• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppling Renault Master

F

F.d. 52943

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: MAster
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 dCi 120
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Imperiale 600 LD
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Växellåda
Kopplingspedalen "hängde sig" 5 cm ner från toppläget. Det gick nätt och jämt att koppla ur - högg 1 cm över golvet.

Problemet löste sig själv efter ett antal pumpningar. Nu till frågan:

Är det en självjusterande hydralisk koppling som ev kan ha för lite olja? Har inte lyckats hitta nån burk att fylla på i. Instruktionsboken ger ingen ledtråd. Nån som vet?:confused:

F

F.d. 52943

Guest
Nej, inget missljud eller annat konstigt, annat än att den tog långt ner och inte fjädrade upp hela vägen, som jag märkte då. Nu känns det helt normalt.

B

Bengt & Gunni

Guest
Det är hydralisk koppling på Renault Master.Oljan tas från bromsoljebehållaren Den är ansluten på mitten av behållaren för att inte bromsen ska påverkas vid ett läckage på kopplingsdelen.Jag skulle tro att du har ett läckage på hydralkretsen tilll kopplingen.Det blir då luft i systemet vilket brukar uppföra sig som du beskrivit.
Mvh Bengt

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Jag har samma problem på min Renault Master -08. Förra sommaren började plötsligt bromsvarningslampan lysa - såg att nivån i bromsvätskebehållaren var låg så jag fyllde på till max. Trodde att beläggen var slitna (4000 mil) så att kolvarna fick gå ut mer och nivån sjunkit därför. Problem med kopplingspedalen hade vi inte. Kollade beläggen - nästan som nya med bytte ändå när det var demonterat.
Nu på årets resa (som fortfarande pågår) så började kopplingspedalen då och då att "fastna" precis som Roland och Viola beskriver - fick ta foten och "plocka upp den". I och urkoppling och växling utan problem.
Så efter ytterligare ca100 mil blev det alltmer besvärligt så att ett besök på en Renaultverkstad i norra Italien blev nödvändigt. De konstaterade att nivån i bromsvätskebehållaren låg under slangen till kopplingscylindern - genom påfyllning av ca 2 dl och några pumpningar med pedalen så blev allt normalt. Under ca ytterligare 150 mils körning (vi är nu i Storbritannien) har jag fått fylla på vätska - säkert ytterligare 2-3 dl. Jag ser inget läckage vid själva behållaren i motorrummet och bromssystemet ger ingen felindikation. Misstänker förstås att det är själva hydraulcylindern till kopplingen som läcker men var ser man i så fall läckaget - dvs var ser man kopplingscylindern?
Och Roland och Viola - om ni läser detta - hur löste sig problemet för er? Nu är vår bil dryga 3 år så det blir väl en del bråk om man vill hävda bilgarantin (3 år) ...
Tacksam för svar!
/Boo

Toppen