Sv: Koppla in ampermätare
Det finns vanligen två sätt att koppla in en amperemeter.
Köper man den vanligaste typen av mätare (med internt shuntmotstånd) så är principen den att man klipper ledningen mellan generatorn och batteriet och kopplar mätarens pluspol på ledningen till generatorn och mätarens minuspol till ledningen som går till batteriet.
Strömförbrukarna i bilen kopplas till mätarens plussida (generatorledningen).
Med denna koppling ser man då både strömmen till batteriet och strömmen från batteriet.
Mätaren ska då förstås visa t.ex. +50-0-50- , alltså med mittnolla.
För att slippa de grova ledningarna upp genom torpedväggen och till mätaren i instrumentpanelen kan man i stället använda ett instrument med ett externt shuntmotstånd, strömmen till mätaren är då mycket blygsam och klena ledningar kan användas från den i motorrummet placerade shunten och upp till mätaren i instrumentpanelen.
Blanda inte ihop amperemetrar med interna shuntar (de vanligaste) med instrument för externa shuntar!
Startströmmen från batteriet till startmotorn har en alldeles egen kabel och den ska inte röras, startströmmen är ointressant i sammanhanget och kommer förresten att bränna upp ett instrument som kopplas in på denna ledning!