• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling via 12 v eller 220 via inverter

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Undrar om det är någon skillnad på strömförbrukningen om man kopplar TV eller dator via 12 voltsuttaget eller via inverter 220 volt. Säkringen i TV:ns kontakt går hela tiden sönder så något är fel (5A) jag vet inte vad. Kan det vara fel på sladden? Tacksam för svar då jag inte vill dra ut all ström ur batterierna om jag använder inverter. Strömförbukningen syns ju inte då på amperemätaren.
B-O
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

12 Volt är effektivare om du har en 12 V TV. Att gå omvägen om 230 V innebär förluster även om man skriver att inverters idag har en verkningsgrad på 90%. Att din 5 A säkring går sönder är kanske inte så konstigt. Förutsätter att du har en LCD TV som inte är LED belyst. Det innebär att den har en effekt på 50 W eller högre. Drar något mer än 60 W, så smäller 5 A säkringen på 12 V. Byt till en 8 eller 10 A säkring om kabeln inte är väldigt tunn eller lång.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Som Krinil skriver har du något lite mindre förluster med 12 V drivning, men de är i paktiken försumbara.

Om din TV drar 4 Amp och du har 5% procents bättre verkningsgrad på 12 V så innebär detta ca 200 mA lägre strömförbrukning per timme du tittar på din TV. Har du bodelsbatteri på ex. 100 Amp kan du titta på din TV 500 timmar längre med 12 V drivning innan du laddar batteriet igen.

Det finns andra betydligt bättre sätt att spara ström på, ex. LED-belysningar eller att att släcka en lampa som kanske inte behövs.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Har precis samma problem, när jag använder 12v sladden så går säkringen sönder.
När jag använder 220 sladden så funkar det ?

Det är samma uttag i Tvn för 12 resp 220 sladden, 220 sladden har en konverter på sig
som leverar 12v.

Jag förstår inte vad som är fel. Jag har mätt på 12v sladden att + och - är på rätt
ställe och det funkade för ett par dagar sen.

// Pär
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Tack för svaret! Jag ska testa med en annan säkring. Kabeln är den som var med TV:n en Dmtech LCD TV. Konstigt nog höll säkringen när jag testade hemma och körde den i flera timmar för att testa batterierna.
Varma hälsningar från Garpahamnen i Blekinge
B-O
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Det er mulighet for at det går flere Amp på 12V ved høyere eller lavere spenning på batteriene avhengig av hvilken teknologi som er brukt i strømforsyningen inne i TV en. Er det en switchmode forsyning så kompenserer denne for lavere spenning ved å bruke mer ampere. Er det en liniær forysning så brenner den av mer strøm ved høyere spenning. I dette tilfelle med en ca. 50 watt TV så kan du relativt trygt gå opp fra 5A til 7 eller 8A - regner med at du har en liniær regulator i TVen og har fått ladet opp batteriene helt fulle, skulle bli ca 6A (+20% strøm).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

En möjlighet är att du har en allför klen kabel fram till uttaget, då får du spänningsfall under så hög belastning och säkringen går. beroende på var i bilen du har uttaget kan kablarna dessutom vara mycket långa vilket också ger spänningsfall. De här uttagen är knappast konstruerade för kontinuerligt uttag av 5-10A utan snarare för att ladda telefoner och mindre apparater. Kanske en liten TV 10-15"?!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

sista säkringen som rök var på 16 amp, nu vågar jag inte öka på mer. det konstiga är att det fungerade hela förra säsongen.

Jag får ta mig en titt bakom panelen och se hur grov kabel som matar uttaget.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Du bör nog kolla både kabeln och stickproppen, dom tål inte så hög ström. Det kan vara kortslutning i dom. Cigpropparna brukar smälta inuti med så höga strömmar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Jag har mätt kabeln ang kortslutning och den är ok. det vore ju konstigt om inte 12v kabeln skulle hålla för dom strömmarna den är ju orginal tillbehör.

Och om det skulle vara spänningsfall så borde det fungera en stund, tills det blir varmt.
Nu räcker det jag sätter i kabeln i tvn så ryker säkringen direkt.
Som det vore korslutning.

// Pär
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Testa med att ansluta en annan belastning på ungefär samma effekt till uttaget, du kanske har en vanlig billampa på 55W ?

Håller då säkringen har du fel i TV:n, vilket du mycket väl kan ha fast den fungerar på 230V anslutningen.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Har nu testat med 10 A men säkringen går direkt. Har också varit hos Expert och de avråder bestämt att sätta i en säkring som är högre än 5A. De tror att det är fel på TV:n så jag får be en reparatör att kolla kabeln och TV:n.
B-O
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Koppling via 12 v eller 220 via inverter

Hej..

Jag har haft liknade problem, det visade sig att cigg-kontakten blev för varm ev. p.g.a ngt lite glappkontakt i cigg-uttaget. Allt blev avhjälpt när jag bytte till den mindre kontakten och använde då bodelsbatt. Har även omformare/transf.till både TV och dator. Bra tips finns i anna tråd, sök t.ex på "inverter" alt. "omformare"
Lycka till
Libom
 
Toppen