• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kopplingsbyte

F

F.d. 7777

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi 18
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,8 bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: Fiat Skåp
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Ska byta koppling på min Fiat Ducato 1987. skåp med förhöjt tak
Behöver information hur det är lättast att göra och hur man lossar drivaxlarna från växellådan.
Rolf Rådberg medlemsnummer 540

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här har du adressen till en av de få rep.handböcker som fortfarande går att få tag på med Engelsk text. Behärskar du Tyska,Franska eller Italienska finns det fler att välja på.

http://www.motorbooks.co.uk/search.asp?action=go&searchfor=ducato

Lycka till och hoppas att du kommer att ha användning av förslaget. Jag har själv skickat efter en men inte fått den än, så jag kan inte garantera kvalitèn på boken. men det borde vara mycket bättre än inget. Obs. det är olika böcker för bensin eller disel.

M.V.H. JANKRO

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Annrad !
Jag har en tyskspråkig "verkstadsbok" som ska täcka in Ducato/C25/J5 82-94. Enligt den tas vänster inre drivknut loss med bräckjärn och höger också om det inte finns en medbringare närmast lådan där man kan lossa 4 skruvar ! Stödlagret på höger skall även lossas från karossen. Och tvärlänken (Querlenken) på vänster sida så att man kan föra navet/hjulet utåt för att få ut axeln ur lådan.
Fritt översatt tar du bort luftfilter och annat skit som är ivägen och lossar skruvarna ovan som håller lådan o motor ihop. En domkraft under motor och en under lådan och lossar resten. På bensinmotorn finns tydligen en givare för övre dödpunkt som ska loss. När man lossat fästet till karossen och alla bultar mellan motor och låda ska det bara vara att dra isär grejorna (fan tro't).
Om du skulle vilja ha en egen " verkstadsbok " så finns den att köpa hos Margie shop i Stockholm för ca 300:- + frakt, endast tyskspråkig finns.
http://www.margie.se/v1/

F

F.d. 7777

Guest
Hej Göte.
Tack för ditt svar på min förfrågan om kopplingenpå min Fiat.
Det var inte så svårt tror jag,är mer van med äldre fordon.
ska kontakta Margies bokhandel, kanske jag har rabbatt där. Är medlem i Motorhistoriska sällskapet.
Mvh Roffe.

Toppen