• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppling-ettan och backen vid "slirning"

F

F.d. 11561

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Har en Dethleffs Globebus I2,som inte fungerar helt tillfredsställande när det gäller att komma igång på ettan respektive backen. Känns som det är olja på lamellerna. "Felet" märks när det är lite uppförslut och man slirar på kopplingen. Kopplingen tar ojämt.Märkes inget vid start på 2.an. Bilen har nu gått 500 mil och problemet kvarstår. Har någon haft liknande problem? Jag kommer att lämna in bilen på Fiat i höst få se vad dom anser om det hela.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Jag har samma problem (?) ...-när jag backar så skakar/darrar hela bilen -ett dj-a oväsen i hela husbilen!!!!
Vi har en Dethleffs (alkov) A 7071 som nu gått ca 400 mil,och jag hoppas att det "ska gå över" när bilen rullat lite mer(.= ??????)

-skall bli intressant att höra hur det går för Dig-om man hittaar ngt fel ?!
 
F

F.d. 11561

Guest
Kan det bero på att motorn är rätt stark (stort vridmoment) och 1:an respektive backen är lågt växlad? Kopplingen fungerar ju bra på övriga växlar och därför startar jag ofta på 2:an. Har skickat en fråga till Fiat Uppsala Transportbilar
Erling
 
F

F.d. 11561

Guest
Svar från Fiat Sverige:

"Hej och tack för Ditt mail !

Vi beklagar att du upplever detta som ett problem.
Detta fenomen är dock något som av fabriken inte bedöms som ett fel utan som en egenskap. Det uppstår i grunden då varvtalet hålls lågt (under cirka 1200 - 1300 v/min) och motorn samtidigt belastas (som vid motlut). Det är oftast extra tydligt vid backning.

Eftersom Fiat Auto har meddelat att detta inte anses vara ett fel så är det heller inte så att några åtgärder täcks av Fiats garanti. Det påverkar dock inte din reklamationsrätt mot säljföretaget i enlighet med Konsumentköplagen".




Inget tillfredsställande svar. Andra Fiat med 110 hk motorn uppvisar inte samma fenomen. Jag tänker ta kontakt med säljbolaget men det lär inte bli lätt att komma någon stans med dom eftersom Fiat anser det normalt.
Erling
 
F

F.d. 11561

Guest
Ytteligare kommentarer från Fiat:
"Hej igen !

Jag förstår att du kanske inte gillar svaret, men faktum kvarstår att detta inte är något som ersätts av Fiat så kan vi som enskild importör inte gå in och täcka kostnader på en bil vi inte själva importerat till Sverige.
Dina rättigheter som konsument i Sverige påverkas dock inte av detta. Man har alltid möjlighet att reklamera fel enligt Konsumentköplagen till säljföretaget. Konsumentköplagen är tvingande och kan inte kringgås eller frånsägas, vilket betyder att rent köprättsligt är det säljföretaget som ansvarar för husbilen oavsett vem som tillverkat vad på det kompletta fordonet.
Att det finns några garantier bryr sig inte Konsumentköplagen om då garantier är helt frivilligt att lämna.

När det gäller själva symptomet så är det normalt sett som jag skrev relaterat till varvtalet på motorn. Ökar man varvtalet så försvinner problemet. Man skall helt enkelt inte köra bilen på tomgångvarvtal.
När det gäller skillnader mellan olika motortyper som är de ganska stora eftersom de har olika effektkurvor och skillnader i bränslemappning som gör att de beter sig olika.
Så vår rekommendation (och också den som fabriken ger) är alltså att vid långsam körning i motlut (särskilt vid backning) så måste man alltså hålla ett högre varvtal på motorn (ca 1500 v/min eller mer) och om nödvändigt reglera farten genom att koppla ur och i."
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag tycker det var ett mycket bra och rakt svar av Sveriges Fiat agent. Det är faktiskt så det är, bilen är hela tiden max belastad med sin påbyggnad och nåt flexar när man startar, här är det antagligen motorfästen och annat som gör det. Genom att höja varvtalet så tar lamellen upp det hela istället och det bör den faktiskt hålla för. Om husbilsbyggarna istället byggde bliar på chassin för mer last så skulle dom inte problemen med drivaxlar, hjullager, kopplingar mm. Men dom skulle istället bli lite dyrare, gissningsvis 100.000:-.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Tack Kölis !! -för Ditt lugnande svar,Du verkar ju veta veta vad Du pratar om ( åtminstone när det gäller teknik):wub:
Som en som "varit med förr",tänker jag ju bara på hur brända lameller luktar!!!,när jag sitter där och gasar o backar så försiktigt jag kan!

Hälsn Lasse W
 
F

F.d. 4879

Guest
Det bästa är ju givetvis om man kan smyga igång på tomgång typ, lite svårt men man lär sig att varva till lite och släppa på gasen, möta med kopplingen så kommer bilen igång och sen när den drar så smyger man antingen på tomgången eller så gasar man på.
 
F

F.d. 11561

Guest
Hej på er!
Tyvärr är nog problemet en "egenskap" som Fiat säger och det säger dom för att dom inte har något förslag till förändring (eller vill undvika kostnader). Husbilsförsäljaren kan inte göra något åt saken så jag tror tyvärr att vi får leva med det hela som det är. Jag kommer dock att skicka ett brev till husbilsfirman Tumbo i Kvicksund och påpeka vårt missnöje.
Mvh
Erling
 
V

villakabe

Guest
Hej!
Har sedan april i år en ny bil byggd på Fiat med multijet 130-motor och en totalvikt på 4250 kg. Vi har upplevt detta med vibrationerna i samband med igångkörning och backning som mycket störande, speciellt när man skall backa och kanske inte vill uppnå den hastighet som blir resultatet av Fiats rekomendation att öka varvtalet till 12-1300 rpm. Dock efter att ha monterat en KCR effektbox så har problemet i stort sett helt försvunnit, det är bara vid tillfällen då man backar i relativt kraftigt uppförslut som vibrationerna dyker upp.

MVH/Krister
 
F

F.d. 52911

Guest
Har selv haft en Fiat 2.5 L Turbo i en I532 bil.
För mig är det uppenbart at lågväxlarna (ettan och backen)är för höga för en bil som altid är fult lastad och är avs.att köra fort .
Koplingslamellerna skal ej fungera som en slirkoppling,förutom ytterst litet.
Kommer det lamell lukt är det bevis på vad jag framhåller.
Bytta koppling bör/vil man gjöra sällan.
mvh
Paulkaj
 
F

F.d. 29759

Guest
Hejsan, jag har själv en Hymer 2007 med Fiats 2.3 liters motor och på min bil har det redan hänt. Kopplingen har tagit stryk och redan efter någon mils körning så luktar det starkt av brända lameller. Detta efter en backning i uppförslut i september. Har kört husbil i 20 års tid men inte tidigare upplevt något liknande. Om det nu är så här det skall vara bör ju återförsäljare av denna fordonstyp verkligen informera presumtiva köpare om "egenskaperna" innan köpet. Fiat i Sverige tar inget som helst ansvar för detta utan hänvisar vid tvist till importören.

Kvarnbo 384
 
F

F.d. 11561

Guest
Låter verkligen inte bra. Jag skall (som jag sagt tidigare) skriva till vår leverantör i ärendet. Tyvärr har jag inga större förhoppningar på någon åtgärd. Det bästa är nog att inte belasta lamellena dvs undvika längre slirning.
Erling
 
F

F.d. 11561

Guest
erling.astrom skrev:
Låter verkligen inte bra. Jag skall (som jag sagt tidigare) skriva till vår leverantör i ärendet. Tyvärr har jag inga större förhoppningar på någon åtgärd. Det bästa är nog att inte belasta lamellena dvs undvika längre slirning.
Erling

Jag har kontaktat leverantören av bilen och fick till svar att jag skulle kontakta någon annan Fiat verkstad! Jag kan inte se vad det skulle ge något nytt i ärendet.
Sedan undrar jag om någon kan förklara varför en KCR box skulle förbättra det hela om nu det hela skulle bero på upphängningen av motorn? Kan en orsak till problemet vara en för hög växling på 1:an och backen?
Erling
 
Toppen