• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Koppla in solpanel.

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er kunniga.
Jag har en solpanel på taket som är kopplad till regulator och sen till batteriet.
Tänkte ha även en portabel solpanel med snabbkontakt.

Frågan är, kan jag koppla den portabla till samma regulator på ingångarna för solpanel? Regulatorn klarar watten. Får kolla först om panelerna har samma spänning.

Kommer detta att fungera eller krävs en ytterligare regulator
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
H
Nu har jag 2 olika bud om att koppla en fast och en portabel panel till en regulator.
Skiljer knappt 1 volt i spänning mellan panelerna.

Osäker på hur göra. 2 separata regulatorer eller köra på en?

Jag brukar jämföra el med vatten som är något vi kan se och det blir för mig lättare att förstå, där vattennivån (eller trycket) = spänningen (V) och mängden vatten som rusar igenom ett vattenrör (flödet) = strömmen (A). Mängden vatten som överförts = effekten (W).
Så i ditt fall skulle jag se solpanelerna som två behållare med olika vattennivåer.

P.S. Hoppas det inte krånglar till det för dig D.S.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
H



Jag brukar jämföra el med vatten som är något vi kan se och det blir för mig lättare att förstå, där vattennivån (eller trycket) = spänningen (V) och mängden vatten som rusar igenom ett vattenrör (flödet) = strömmen (A). Mängden vatten som överförts = effekten (W).
Så i ditt fall skulle jag se solpanelerna som två behållare med olika vattennivåer.

P.S. Hoppas det inte krånglar till det för dig D.S.
Tack för ett svar svar med tydliga jämförelser
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Skulle va kul att se hur du löste kopplingen från regulatorn till
batteriet. Mitt batteri ligger så dumt till så jag måste ha en fast installation, hade vart lättare med Crocodile klämmor.
Hej
Mitt behov sedan tidigare var ett 12 uttag på utsidan. Det blev en kraftig kabel direkt från batteriet till en burk med ”bananuttag” innanför en lucka. Satte även dit en voltmeter med knapp för att kunna följa spänningen.
Så jag gjorde enklast möjliga.

Den portabla panelen har egen regulator och en sladd ut med banankontakter. Den laddar jättebra och jag ser enkelt spänningsökningen på systemet med min voltmeter. Regulatorns LCD är för mig värdelös, den visar inte den info jag vill ha. Och den förutsätter att jag ligger på marken när den skall läsas av…

Bäst hade självklart varit att ha intag för den portabla direkt på den befintliga Victronregulatorn. Men det var knappt om tid, panelen köptes in strax före avresan. Hursom, det funkar fantastiskt bra.
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Nu har jag 2 olika bud om att koppla en fast och en portabel panel till en regulator.
Skiljer knappt 1 volt i spänning mellan panelerna.

Osäker på hur göra. 2 separata regulatorer eller köra på en?
Du skall köra på en regulator. Det är många bilar som har olika storlekar på solcellerna på taket, alla är parallellkopplade in i en regulator.
Det är ju regulatorn som sedan ger batterierna rätt laddström.
Antal Watt delat i 12(Volt) ger då hur måna Ampere din regulator skall tåla.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du skall köra på en regulator. Det är många bilar som har olika storlekar på solcellerna på taket, alla är parallellkopplade in i en regulator.
Det är ju regulatorn som sedan ger batterierna rätt laddström.
Antal Watt delat i 12(Volt) ger då hur måna Ampere din regulator skall tåla.
Jepp. Kommer att köra som du säger
 
Toppen