• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppla in ett elverk med modifierad sinusvåg?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Koppla in ett elverk med modifierad sinusvåg?

Hej.
Jag kan ju naturligtvis inte garantera något men min erfarenhet är att det går bra. Vid ett flertal tillfällen har jag kört vårat Kipor inverterelverk för att driva AC:n varma sommardagar och då har jag kopplat via bilen CEE-anslutning. Hittills har inget problem uppstått.

Mvh / Roland

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Tack för era svar hittills!

Jag blir ju inte annat än paranoid och schizofren när jag läser alla trådar här :)

All min utrustning som jag kopplar in går via bilens 12v, förhoppningen är att kunna låta elverket förbli ouppackat för evigt, hårfönen går på bilens omformare den är väl vårt enda undantag men ack så viktigt. ;)

Så frågan gäller mest bilens och bodelens elektronik, med 2000w kontinuerligt kan vi t.o.m. köra Aldepannan på steg 2 om gasolen skulle tryta...

/Tommy

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Jag har Cotech inverterelverk från Clas Ohlson, och det fungerar utmärkt att plugga in i bilen. Går hyfsat tyst och är inte alltför tungt eller klumpigt.
Vid hög belastning ökar varvtal och ljudet. Hälsningar Göran Hellman

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Tack alla so far... :)

Då lutar det åt ett enkelt inverter-elverk kompletterat med ett överspänningsskydd.

Är "Inverter" och "Digitalt" samma sak?

Ljudet minskar 6dB vid dubblering av avståndet..., beroende på källa så kan dom vara relativt likvärdiga men eftersom Biltemas ger 2000w konstant leder det jämförelsen..., Honda går bort p.g.a. priset och vårt låga utnyttjande.

Kipors Ljudnivå
61-73dB vid ca 7 meter enligt egrillen.se Elverk KIPOR IG2000 Digital inverter, tyst - Egrillen.se
54-59dB vid 7 meter enligt duabhuset.se Spånsug kompressor svetsar högtryckstvätt elverk metallbandsåg - DUAB-Huset

Biltemas ljudnivå
Garanterad ljudeffekt LWA: 92 dB
Uppmätt ljudeffekt LWA: 89 dB
Om jag antar att de mätt vid 1m avstånd (det är svårt att dubblera 0) så blir det uppmätta ljudet på
2m ~83 dB
4m ~77 dB
8m ~71 dB
Om Biltema mätt på 0,5m avstånd så ger det 65 db vid 8m.
Digitalt elverk G 2000I - Biltema

Hoppas mitt grubblande och reflekterande kan bidra till någon annans tänkande ;)

Kanske dags att väcka liv i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237/?highlight=l%E5ng+elkabel - Nej låt den vila i frid!

F

F.d. 24784

Guest

Ett lustigt fenomen detta.
Alla tillverkare av inverters och elverk lägger in en brasklapp att det inte är lämpligt till "känslig" elektronik.
Ingen tillverkare av "känslig" elektronik specificerar vilken kurvform, transientnivå eller spänningsområde som prylen tål.

Kan man inte tycka att det vore rimligt om man kunde få specifikationer från säljaren av husbilen, som ju kostar uppemot en mille, om dessa specifikationer?
Dvs vilka krav som kan ställas på ansluten elström.
Spänningsområde, ex 100 - 150 V eller 210 - 240 V.
Kurvform, fyrkantvåg, modifierad fyrkantvåg eller kräver ren sinus med si och så renhet. Fasförskjutning etc.
Avkrävs leverantören detta, inna du köper bilen.

Skall du sedan köpa inverter, eller elverk, laddare, mikrovågsugn som skall drivas av invertern, etc så skall leverantören av dessa prylar kunna säga om den klarar specen.
Köp inte om du inte får detta svar.

Jag förstår inte varför folk köper dyra saker i blindo.

Modifierad fyrkantvåg är egentligen inget modifierat, utan resultatet av en förenklad konstruktion.
Således inte som man kan tro något positivt.
Möjligen lite bättre än ren fyrkantvåg. Säger heller inget om transientnivån.

Ett elverk med inverter lämnar en spänning som kan vara fyrkantvåg, eller nästan sinus (mod fyrkant) eller i bästa all sinus. Man slipper då transienter som kan komma från kollektor eller släpringar i generatorn.
Invertern ersätter en riktig regulator som ofta är betydligt dyrare.

Ställ krav på leverantörerna istället för att gissa är mitt tips.
Förr kunde man få svar på frågor, även svåra sådana. Och spec måste ju finnas då produkterna, (oftast i alla fall, även om vissa är fusk CE-märkta) är CE-märkta, och för att kunna CE-märka en sådan här pryl krävs ingående tester.

Ser vi på saken från ett annat håll så kan man ändå förmoda att en modern laddare, som ju finns i husbilens elektronik, faktiskt tål ganska ful nätspänning, då den är primärswitchad.

Sen kan man ju fråga sig vad "känslig elektronik" är för något. Kanske en borrmaskin med laddare? Mobiltelefonladdare, bilbatteriladdare, 230 V borrmaskin med elektroniks varvtalsregulator? TV????
Även detta en bra fråga till en som skriver så om sin produkt.

Kanske "Känslig elektronik" är den elektronik som går sönder av en inverter, eller ett elverk, om man kommer och klagar efter att detta har hänt.
Dvs man får veta att man inte skulle ha använt produkten.

De

Roy

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Imorgon d.v.s. idag är en bra dag men jag är på fel plats :(

Tackar än en gång för input, läget är i mitt fall att jag redan har en husbil från 2009 och funderar på att skaffa ett elverk att ha OM mina batterier och solceller inte räcker vintertid...

Det är svårt att ställa Dethleffs mot Biltema eller någon annan elverkstillverkare för den del eftersom det inte skall originalmonteras..., jämför med var ligger t.ex. ansvaret för att programvara fungerar till en fem år gammal dator?

Jag har fått några svar på funktionaliteten vilket för mig är viktigare än principer, ingen avråder ännu så länge från Inverter/Digitalt elverk in i bilens CEE-intag.

Skulle det vara bättre att koppla ett externt elverk till en Ctek för säkerhets skull? (Bara för säkerhets skull, vi glömmer alla Ctek's andra fördelar)

/Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Skulle det vara bättre att koppla ett externt elverk till en Ctek för säkerhets skull? (Bara för säkerhets skull, vi glömmer alla Ctek's andra fördelar)

/Tommy
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, ja, jag gick "andra" vägen för ett par år sedan. I stället för att försöka kolla hur fin ström elverket leverade så kontaktade jag Ctek angående fulström, och fick, och har sparat ett mail som säger att deras laddare fungerar på dålig fulström.
Verkar stämma, för min 25A Ctek har blivit driven i åtskilliga timmar nu av 230V som ligger långt ifrån en sinuskurva av både elverk och inverter.

M.v.h. JANKRO.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Konstruktiva lösningar, tack för det :)

Dock..., med ett elverk som ger 2000w rakt in på CEE- ingången får jag även en räddning om gasolen tar slut... (Plus att gumman kan föna sig ännu vackrare...)

Så frågan kvarstår "Törs man koppla in ett Inverter/Digitalt elverkerk rakt in i bilens CEE-ingång?"

/Tommy

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Hej! Jag är nyfiken på varför du bytte från Kipor till Honda? Står själv inför valet av elverk, och ett Kipor kostar ca 4500 kr medan Honda kostar 13500 som billigast. Och båda har ungefär samma specifikationer, så kan du upplysa mig om varför Honda är så mycket bättre?

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, den här tråden är ju ca. 1,5 år gammal, så jag vill bara lägga till att även Biltema har ju fått in en ny generation av 3 storlekar på elverk med skapliga värden, men än så länge finns det kanske inte någon bra uppföljning av funktionen och strömkvalitén på dem.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 1470

Guest

Hej! Jag är nyfiken på varför du bytte från Kipor till Honda? Står själv inför valet av elverk, och ett Kipor kostar ca 4500 kr medan Honda kostar 13500 som billigast. Och båda har ungefär samma specifikationer, så kan du upplysa mig om varför Honda är så mycket bättre?

Sålde just mitt Biltema och köpte Honda. €899 på Bauhaus i Tyskland. Vilken fröjd, i stället för ett rosslande och rasslande Biltema så ett nästan ohörbart Honda trots placering bara någon meter från bilen. Hondan klarade även 3 olika laddare samtidigt.

Anders

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Jag behövde ett elverk till för att driva laddomatpumpen till vedpannan/accumulatortanken hemma i bostaden, eftersom elförsörjningen är lite osäker från vattenfall så ville jag utöver batteribackup även kunna köra med 230 volt.

Bägge elverken har fungerat utan problem, märker ingen skillnad på dom.
För undvikande av missförstånd så har jag inte påstått att Honda är bättre än Kipor

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Tråden är gammal men jag tycker tråden passar till det jag gjort idag. För många år sedan så köpte jag ett Kipor elverk på K-rauta för under 2000 spänn om jag mins rätt. Det har används en gång till att driva musikanläggning på ett studentflak, sedan har det bara stått. Hällde soppa på det idag och drog några gånger i snöret så var det igång.
LED armaturen är på 78 Watt och fläkten är på 550 Watt. Provade med en värmefläkt på 750 watt men då löste elverket ut för överlast, inget konstig med det. Vid köp så får man räkna med dubbla effekten på det man skall driva.

Bilagor

• 1 Ingen last.JPG
    1 Ingen last.JPG
    2,7 MB · Visningar: 45
  • 2 LED armatur.JPG
    2 LED armatur.JPG
    2,1 MB · Visningar: 36
  • 3 Värmefläkt.JPG
    3 Värmefläkt.JPG
    2,4 MB · Visningar: 39
  • 4 LED armatur och värmefläkt.JPG
    4 LED armatur och värmefläkt.JPG