• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in ett extra bobatteri

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Beställde ett extra bobatteri 85ah och en 100w solcell när vi köpte vår nya bil
Batterierna är pararellkopplade men ska förbrukarna kopplas linjärt för bästa resutat alltså + på det ena och - på det andra
Eller räcker det med att koppla in på det första och 10mm2 mellan battrerierna ?
Avstånd ca 2m mellan batt
Ska lämna in bilen snart för div reklmationer
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Allt skall kopplas i Elektronikblocket utom möjligtvis invertor.

Alla extra batterier skall kopplas parallellt (+ till + och - till -)

Flera solpaneler kan kopplas både parallellt och i serie beroende på regulator och ändamål.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Jag har lärt mig att att det ska kopplas så som du beskriver, dvs plusledning från förbrukarna till det ena batteriet och minusledningen till det andra samt att man ska koppla laddaren till batterierna på samma sätt när man har paralellkopplade batterier. Men jag kallar det för att koppla diagonalt (kanske lokal avvikelse). Det har att göra med långtidseffekter på batterierna och att få ut max livslängd samt att slippa få obalans i batterierna. Jag har haft den inkopplingen på min bil men där satt batterierna bredvid varandra så det var inget extrajobb att koppla på det viset, men om du har 2 meter mellan batterierna förstår jag hur du tänker.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Har funderat att flytta batterirerna bredvid varandra för enklare inkoppling
Ska nog gå med lite ombyggnad av garderobsgolvet
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Jag förstår inte varför man skall koppla "diagonalt". Man måste ju ialla fall ha kablar mellan plus och minuspoler.
Enligt Kirkchoffs strömlag spelar det ingen roll (bara mer arbete och dyrare).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar
Tänk att man kör vatten i rör till behållare istället för ström i kablar. Spelar det då någon roll hur det är kopplat?
När den ena behållaren är full fylls den andra på oavsett hur det är kopplat.
Vattenanalogin fungerar tyvärr inte på halvledare.
;)
//W
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Jag förstår inte varför man skall koppla "diagonalt". Man måste ju ialla fall ha kablar mellan plus och minuspoler.
Enligt Kirkchoffs strömlag spelar det ingen roll (bara mer arbete och dyrare).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar
Tänk att man kör vatten i rör till behållare istället för ström i kablar. Spelar det då någon roll hur det är kopplat?
När den ena behållaren är full fylls den andra på oavsett hur det är kopplat.
Vattenanalogin fungerar tyvärr inte på halvledare.
;)
//W
Räcker det med 10mm2 kablar eller ska man gå upp i mm2
Fundersam då firman lyckats koppla fel
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Det kan bli stora strömmar när batterier utjämnar emellan sig vid i o urladdning.
Använd minst 25mm2 samt koppla diagonalt om du vill ha ut max livslängd ur batterier.
Andra sätt fungerar också men varför inte göra rätt om man kan.......
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Tja, det beror lite på hur stora förbrukare du har. Skall du köra microvågsugn, air condition od är det i klenaste laget. För "normal" förbrukning, TV, belysning eller en mindre inverter od räcker det.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Det kan bli stora strömmar när batterier utjämnar emellan sig vid i o urladdning.
Använd minst 25mm2 samt koppla diagonalt om du vill ha ut max livslängd ur batterier.
Andra sätt fungerar också men varför inte göra rätt om man kan.......
Ojdå, nu är Kirchoffs strömlag plötsligt satt ur spel.
:D
//W
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Nejdå den gäller men man måste även ta hänsyn till det spänningsfall som genereras vid olika strömmar samt hur detta påverkar laddströmmen som är avhängig av laddspänningen. Vid laddströmmar från generatorn som kan uppgå till många 10-tals ampere så blir ena batteriet överladdat och det andra underladdat om man inte kopplar diagonalt. Huruvida man bryr sig om detta är ju en personlig uppfattning.
Det finns mycket att läsa om detta om man så önskar.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Tja, det beror lite på hur stora förbrukare du har. Skall du köra microvågsugn, air condition od är det i klenaste laget. För "normal" förbrukning, TV, belysning eller en mindre inverter od räcker det.
//W

Har inte så stora förbrukare tv och router håller på att byta till led överallt
Det blir mest fricamp för oss
Har även monterat dit en extra solcell på 100w
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Om man har två batterier som är sammankopplade parallelt med 25 mm2 kablar. vilket får mest laddning från generatorn om den laddar 100 Ampere?
Det som är närmast generatorkablarna?
Om de är "diagonalkopplade" med samma kablar, vilket får då mest laddning?

Och vilket alternativ blir mest urladdat om man om man kopplar in någon förbrukare?
//W
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Om ledningsresitanserna inte är försummbara i förhållande till inre resistansen i batterierna då kommer det plötsligt att ha betydelse om man kopplar in diagonalt eller inte. Men har man 25 mm2 kabel och måttliga längder då är kabelresistansen försummbar!
// Göte J
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Nejdå den gäller men man måste även ta hänsyn till det spänningsfall som genereras vid olika strömmar samt hur detta påverkar laddströmmen som är avhängig av laddspänningen. Vid laddströmmar från generatorn som kan uppgå till många 10-tals ampere så blir ena batteriet överladdat och det andra underladdat om man inte kopplar diagonalt. Huruvida man bryr sig om detta är ju en personlig uppfattning.
Det finns mycket att läsa om detta om man så önskar.
Är nog inne mer din linje vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt
Återstår att övertyga firman om det
Är osäker om garantier gäller om jag gör det själv
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Jag förstår inte varför man skall koppla "diagonalt". Man måste ju ialla fall ha kablar mellan plus och minuspoler.
Enligt Kirkchoffs strömlag spelar det ingen roll (bara mer arbete och dyrare).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar
Tänk att man kör vatten i rör till behållare istället för ström i kablar. Spelar det då någon roll hur det är kopplat?
När den ena behållaren är full fylls den andra på oavsett hur det är kopplat.
Vattenanalogin fungerar tyvärr inte på halvledare.
;)
//W

Här kommer en vits med att använda diagonalkoppling. ingen gigantisk sak men om man vill ligga på 100% istället för 99,9% kan det vara ett sätt att nå dit.
Om du paralellkopplar 2 batterier och därefter kopplar in en laddares kablar på det ena av batterierna så laddas det batteriet med den spänning och ström som finns i laddarens kontakter. Den ström och spänning + och - som ska vidare till nästa batteri måste då passera genom varsin kabel innan den når till nästa batteri och där blir det ett spänningsfall. Det innebär att batterierna laddas med olika spänning (inte mätbart med mitt instrument) och det kan göra att batterierna får olika förutsättningar. Om du istället diagonalkopplar elimineras detta och det lilla spänningsfall som uppstår i kablarna mellan batterierna drabbar båda batterierna lika mycket och batterierna får samma förutsättningar.


Men visst, när jag tittar på mina batterier där de står bredvid varandra med 20 cm långa 35mm2 kablar mellan sig kan jag fundera på om det spelar någon roll i praktiken. Det finns nog effektivare sätt att misshandla sina batterier på.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Nu gällde Anytecs fråga fastinstallation av 2 parallellkopplade batterier med ett inbördes avstånd om två meter och 10mm2 kabel mellan dessa batterier!
10mm2 är alldeles för lite för en fast installation! Inte mindre än 25mm2 men gärna 35mm2. Förbrukare och laddning bör helst kopplas med plus på det ena och minus på det andra. Detta kan dock i Anytecs fall (beroende på var batteriet står) medföra ytterligare en två meters längd med kabel, vilket praktiskt kanske inte är tilltalande och förtar en del av vinsten med minimerat spänningsfall. Två meters avståndet mellan batterierna kräver dessutom ytterligare en huvudsäkring på pluspolen närmast det batteri som står längst bort.
En av de bättre informativa sidor om batterier och elsystem i båt och husbil finner man på www.skyllermarks.se Det som inte står där är inte värt att veta.
Julian
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Jag är mycket tveksam till dessa överdrifter i kabelareor, hur skall det gå till att med två paralellkopplade batterier, det ena blir djupurladdat och det andra är fullt och plötsligt börjar släppa över enorma mängder ström till det tomma batteriet? I praktiken är ju de två batterierna ett dubbelt så stort när de är paralellkopplade?! :wideeyed:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ett extra bobatteri

Hur kan det ena blir djupurladdat medans det andra är fullt samtidigt som de är parallelkopplade? Det är som du själv säger som ett enda stort batteri! Det är bara problemet i Anytecs fall att ena halvan står två meter bort från andra halvan!
Dessutom tror jag inte det finns en enda husbil med två paralllelkoplade batterier som står bredvid varandra och som har mindre än 25mm2. De flesta har nog 35mm2.
Julian
 
Senast ändrad:
Toppen