Knut
FD HBK Medlem
Over pin 1 og 3 på bryteren ved døra
- det er kun for å trekke inn trappen den trengs. Problemet med rele løsningen er at en kan brenne motoren når føleren i trappen svikter.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har monterat en summer inköpt hos Kjell o Co och när den låter går det faktiskt inte vara i bilen så det lär man inte glömmaSv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten
Det var ett mycket klokt beslut. En jäkla massa arbete för att slippa trycka på en knapp.
För du har väl en summer som varnar för att fotsteget är ute när du startar motorn?
Bennie
Har monterat en summer inköpt hos Kjell o Co och när den låter går det faktiskt inte vara i bilen så det lär man inte glömma![]()
Har också tänkt att göra det och det är ganska enkelt, det går ju också att föra med automatik men tycker det är ganska lurigtSant jag har en liten lampa men när man sitter redo att köra och ser att man glömt ta in trappan hade det varit bra att ha en push knapp så man kan ta in trappan lätt. Enbart för man är lat
Väldigt bra svar. Precis dom frågorna har jag tänkt på förutom den gråa kabeln för alla kablar som går till fotsteget är likadana. Funderar på att sätta dit ett relä som sköter jordningen så man inte belastar microbrytaren till summern.Med tanke på problemet med fallerande mikroströmbrytare i vattenkranar undrar jag hur mycket ström motorn till fotsteget drar och vad strömbrytaren till den grå kabeln pallar med? Bryter den redan idag strömmen till fotstegsmotorn så bör den vara korrekt dimensionerad och i så fall bör även dina kopplingar vara okej vad gäller ström genom brytaren.
Du kan koppla in och testa utan kondensator. Den påverkar inte funktionen i knappar/motor/relä. Vad jag kan se är syftet med den att reducera elektriska störningar till bilradion etc eller om kapaciteten möjligen räcker till att ge reläet en liten frånslagsfördröjning. Alternativt att det har med tryckknappen att göra. På sikt är det antagligen bättre med kondensator men just nu behövs den inte.
Knappen kan jag väl sätta där jag tänkt mig ?Du kan koppla in och testa utan kondensator. Den påverkar inte funktionen i knappar/motor/relä. Vad jag kan se är syftet med den att reducera elektriska störningar till bilradion etc eller om kapaciteten möjligen räcker till att ge reläet en liten frånslagsfördröjning. Alternativt att det har med tryckknappen att göra. På sikt är det antagligen bättre med kondensator men just nu behövs den inte.
Hej igen
Har tänk försöka lösa mitt problem med indragning av fotsteget. Det verkar som originalkontakten skiftar polaritet mellan in o ut. Vid indrag är det så här:
Orange+ ,Purple-. Grå(kopplar till jord när steget är ute)
1. Om jag då drar upp dessa kablar till instrumentbrädan och kopplar orange via en tryckkontakt till 12v och jordar då purple skulle det då fungera?
2. Jag har också dragit upp grå kabel till en summer som är plusmatad och det fungerar
Tänkte då att ansluta purple kabel till summerns gråa anslutning
Tanke??
Eftersom grå kabel är jordad från fotsteget när det är ute så borde väl purple få jord så länge steget är ute och när jag trycker på tryckkontakten(12v) och få jord från grå kabel så borde väl steget gå in och brytas när det är inne eftersom jorden då bryts ?
Omständig beskrivning men enkelt i praktiken som jag ser de
Var i kedjan tänker jag fel?
Jag kan givetsvis ha en tvåpolig tryckknapp men hittar ingen sådan för då behövde jag inte blanda in den gråa från steget
Hej såg ditt förslag på FBSå här gjorde jag. Jag ville inte dra fram massa kablar fram till föraplatsen. Nu kan jag ta in trappen med en fjärrkontroll när motorn är igång. Nedan ser du hur jag kopplat. D+ tog jag från kylskåpet.
Hej såg ditt förslag på FB
Jag vill helst inte ha en fjärrkontroll
En massa kablar? Det måste väl räcka med en knapp. Om jag följer Thules schema så behövs väl det bara 2 kablar från instrumentbrädan ner till relät som sitter nere vid fotsteget. En kabel från tändningslåset och en upp till summern?
Rätta mig om jag har fel
Vill ju ha summern med och vad gör dioden för nytta?Gör så här