.

Här kommer en skärmdump på hur jag har placerat ikonen Safari allra längs ned.

image.jpg
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Kors i taket!

Eller,jo det har vi inte,
 
Senast redigerad av en moderator:
K

Kenneth E

Guest
Sv: Kors i taket!

Det blir med tiden ohållbart att samsas om en enda iPad, det var detta jag menade med "en till".

Behovet av appar varierar men i husbilssammanhang sätter jag mest värde på navigeringsappen iGO (Western Europe), Promobil Mobil Life + och POIViewer, samtliga kan användas offline (utan uppkoppling).

Utöver dessa har jag drygt 200 appar av alla slag, därför skaffade jag en 4G med 128 GB minne.

Många fotoappar har jag provat genom åren, de som jag fastnat för är Snapseed, iColorama, iPhoto (bildspel) och några andra. Den senaste är Bubbli.

Tänk på att endast 3G/4G-modellen har GPS (och GLONASS)!


Hej Anders, en fråga till dig.
Idag har jag en IPod mini inköpt våren 2012 använder den till kontroll av fotografering innan jag lämnar fotoplatsen. ( sysslar bl.a. Med foto o film med radiostyrd multirotor ) . Och jag tycker att denna är mycket lättare än att ha med en laptop.
Nu står jag i begrepp att köpa en IPad Air 4g eller en IPod Mini, den nya med retina skärm. Rekommendation ?
Jag undrar också hur du jobbar med dina bilder, du har ju fotat under en lång tid så du har säkert en stor digital bild bank , hur jobbar du med lagringen ? Om man vill redigera med IPad, hur gör man överföring av bilder med exempelvis extern hårddisk ( som bilderna är lagrade på ) .
Tackar för bra inlägg angående tips om Ipads möjligheter. :)

Kenneth. - Borgholm
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Nu står jag i begrepp att köpa en IPad Air 4g eller en IPod Mini, den nya med retina skärm. Rekommendation ?
Jag undrar också hur du jobbar med dina bilder, du har ju fotat under en lång tid så du har säkert en stor digital bild bank , hur jobbar du med lagringen ? Om man vill redigera med IPad, hur gör man överföring av bilder med exempelvis extern hårddisk ( som bilderna är lagrade på ) .
Tackar för bra inlägg angående tips om Ipads möjligheter. :)
Kenneth. - Borgholm

Jag antar att du menar iPad Mini och inte iPod?
En Mini och Air är likvärdiga, det är endast skärmens storlek som skiljer. Minin är lättare att använda i bilen för navigering, åtminstone i personbilen.

När jag fotograferar laddas bilderna automatiskt till Dropbox tack vare WiFi på kamerorna. Vill man föra över bilder från dator eller extern hårddisk kan man göra det i samband med synkning iPad-dator via iTunes. Man markerar helt enkelt den bildmapp som skall överföras.

Mina bilder ligger främst på externa hårddiskar och på senare tid i molnet (Dropbox, Box, Flickr m.m.). Box erbjuder tex 50 GB gratis lagring enligt en artikel häromdagen.

PS! Endast 3G/4G- varianten har GPS! Många köper den billigare WiFi utan simkort pga okunskap hos butikspersonal. Dock behöver simkortet inte användas för att navigera med iPad. En gratisvariant på simkort är Wifog som fungerar utmärkt.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Jag antar att du menar iPad Mini och inte iPod?
En Mini och Air är likvärdiga, det är endast skärmens storlek som skiljer. Minin är lättare att använda i bilen för navigering, åtminstone i personbilen.

När jag fotograferar laddas bilderna automatiskt till Dropbox tack vare WiFi på kamerorna. Vill man föra över bilder från dator eller extern hårddisk kan man göra det i samband med synkning iPad-dator via iTunes. Man markerar helt enkelt den bildmapp som skall överföras.

Mina bilder ligger främst på externa hårddiskar och på senare tid i molnet (Dropbox, Box, Flickr m.m.). Box erbjuder tex 50 GB gratis lagring enligt en artikel häromdagen.

Gick in och kikade på Box som snabbast, det jag hittade var 10 GB fritt nu.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kors i taket!

Gick in och kikade på Box som snabbast, det jag hittade var 10 GB fritt nu.

Citat:
Molntjänsten Box har trappat upp konkurrensen med Dropbox och erbjuder nu hela 50 gigabyte gratis lagring för iOS-användare.

Box är en av många molnlagringstjänster som har dykt upp de senaste åren. Förutom Dropbox är det få som har lyckats utanför de stora jättarna som Google och Microsoft, men Box har klarat sig ganska bra.

Nu försöker företaget locka till sig fler iOS-användare med en ny, redesignad app och ett erbjudande om 50 gigabyte gratis lagring ”för livet” för de som skaffar appen inom 30 dagar.

Box 3.0 har ett nytt gränssnitt, med bland annat en mer modern funktion för att bläddra bland bilder, och har skrivits om från grunden för iOS 7.

Om du redan använder Box måste du ladda ner uppdateringen, logga ut från ditt konto och sedan logga in igen för att få ditt lagringsutrymme ökat till 50 gigabyte.
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Kors i taket!

Tack för svar Anders.
Skall titta närmare på moln tjänsterna. Det verkar vara smidigt och framförallt kan man komma åt filer o bilder från vilken dator o surfplatta som man vill använda. Egen eller andras.

Ja jag menar IPad, har en mini som bara har wi-fi.
Kan man använda denna som en Gps ex, med iGO, om jag gör en internet delning, med exempelvis IPad Air 4G 128g. ( som jag funderar på ) .

Kenneth. - Borgholm
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Kan man ha nerladdade kartor i paddan som kan användas offline?

Undrar jag med anledning av att mina kartor behöver uppdateras. Kan man ha europas kartor i en padda till en rimlig kostnad sparar jag i alla fall in många kilo.

Har ännu inte sett någon fördel med paddan, men kanske nu?:confused:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Citat:
Molntjänsten Box har trappat upp konkurrensen med Dropbox och erbjuder nu hela 50 gigabyte gratis lagring för iOS-användare.

Box är en av många molnlagringstjänster som har dykt upp de senaste åren. Förutom Dropbox är det få som har lyckats utanför de stora jättarna som Google och Microsoft, men Box har klarat sig ganska bra.

Nu försöker företaget locka till sig fler iOS-användare med en ny, redesignad app och ett erbjudande om 50 gigabyte gratis lagring ”för livet” för de som skaffar appen inom 30 dagar.

Box 3.0 har ett nytt gränssnitt, med bland annat en mer modern funktion för att bläddra bland bilder, och har skrivits om från grunden för iOS 7.

Om du redan använder Box måste du ladda ner uppdateringen, logga ut från ditt konto och sedan logga in igen för att få ditt lagringsutrymme ökat till 50 gigabyte.

Testade och registrerade mej. Tog sen hem appen och loggade in där och vips kom ett mail:
Congratulations

Thanks for using Box for iPhone and iPad. You now have 50GB of free storage in your Box account.


Tack för tipset Knarrevik!
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Kors i taket!

Kan man ha nerladdade kartor i paddan som kan användas offline?

Undrar jag med anledning av att mina kartor behöver uppdateras. Kan man ha europas kartor i en padda till en rimlig kostnad sparar jag i alla fall in många kilo.

Har ännu inte sett någon fördel med paddan, men kanske nu?:confused:

Hittade denna tråd med svar på min fråga :D

http://www.husbilsklubben.se/forums/t59908/
 
Toppen