• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Koppla in solpanel.

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er kunniga.
Jag har en solpanel på taket som är kopplad till regulator och sen till batteriet.
Tänkte ha även en portabel solpanel med snabbkontakt.

Frågan är, kan jag koppla den portabla till samma regulator på ingångarna för solpanel? Regulatorn klarar watten. Får kolla först om panelerna har samma spänning.

Kommer detta att fungera eller krävs en ytterligare regulator
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kollade upp mer noga.

Panelen portabel 17.3 V belastad
Panelen på taket 18.5 V belastad

Fungerar det att koppla till samma regulator eller bör jag ha 2 olika regulatorer ...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Regulatorn påverkas inte av hur många solpanel w man har...
Precis som ett vägguttag kan ha 6 kW... Även om man bara tar ut 50w...

Ha hellre en för stor regulator än en för liten (även om det fungerar med en liten men den är då begränsad till de antal w som står på regulatorn)
Lycka till..
 

Sten Sture dä

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
30684
Medlemskap
2025
Visa bilaga 227274Har en panel på taket och en portabel. Den portabla är kopplad direkt på batterierna, med en egen regulator. Det fungerar perfekt. Hälsningar från ett soligt Peloponessos.
Hej, det har inte med solpaneler att göra. Men jag kan se på bilden att du har ledlampor i grillen. Vi har beställt en Rapido 8096df och din installation ser intressant ut. Har du gjort den själv eller? Vilket typ är det förutom led?
Mvh Anders
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Visa bilaga 227274Har en panel på taket och en portabel. Den portabla är kopplad direkt på batterierna, med en egen regulator. Det fungerar perfekt. Hälsningar från ett soligt Peloponessos.
Skulle va kul att se hur du löste kopplingen från regulatorn till
batteriet. Mitt batteri ligger så dumt till så jag måste ha en fast installation, hade vart lättare med Crocodile klämmor.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej på er kunniga.
Jag har en solpanel på taket som är kopplad till regulator och sen till batteriet.
Tänkte ha även en portabel solpanel med snabbkontakt.

Frågan är, kan jag koppla den portabla till samma regulator på ingångarna för solpanel? Regulatorn klarar watten. Får kolla först om panelerna har samma spänning.

Kommer detta att fungera eller krävs en ytterligare regulator
Hej. Jag kommer från ”båtlivet” och där hade jag extra solceller som ja upp på däck när båten låg stilla.
Solceller med samma spänning kan parallellkopplas men du anger olika spänning och då skall du seriekoppla dessa.
Jag gjorde som så på båten, att alla kablar var kopplade till regulatorn, och de som var till de portabla, där satte jag olika kontakter på + och - för att vara säker på att koppla in dem rätt. Då blev det enkelt att koppla in dem.
Men beakta, att när man seriekopplar så måste samtliga solceller vara i sol. Så med ditt förslag så är solcellen på taket i skugga, så ger den portabla solcellen inget!
Därför tycker jag, att man bör ha sin solceller på taket, och att man försöker parkera i solens strålar. Då laddar anläggningen när du kör, tankar eller är inne och handlar. Och ingen stöldrisk.
Men om du väljer att nyttja din portabla så tänk på att effektförlusterna ökar med avståndet. Mao ha den portabla så nära batteriet som möjligt, och du bör ha 6 mm2 HELA vägen till batteriet. Biltemas kablar är ok.
Lycka till
:)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu har jag 2 olika bud om att koppla en fast och en portabel panel till en regulator.
Skiljer knappt 1 volt i spänning mellan panelerna.

Osäker på hur göra. 2 separata regulatorer eller köra på en?
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Om du menar att någon kopplat solcell direkt till batteriet, så är detta inte bra.
Du skulle isf få ~ 18-19 volt direkt i batteriet och ingen begränsning.
Regulator är som en portvakt. Reglerar strömstyrkan till inställt värde och stänger av när batteriet är fullt.
Alltid regulator mellan solcell och batteri!!!
Din fråga om en eller två regulatorer, så lägg ihop solcellernas effekt, dvs W.
På din regulator står vilken effekt den maximalt kan hantera. Som tidigare påpekats, skall man inte överskrida denna gräns. Och du bör välja en MPPT regulator eftersom den ökar laddströmmen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du menar att någon kopplat solcell direkt till batteriet, så är detta inte bra.
Du skulle isf få ~ 18-19 volt direkt i batteriet och ingen begränsning.
Regulator är som en portvakt. Reglerar strömstyrkan till inställt värde och stänger av när batteriet är fullt.
Alltid regulator mellan solcell och batteri!!!
Din fråga om en eller två regulatorer, så lägg ihop solcellernas effekt, dvs W.
På din regulator står vilken effekt den maximalt kan hantera. Som tidigare påpekats, skall man inte överskrida denna gräns. Och du bör välja en MPPT regulator eftersom den ökar laddströmmen.
Nuvarande panel går till en regulator som klara fler paneler med råge. Kopplar såhär

Panel-regulator sen till batteri

Frågan är då om det går att koppla den portabla till samma regulator. Den är på ca 1 volt lägre i spänning men det kanske inte gör nått?
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Att det är olika spänning har ingen betydelse. Det har jag också på mina solceller.
Koppla du båda till din regulator. Bäst är att koppla in en kort kabel som är lätt att nå och med en säker isolerad kontakt, så att du lätt kan ansluta din portabla solcell.
Jag rekommenderar MC 4 kopplingar och så sätter du olika på + och - kabeln, så kan det aldrig bli fel när du ansluter solcellen.
 

Bilagor

  • FD92DA58-FCD6-48E3-890D-1D81BD426350.png
    FD92DA58-FCD6-48E3-890D-1D81BD426350.png
    2,8 MB · Visningar: 12

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det ska vara lika många celler seriekopplade inne i panelerna. Då får du ut samma spänning med obelastade paneler. Att du får lite olika spänning med belastning betyder nog bara att de har något olika effekt eller att belysningen inte är den samma på båda panelerna vid mätningen.
 
Toppen