• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

F

F.d. 29262

Guest
Hej!

Tänkte koppla in min CTEK D250S Dual i en Fiat Ducato Dethleffs 2000 med en EBL99...

Vad jag förstått finns det ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna, var sitter detta och jag antar att jag bör koppla bort det!!

Sedan har jag förstått det som att jag kan koppla från +kabeln från startbatteriet som sitter på baksidan på EBL 99an och koppla den till CTEKen...och i övrigt koppla allt enligt CTEKs schema...

Kan där bli någon konstig konflikt med bilens inbyggda 220 laddare???

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag kan köra min kyl på 12volt när motorn är avstängd, har ett AES kyl.
Arne.
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag har installerat 250 W solpaneler på taket och detta tillsammans med generatorn från motorn ska i huvudsak sköta all laddning!

Vad jag förstått så laddar CTEK D250S Dual först upp bodelsbatteriet, när detta är fullt så ska startbatteriet laddas upp...

De scheman ni skickat verkar dock inte lösa det, och att enbart koppla enligt CTEKs anvisningar går ej enbart att lösa då vi har reläet i EBLn som kopplar ihop batterierna...

Jag vill att bägge batterierna ska laddas även om generatorn, solpanelen eller 220 laddaren laddar!

MEN...vad tror ni om denna lösning?

Om man kapar D+ signalen in i EBL99 (MNL Socket 5F - block 2, pinne 3), då kommer reläet som kopplar ihop batterierna ALDRIG att dra, dvs batterierna kommer ALLTID förbli separerade! CTEK laddaren kan sedan kopplas in enligt deras manual (Bilbatteri på IN, Bodelsbatteri på UT).

Det som drabbas är att kylen ej kommer att matas när motorn är igång, detta går att lösa genom att flyta kylens matning till någon av de lediga plintarna (kylen blir avsäkrad, drivs från bodelsbatteriet och kan alltid sättas på eller av via brytaren på kylen), nackdelen är att bodelsbatterierna inte laddas fullt då kylen kommer käka en hel del av det CTEKen laddar ut...

Vill man komma ifrån detta får man koppla via relä som matar kylen från startbatteriet...

För när CTEKen laddas via den inbyggda 220 laddaren så är väl batterierna separerade om jag tolkar elschemat rätt....

Tänker jag fel nånstans?
 

Bilagor

  • EBL99.PNG
    EBL99.PNG
    217,5 KB · Visningar: 128

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Nu vet ju inte jag hur många EBLxxx du kopplat med, men just detta verkar tillkrånglat.
Detta "tillägg" är då standard i min EBL99, väljer jag 12V på kyl/frys så går den på de oavsett någon laddning,(har kört så på färjor där gas ej tillåtits) väljer jag AES så väljer den endast 12V under färd.
Min gör inte så därav att jag fixat funktionen, men bra att du slipper bygga om för den funktionen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jag har installerat 250 W solpaneler på taket och detta tillsammans med generatorn från motorn ska i huvudsak sköta all laddning!

Vad jag förstått så laddar CTEK D250S Dual först upp bodelsbatteriet, när detta är fullt så ska startbatteriet laddas upp...

De scheman ni skickat verkar dock inte lösa det, och att enbart koppla enligt CTEKs anvisningar går ej enbart att lösa då vi har reläet i EBLn som kopplar ihop batterierna...

Jag vill att bägge batterierna ska laddas även om generatorn, solpanelen eller 220 laddaren laddar!

MEN...vad tror ni om denna lösning?

Om man kapar D+ signalen in i EBL99 (MNL Socket 5F - block 2, pinne 3), då kommer reläet som kopplar ihop batterierna ALDRIG att dra, dvs batterierna kommer ALLTID förbli separerade! CTEK laddaren kan sedan kopplas in enligt deras manual (Bilbatteri på IN, Bodelsbatteri på UT).

Det som drabbas är att kylen ej kommer att matas när motorn är igång, detta går att lösa genom att flyta kylens matning till någon av de lediga plintarna (kylen blir avsäkrad, drivs från bodelsbatteriet och kan alltid sättas på eller av via brytaren på kylen), nackdelen är att bodelsbatterierna inte laddas fullt då kylen kommer käka en hel del av det CTEKen laddar ut...

Vill man komma ifrån detta får man koppla via relä som matar kylen från startbatteriet...

För när CTEKen laddas via den inbyggda 220 laddaren så är väl batterierna separerade om jag tolkar elschemat rätt....

Tänker jag fel nånstans?
Hmm, jag är inte med helt på vad problemet är, menar du att det är avsaknaden av laddning av bilbatteriet du tänker på?

Jag själv har en helt annan koppling av många själ, men jag har en granne med husbil som har EBL99 med en pissdålig laddning av bilbatteriet via EBL.

Enklaste och allra bästa sättet att lösa bilbatteriladdningen är med en riktig CTEK laddare anser jag, dock skall man ansluta den tillsammans med en CTEK DUAL så bör man tänka till med lite mera jox, superenkelt iofs allt beroende på vad du kan och hur du vill göra.

Grejen är att när man börjar bygga om är det oftast bäst att tänka till ordentligt då det annars blir ett lapptäcke ala Windows av det hela:D

Jag har tex själv kastat ut laddaren i EBL och har bara vanliga CTEK, dvs gjort om hela laddningen från grunden till så som jag vill ha den för att ladda allt optimalt.

Sedan om man skall få den lite snyggt så kan det vara värt att fundera på om man skall sätta allt inuti EBL, annars blir det lätt ett virrvarr av sladdar, reläer osv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

EBL99 gör endast underhållsladdning på startbatteriet.
Vill man av någon anledning ha mer laddning brukar det finnas utgång på solcellsregulatorn till extra batteri.

Jag har löst den sämre laddningen till startbatteriet med att koppla om alla förbrukare som inte hör till själva bildelen, såsom stereoanläggning, garmin, backkamera m.m.
Jag har inga problem med mitt gamla startbatteri efter detta.
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

mlaajanen så här tolkar jag din koppling...

(då har jag skitit i kylen då det är sekundärt i nuläget)
 

Bilagor

  • Ingen motor.JPG
    Ingen motor.JPG
    378,7 KB · Visningar: 32
  • Motor på.JPG
    Motor på.JPG
    378,9 KB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Jämför man de båda sätten som Arne och mlaajanen presenterar så ser båda fina ut när motorn är igång, dvs så som CTEK vill att man skall koppla.

I fallet där motorn är av och solcellerna ska ladda batterierna, ja då laddas bodelsbatteriet och inte startbatterierna i Arnes konfiguration. För mlaajanens konfiguration så är det tvärtom, dvs startbatteriet laddas men bodelsbatteriet kan ej få laddning!

Har jag fel?

CTEKs kopplingssätt:
 

Bilagor

  • ctek.PNG
    ctek.PNG
    201,1 KB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

mlaajanen så här tolkar jag din koppling...

(då har jag skitit i kylen då det är sekundärt i nuläget)
Korrekt, du syftar på avsaknad av solcellsladdning via CTEK eller?

Isåfall skall man koppla förbi "ihopkopplingsrelät" som till sin funktion finns inbyggt i CTEK DUAL.

Har man inga funktioner typ strömförbrukning od i EBL som man vill använda så kan man såklart koppla CTEK rakt på batteriet och koppla bort matningen från bilen till EBL.

Det senare blir lite lapptäcke dock men det är mera estetiskt, detta då billaddningen går en väg till batteriet och 220 laddningen en annan(via EBL).

Och när det gäller att optimera laddning och förbrukning, glöm inte att mäta(viktigt) och jorda rejält.

Tappar man 0,5 volt i plusledningen så tappar man 0,5 volt i minusledningen också ifall den går samma väg till batteriet, dvs 1 volt är borta.

Detta är speciellt viktigt om man har en tex stor inverter placerat långt ifrån batteriet som matar den.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Korrekt, du syftar på avsaknad av solcellsladdning via CTEK eller?

Isåfall skall man koppla förbi "ihopkopplingsrelät" som till sin funktion finns inbyggt i CTEK DUAL.

Precis, jag vill uppnå full funktion för laddning av båda batteribankerna vid all typ av laddning!

Problemet är ju reläet i EBL99an som kopplar ihop batterierna vid generatordrift vilket gör att både IN och UT på CTEK DUAL blir ihopkopplade om man kopplar som CTEK vill....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Precis, jag vill uppnå full funktion för laddning av båda batteribankerna vid all typ av laddning!

Problemet är ju reläet i EBL99an som kopplar ihop batterierna vid generatordrift vilket gör att både IN och UT på CTEK DUAL blir ihopkopplade om man kopplar som CTEK vill....
Hmm, nu har jag ingen DUAL men jag vill minnas att dom också säger att man skall koppla bort matningen mellan startbatteri och EBL, sedan kan man sätta CTEK DUAL direkt till batteriet eller som jag beskrev eller?

Beträffade laddning av startbatteriet så måste du nog kolla vad du har idag, fö koppla som Peter gjort ifall du vill ha radion på när du ligger still, jag har gjort samma som Peter själv.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

EBL99 gör endast underhållsladdning på startbatteriet.
Vill man av någon anledning ha mer laddning brukar det finnas utgång på solcellsregulatorn till extra batteri.

Jag har löst den sämre laddningen till startbatteriet med att koppla om alla förbrukare som inte hör till själva bildelen, såsom stereoanläggning, garmin, backkamera m.m.
Jag har inga problem med mitt gamla startbatteri efter detta.

Tittar man i Blockdiagramet för elsystemet ser det ut som att den inbyggda 220 laddaren laddar bodelsbatteriet (A14 i diagrammet går rätt ut till bodelsbatteriet via shunten), dessutom sluts ett relä som ger laddning även till startbatteriet (en diod begränsar dock strömriktningen att enbart gå från bodel till startbatteri, samt en polyswitch begränsar strömmen till max 2.5A, se pinne 8 på block 3 kontakten). Se orange heldragen linje i diagramet.

Vill man så verkar det även gå att koppla in en underhållsladdare på Block 7, denna ser dock ut att enbart ladda bodelsbatteriet. Se streckad linje i diagramet.
 

Bilagor

  • EBL99_220 laddning.png
    EBL99_220 laddning.png
    216,7 KB · Visningar: 57
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Tittar man i Blockdiagramet för elsystemet ser det ut som att den inbyggda 220 laddaren laddar bodelsbatteriet (A14 i diagrammet går rätt ut till bodelsbatteriet via shunten), dessutom sluts ett relä som ger laddning även till startbatteriet (en diod begränsar dock strömriktningen att enbart gå från bodel till startbatteri, samt en polyswitch begränsar strömmen till max 2.5A, se pinne 8 på block 3 kontakten).

Vill man så verkar det även gå att koppla in en underhållsladdare på Block 7, denna ser dock ut att enbart ladda bodelsbatteriet.
Så har jag också uppfattat det(och verifierat genom mätning) och det gör att dels försvinner 0,7 volt, dels orkar den inte ladda upp batteriet samt troligen så laddas batteriet sönder med tiden trots strömbegränsingen då det alltid står på laddning eftersom bodelen oftast drar ström och laddar vid stolpe.

Jag tycker det är en kass konstruktion speciellt om man tänker på att det är en husbil för 6-700000 kr och man har en sådan snikas laddning.

I vår gamla husbil så fanns ej detta relä eller diod utan istället så aktiverades "ihopkopplings" reläet vid 220, en mycket bättre lösning anser jag.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Hej igen! Men som jag skrev så kan man köra kylskåpet även om man lossar huvudkabeln från ebl då det går en särskild kabel säkrad med 20 A för drift av kylskåpet från startbatteriet. Får den vara kvar har man ström trots att de andra 50A går till Ctek Dual generatormärkta anslutningen. Behövs inga extra reläer och laddningen av startbatteriet går nu via Ctek dual i stället. Har kopplat det så och det fungerar i alla fall även om jag har ett MES kylskåp så det får bara 12V via reläer i ebl om jag inte sätter i AES säkringen...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Hej igen! Men som jag skrev så kan man köra kylskåpet även om man lossar huvudkabeln från ebl då det går en särskild kabel säkrad med 20 A för drift av kylskåpet från startbatteriet. Får den vara kvar har man ström trots att de andra 50A går till Ctek Dual generatormärkta anslutningen. Behövs inga extra reläer och laddningen av startbatteriet går nu via Ctek dual i stället. Har kopplat det så och det fungerar i alla fall även om jag har ett MES kylskåp så det får bara 12V via reläer i ebl om jag inte sätter i AES säkringen...
Med vänlig hälsning, Conny J
Kylskåpet har vi nog koll på, notera dock att inte alla har en separat matningssladd från bilensbatteri utan delar den med den vanliga matningssladden, däremot går det en separat in i många "EBL" och där kan man klippa anslutningen och koppla in CTEK som beskrivet i tråden.

Men jag betvivlar att du får laddning av bilensbatteri vid 220V när CTEK är inkopplad som du beskriver, har du verifierat det?

Däremot får du laddning via CTEK till båda batterierna via solcellen, men som sagt inte 220V tror jag men jag har ingen DUAL ska sägas.
 
F

F.d. 29262

Guest
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Så har jag också uppfattat det(och verifierat genom mätning) och det gör att dels försvinner 0,7 volt, dels orkar den inte ladda upp batteriet samt troligen så laddas batteriet sönder med tiden trots strömbegränsingen då det alltid står på laddning eftersom bodelen oftast drar ström och laddar vid stolpe.

Jag tycker det är en kass konstruktion speciellt om man tänker på att det är en husbil för 6-700000 kr och man har en sådan snikas laddning.

I vår gamla husbil så fanns ej detta relä eller diod utan istället så aktiverades "ihopkopplings" reläet vid 220, en mycket bättre lösning anser jag.

Varför skulle startbatteriet laddas sönder med tiden om det inte har möjlighet att laddas upp fullt? Under förbrukning på bodelsbatteriet sänks ju spänningen, det inklusive 0.7 v tappet över dioden gör ju att spänningen kommer att vara högre på startbatteriet och ingen ström kommer därmed att gå in i startbatteriet...

Snarare blir startbatteriet inte fulladdat, men flyttar man över radion till bodelsbatteriet (och liknande förbrukare) så kommer ju startbatteriet ändå alltid vara fulladdat och därmed är det inget problem...dessutom kommer ju solpanelen ladda upp startbatteriet de gånger bodelsbatteriet är fullt!
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Vår bil har oanvänd alltid stått kopplad på 230V.
EBL99 + LAS1218 + LR1214 alla Schaudt prylar.
1x AGM 95A startbatteri - byttes efter 10år
3x GEL 80A bobatterier - byttes efter 11år

Nu fick ju 1:a ägaren iofs punga ut med >1,6milj 2005, kanske förklarar att de höllit :rolleyes:

Knappast sönderladdade iallafall :rolleyes:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Ni kanske har rätt map sönderladdat, men värdelös är laddningen iallafall:D

Den håller ett tjuvlarm i gång osv men problemet är att man vaggas in i falsk säkerhet att det laddas med sort L vid 220V.
 
F

F.d. 29262

Guest
Summerar jag så finner jag den lämpligaste installationen för följande komponenter:

- EBL99
- CTEK D250S Dual
- Solpaneler

att helt enkelt koppla in precis som CTEK manualen visar samt att bryta D+ kabeln som går in i EBL99an så att ihopkopplingen av batteribanker ej sker.

Då kommer allt ladda som det är tänkt för 220, generator samt solceller!

Kylen får kopplas om för att kunna köras med 12 V. Antingen via relän eller till någon av reservutgångarna på EBL99an.

Peace o tack för all hjälp!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in CTEK D250S Dual i bil med EBL 99

Summerar jag så finner jag den lämpligaste installationen för följande komponenter:

- EBL99
- CTEK D250S Dual
- Solpaneler

att helt enkelt koppla in precis som CTEK manualen visar samt att bryta D+ kabeln som går in i EBL99an så att ihopkopplingen av batteribanker ej sker.

Då kommer allt ladda som det är tänkt för 220, generator samt solceller!

Kylen får kopplas om för att kunna köras med 12 V. Antingen via relän eller till någon av reservutgångarna på EBL99an.

Peace o tack för all hjälp!
Peace peace:)

Men varför inte helt enkelt ta bort relät istället eller lyfta på en sladd på det, då fungerar kylen som tänkt?
 
Toppen