• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in extra batteri EBL-101

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Tänkte koppla in ett extra batteri och visst är det bästa att byta ut det "gamla" och montera 2 nya men det som sitter i samt det jag har ståendes är i gott skick och samma ampere .

Kan man koppla ihop dessa batterierna eller skall man gå upp med kablage från det nya batteriet till laddaren ?

Innan vi nu köpte bilen så monterades en 85w solpanel som går ner i laddaren och fördelar strömmen till bodelsbatteriet samt bilbatteriet .

Detta är på en Hymer 544 2005:a
 
Senast ändrad:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Hej
Som alltid är det bäst att ha lika AH samt typ och ålder för att annars tar det gamla batteriet över sas och du får 2 halvdåliga batterier.
Detta är tyvärr pga denna "gamla" teknik med blybatterier och vi får nog vänta länge på att LiJon batterier blir överkomliga i pris.

mvh
Bengt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Jo men batterierna är nog lika gamla det är bara att dom har inte varit tillsammans innan för jag hade ett 80 amp fritidsbatteri som jag testade med en sådan utrustning dom har på tappen som man då gör ett belasningsprov och då visade dessa båda batterierna samma "ork" .

Om man nu kopplar in det så går det väl koppla plus till plus och minus till minus eller skall man dra kablaget upp till EBL om det finns 2 laddutgångar ?




----------------------------------------------------

Men hallå .. Är det ingen som satt i ett extra batteri i sin husbil ???
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Jag har två bobatterier,hopkopplade med batterifrånskiljare så jag kan välja batteri 1, batteri 2, batteri 1+2 eller inget alls. Praktiskt vid arbeten med systemet.
Mvh Janne
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Nu vet ju inte jag om det är samma stuk på din å min bil ang laddning men jag kompletterade bara med ett nytt batteri drog en grov+ och en grov- till resp batteripol funkar utmärkt trots 1 olika batteri både sort och ampere,2 åldersmässigt ett helt nytt ett 2 år kopplade solcellen på det gamla batteriet har även en sk batteritankmätare för å se förbrukning samt ev laddning från solcellen . ps min bil är en 06 ci riviera
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Jag har två batterier. De är kopplade batteri - batteri. Jag har dock kopplat förbrukningen så att plus hämtas från ena batteriet och minus från det andra.

Det påstås att detta skall ge bästa och jämnaste belastningen. Jag begriper i och för sig inte hur batterierna kan veta var jag hämtar strömmen på respektive batteri. De är ju hopkopplade plus mot plus och minus mot minus. Men det kan ju kanske gälla om kablarna är klena kanske? Jag valde 35 kvadrat utan säkringar mellan batterierna eftersom de sitter ganska tätt ihop i samma utrymme.

På förra bilen hade jag batterierna under de två framstolarna med lite längre kablar emellen. Här satte jag en säkring på pluspolen i var ände ifall det skulle vara något som skaver hål på isoleringen. På så sätt skulle det inte kunna bli någon kortslutning (utom den korta tid innan säkringen löser ut).

På första bilen satte jag in ett extrabatteri efter något år. Jag märkte aldrig att det var något bekymmer med att batterierna hade olika ålder och fabrikat. De var dock lika stora kapacitetsmässigt.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Hej Bengt-Åke. Jag har ett extrabatteri under förarstolen, jag har jorden direkt i gods och dragit plussen till huvudströmbrytaren vid bodelsbatteriet, det blir 2x80 ah. Jag föder dom med en 65watts solcell när jag står stilla, när vi kör laddas dom ju via bilen. Jag har en strömbrytare som stänger solcellen när vi kör. Mvh. Olle.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Koppla in extra batteri EBL-101

Jag har två bobatterier,hopkopplade med batterifrånskiljare så jag kan välja batteri 1, batteri 2, batteri 1+2 eller inget alls. Praktiskt vid arbeten med systemet.
Mvh Janne


Vi gör likadant, och det fungerar alldeles utmärkt ! Man har bra koll på hur många Ah man har kvar i batterierna.

Hälsningar !
 
Toppen