• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in ampermätare

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Hej!
Tänker koppla in en ampermätare, är det någon som vet hur den ska kopplas. Eller har tipps på en bra hem sida om bil-el. Det är en amerikansk bil med 12 volt.

//LeffeB
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in ampermätare

Det finns vanligen två sätt att koppla in en amperemeter.
Köper man den vanligaste typen av mätare (med internt shuntmotstånd) så är principen den att man klipper ledningen mellan generatorn och batteriet och kopplar mätarens pluspol på ledningen till generatorn och mätarens minuspol till ledningen som går till batteriet.
Strömförbrukarna i bilen kopplas till mätarens plussida (generatorledningen).

Med denna koppling ser man då både strömmen till batteriet och strömmen från batteriet.
Mätaren ska då förstås visa t.ex. +50-0-50- , alltså med mittnolla.

För att slippa de grova ledningarna upp genom torpedväggen och till mätaren i instrumentpanelen kan man i stället använda ett instrument med ett externt shuntmotstånd, strömmen till mätaren är då mycket blygsam och klena ledningar kan användas från den i motorrummet placerade shunten och upp till mätaren i instrumentpanelen.

Blanda inte ihop amperemetrar med interna shuntar (de vanligaste) med instrument för externa shuntar!

Startströmmen från batteriet till startmotorn har en alldeles egen kabel och den ska inte röras, startströmmen är ointressant i sammanhanget och kommer förresten att bränna upp ett instrument som kopplas in på denna ledning!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Koppla in ampermätare

Så jag använder ampermeter.
I en koppling mellan startbatteri och förbrukningsbatteri, att börja använda batteriet som stöd i sommar och vice versa på vintern.
Net-laddaren är ansluten till hus del.
afbryder samladning starthjælp.jpg

Kontroller sällan, men en bra kontroll över situationen innan du ansluter / kopplar bort startbatteriet.
Med 3 batterier på 11 volt börjar lika bra som ett batteri startbatteri på 12,3 volt.

Jag använder voltmeter opladning volt.jpg

Så jag kan följa avgiften, mens jag kör och se hur mycket ström kan forventses att användas under kvällen.

Det finns elektrisk ugn, bärbara datorer, TV, etc. för batterier 3 x 73 AmpH, att leverera.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen