• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kopplingsschema cbe pc 200

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Det är dags för elinkoppling i min "fortsatta renovering" och skulle ha stor hjälp av en kopplingsschema. Vet i stora drag hur det skall fungera och kopplas men men.... Till hjälp oavsett husbilsmodell
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 16 okt 2009 Detta behövs 011  A.jpg
    16 okt 2009 Detta behövs 011 A.jpg
    2,3 MB · Visningar: 156
  • 16 okt 2009 nödvändiga eldelar 012 F.jpg
    16 okt 2009 nödvändiga eldelar 012 F.jpg
    2,4 MB · Visningar: 123
F

F.d. 16416

Guest
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Hej

Har ett enkelt schema för inkoppling till DS-300 HB från instruktionsboken för vår husbil. Boxen är snarlik men har lite fler inkopplingspunkter och relä. Kan det tillföra dej något kan jag sända en kopia. Såg i inlägg 3 att så inte är fallet nu!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

3094971.jpg


3095029.jpg


3095047.jpg


Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Tackar så mycket.
Just nu funderar jag på hur man ansluter batteriladdaren. Har läst lite om elblocket i den medföljande beskrivningen men får ändå inte kläm på detta med laddarens inkoppling. Övriga inkopplingar tror jag inte skall skapa problem
Hälsningar Bror
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Ser ut som du har en CB 516 och då borde inkopplingen vara:

12Vdc Connection:
1 + 12Vdc skall gå till pos 17 +B2 på DS
2 - 12Vdc skall gå till pos 18 chassis/B2 på DS
3 ej ansluten
4 Net signal skall gå till pos 14 stift 2 på DS

220VAC Connection:
1 Skyddsjord
2 Nolla
3 Fas
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Ser att det redan sitter kablar i din CBE och vad jag kan tyda så ska färgerna vara:

12Vdc Connection:
Blå på stift 1 + 12Vdc skall gå till pos 17 +B2 på DS
Svart på stift 2 - 12Vdc skall gå till pos 18 chassis/B2 på DS
3 ej ansluten
Vit på stift 4 Net signal skall gå till pos 14 stift 2 på DS

Dubbelkolla detta genom att lossa på kåpan på CBE för jag har bara en svartvit bild.

Laddar upp den manual som jag kollat i så ser du vad jag menar.
 

Bilagor

  • cbe 510-516 charger.pdf
    3,4 MB · Visningar: 403

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Hej igen Håkan, och stort tack.
Skall kolla detta imorgon, Det jag funderat över är om laddaren enbart laddar bodelsbatterit eller om den ensamma vita kabeln ombesörger någon sorts omkoppling mellan B1 - B2

Hälsningar Bror
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Den ensamma vita kabeln talar om när det är 220V på laddaren.
Din pc 200/DS sköter laddningen av bilbatteriet med max 2A vill jag minnas efter att bodelsbatteriet är laddat.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Sharky skrev:
Strålande tack! Output från Solregulatorn!!!!!!! Vet du vilken kontakt som används och
vad är att föredra via denna punkt eller direkt på batteriet??????


Direkt på batteri
Går från solregulator uttag (+) till i block 12 stift 1
Men varför vill du koppla om solcell ?

Mvh.

Norbert
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Solcellsregulatorn gick sönder , och i samband med att jag satt in en ny så fick jag denna tanke. Fördelen via elblocket är väl att bilbatteriet också kan laddas via solcellen.
Nu söker jag motivation för det ena eller det andra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

CBE PC 200 har den fine egenskapen at den ser på spenningene på batteriene og evt lader bilbat fra bobat. Ved høy spenning på bobat og lav på bilbat så kobler releet inn og kobler sammen batteriene.

Det eneste "ekstra" du ommnår med å koble lading via EBL er muligheten til å se hvor mye ladning en har også fra solen. Riktig koblet så kan du og få en indikator på noen av displayvariantene om at det er solen som lader.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

CBE PC 200 har den fine egenskapen at den ser på spenningene på batteriene og evt lader bilbat fra bobat. Ved høy spenning på bobat og lav på bilbat så kobler releet inn og kobler sammen batteriene.

Det eneste "ekstra" du ommnår med å koble lading via EBL er muligheten til å se hvor mye ladning en har også fra solen. Riktig koblet så kan du og få en indikator på noen av displayvariantene om at det er solen som lader.


Jag har en N-B Arto med CBE panel. Har kopplat in solcell, regulatorn har jag kopplat på elblocket enligt ovan. Hur får jag symbolen för solcell att lysa i panelen.

/Kenneth/
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Master du setter fingeren på det ene problemet vi har med denne blokken - for å få dette symbolet så skal en egentlig bruke cbe sin egen solpanelregulator - som hverken du elelr jeg har. Denne har en egen signallinje til blokken, har ikke for egen del bekymret meg mye om denne - ser jo på displayet hvor mye som lader når vi står på sol. Dometic har og en regulator med en slik utgang, beregnet på AES kjøleskapene som også har solpanel styresignal.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: kopplingsschema cbe pc 200

Hej

Tack för svaret Knut.

Jag har kopplat regulatorn på en plint i EBL där det står extern batteriladdare/solcellsregulator. Jag har inte riktigt samma anslutningar/kopplingsschema som visas i tråden.

Tyckte det kunde vara kul att få symbolen att lysa i panelen när den ändå finns där. Har egentligen ingen praktisk betydelse då jag ser i panelen hur mycket solcellen ger.

Jag har ingen ytterligare kabel för någon signal i min regulator, det är en MaxPower från Naps.

/Kenneth/
 
Toppen