Du har kanske en länk till ett pdf-dokument?Här finns (på tyska) det mesta att läsa om Michelins däck, längst ned på sid 104-105 finns en tabell för CP-däck.
/Ingvar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du har kanske en länk till ett pdf-dokument?Här finns (på tyska) det mesta att läsa om Michelins däck, längst ned på sid 104-105 finns en tabell för CP-däck.
Jo det gör det, du har ju stora s.k. dynamiska krafter på bilen som kommer av överhängets tyngd, både vertikalt men framförallt i sidled. Dessa blir större ju längre och tyngre överhänget är t.ex. i kurvor och därför bör man köra ett högre luftryck på sådana bilar.
De värsta exemplen på detta brukar vara långa halvintegrerade bilar. Men det är ju enkelt att testa, fyll däcken till de rekommenderade trycken efter axellasterna, kör med bilen, känns den slingrig, öka trycket 0,5 bar bak så blir det förmodligen o.k.
Tänk bara på att om du lastar betydligt mera i garaget, eller på lastramp kan du behöva öka trycket ytteligare! Med ett långt överhäng kan 100kg längst bak motsvara 150Kg i bakaxellast. dessutom minskar trycket på framaxeln en del, vilket ger sämre fäste där.