• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplingsras...

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Årets andra tripp och här står man med en kopplingspedal som gått i botten, växellåda som är obrukbar och en växande pöl gulaktig vätska under bilen.
Bärgare på väg. Tur i oturen att det är nära hem.
Nu är väl frågan om semesterbudgeten går till ett kopplingsbyte istället...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Antar att det är hydrauloljan till kopplingen som läcker, problemet är ju var läckan finns och hur svårt det är att åtgärda?
Jag har faktiskt flera gånger kört en bil med trasig koppling, man ser till att bilen är varmkörd och i ordning, sen lägger man i ettan och startar så rullar man iväg, lägger lite tryck på växeln och släpper gasen så brukar nästa växel ramla in, man behöver inte gå stegvis i lådan. Det gäller att tajma när man ska stanna man petar i fri läget genom joxa lite med gasen och rulla dit man ska stanna. Går riktigt bra när man tränat lite.

Kopplingen är ju inte trasig bara för att hydralen inte fungerar frågan är väl mest var slavcylindern sitter och om det är där det läcker.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Förhoppningsvis är det inte hela kopplingen som rykt. Men på den här modellen, Ducato Multijet 130 från 2012 verkar kopplingsjobb vara krångligt (=dyrt) om jag förstått rätt pga konstruktionen.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Antar att det är hydrauloljan till kopplingen som läcker, problemet är ju var läckan finns och hur svårt det är att åtgärda?
Jag har faktiskt flera gånger kört en bil med trasig koppling, man ser till att bilen är varmkörd och i ordning, sen lägger man i ettan och startar så rullar man iväg, lägger lite tryck på växeln och släpper gasen så brukar nästa växel ramla in, man behöver inte gå stegvis i lådan. Det gäller att tajma när man ska stanna man petar i fri läget genom joxa lite med gasen och rulla dit man ska stanna. Går riktigt bra när man tränat lite.

Kopplingen är ju inte trasig bara för att hydralen inte fungerar frågan är väl mest var slavcylindern sitter och om det är där det läcker.
Kopplingsssystemet på Fiat använder bromsvätska. Häll absolut inte i hydraulolja!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förhoppningsvis är det inte hela kopplingen som rykt. Men på den här modellen, Ducato Multijet 130 från 2012 verkar kopplingsjobb vara krångligt (=dyrt) om jag förstått rätt pga konstruktionen.
Hej om läckaget är inne i svepet och slavcylindern så måste ju växellådan bort tyvärr för du har ju troligen en sådandär slavcylinder som sitter runt växellådsaxeln och då kan det vara läge att att byta allt annat också på en 12 år gammal bil, en kopplingssats helst även med nytt dubbelmassesvänghjul. Hål koll på prisbilden i så fall för den är väldigt bred.

M.v.h. JANKRO.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Då åker vi!
Hej om läckaget är inne i svepet och slavcylindern så måste ju växellådan bort tyvärr för du har ju troligen en sådandär slavcylinder som sitter runt växellådsaxeln och då kan det vara läge att att byta allt annat också på en 12 år gammal bil, en kopplingssats helst även med nytt dubbelmassesvänghjul. Hål koll på prisbilden i så fall för den är väldigt bred.

M.v.h. JANKRO.
Tack för infon, Jankro!
Troligtvis får verkstaden hemma på byn dit dom bärgar den göra reparationen oavsett vad de offererar.
Är ju rätt bökigt frakta en icke körbar bil till något annat ställe och betala extra bärgning mm.
Men verkstaden hör hemma brukar vara vettig att ha att göra med.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då åker vi!

Tack för infon, Jankro!
Troligtvis får verkstaden hemma på byn dit dom bärgar den göra reparationen oavsett vad de offererar.
Är ju rätt bökigt frakta en icke körbar bil till något annat ställe och betala extra bärgning mm.
Men verkstaden hör hemma brukar vara vettig att ha att göra med.
O ja naturligtvis, jag var mest inne på om du vill passa på att byta koppling och även dubbelmassesvänghjulet som är brukligt att göra för fjädrarna där inne brukar bli slappa och allt brukar säljas som komplett sats och då är även slavcylindern med, om det nu är där inne det har pajat......... Det kan ju vara bara en synlig slang också.
Jag bara påpekade att det kan vara läge att kolla upp vad en t.ex. komplett sådan sats ungefär kostar hos ex. en tysk firma även när man väljer SACHS eller annat toppmärke ;).
Kopplingssats Fiat.JPG

Lycka till. m.v.h. JANKRO.

Patrik68

HBK Intresserad
Kommun
Åstorp
Har du tur är det bara huvudcylindern. Att byta bromsvätska är viktigt då det blir kondens med tiden som äter på slavcylindern om det nu är den. Hoppas det går bra!
Mvh Patrik.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Dan före midsommar kom beskedet från verkstaden: trasig slavcylinder.

De kommer byta den, och även hela kopplingen när de väl rivit allt för att komma åt.
Vi får förhoppningsvis tillbaka kärran i början av juli.
Så lite säsong kvar i alla fall, och tur i oturen att vi har sen semester i augusti/september.

Toppen