• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla in trimbox

D

Daniel.B

Guest
Hej,
Undrar om någon vet hur man kopplar in en trimbox i en Ducato 2.8JDT årsmodell 2003. Trimboxen satt inkopplad i min gamla motor men verkstaden satte inte in den efter motor bytet.
Vet tyvärr inte märket på trimboxen och det står inget på den

IMG_0525.JPG

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Koppla in trimbox

Råkar ha precis samma motor numera och jag har lekt tanken med trimbox.
Då och då kommer det fram åsikter att man äventyrar motorns livslängd. Finns det någon fog för det, erfarenheter?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ta bort den svarta plastkåpan. Endast fasttryckt. Det rör som går till alla spridarna 4st har ett gemensamt rör på sidan mot dig (framåt på bilen).På detta rör sitter en kontakt som du tar lös och ansluter dom två kontakter du har på din kabelstam. Har för mig kontakten sitter lite till vänster på röret.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Råkar ha precis samma motor numera och jag har lekt tanken med trimbox.
Då och då kommer det fram åsikter att man äventyrar motorns livslängd. Finns det någon fog för det, erfarenheter?

mina erfarenheter

+box billigt på ebay
- för högt bränsletryck, felkoder
-dålig optimering

Mappa istället
+samma pris som box i sverige
+optimala parametrar för fordonet
+inga chansningar med drivlinan
+bättre bränsleekonomi

jag har testat båda och på fiat o mb turbodiesel pb

F

F.d. 58560

Guest

Hej!

Vi hade en trim box i vår förra bil. Den var monterad och optimerad enl dataprogram, som gjorde den optimal för just vår motor. När vi bytte bil tog vi bort trim boxen. Vi tänkte sälja den till någon annan som behövde den, men då måste man anpassa den för just den motorn och bil. Tyvärr kommer jag inte ihåg märket, men den var ganska dyr. Hur den fungerade? Kanon bra!!!! Men vad som skulle kunna ha hänt i framtiden med motorn vet jag inget om.

Hälsningar Kerstin

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det står många skåp- och husbilar på skrotarna med totalhavererade motorer enbart p.g.a. monterade trimboxar.
Det är också allmänt känt hos alla motorrenoverare att det är boxarna som skapar mycket arbete åt dem.

F

F.d. 58882

Guest

Det vore bra om du kunde visa dina belägg för ditt påstående. Att optimera sin bil är ju inte detsamma som att man har tänkt sig leka Emerson Fittipaldi. Man gör det för att ha det lilla extra när det behövs & i en del fall blir bränsleförbrukningen sänkt en liten aning.

Bennie

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kul att du reagerade
Jag är faktiskt förvånad över att ingen gjorde det tidigare :D

Självklart har jag inga belägg för mina påståenden. Trots att vissa ofta antyder att motorerna tar direkt skada och havererar med box så verkar det inte finnas några belägg för det.
Mitt inlägg var kryddat med väl dold ironi för att provocera lite ;)

Jag har själv box i min bil och är inte ett dugg orolig. Jag har även fjärrkontroll för att kunna slå på den bara när jag vill/behöver.

F

F.d. 58882

Guest

Jag har en 2,5TD i min bil där jag bytt kolv i pumpen samt ökat turbotrycket. Den går som ett skott & faktiskt bränslesnål. Det är väl så att om man kör bilen som man skall köra en husbil så är det säkerligen ingen fara för varken motor eller växellåda. Extrakryddan behövs ju bara temporärt i en del situationer.

Bennie

Toppen