• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

F

F.d. 52943

Guest
Jag har beställt en datorfläkt till kylen, då kylen inte riktigt klarat att hålla kylan i sommar. Ska nu försöka hitta passande strömkälla. Det finns en 12V kopplingspunkt bakom kylen , men den verkar vara styrd av något relä – har inte alltid ström. Näst närmsta möjliga strömkälla är solcellsregulatorn (IVT 18318). Enligt manualen (bifogad) finns det en utgång för ”load” på den. Eftersom det bara är när solen skiner som fläkten behöver gå, tänkte jag att man kanske kan koppla direkt på regulatorn och slippa demontera en del av inredningen för att slippa dra kabel.
Problemet är att jag inte förstår vad som menas i manualen under avsnittet om ”Connecting the load” och om ”Function of of push button 1” – se bifogad manual längst ner på sid 3 och överst på sid 4.
Tänkte montera en brytare på + som startar fläkten när det behövs. Måste man dessutom kunna nå knappen ”push button 1” varje gång fläkten ska starta? Regulatorn sitter längst in i ett skåp bakom hyllor som måste demonteras för att kunna nås. Om det är så funkar det inte!

Nästa undran är strömförbrukningen. Med load aktiverad drar regulatorn 130 mA (se Technichal Specifications) Är det mycket – påverkas batteriladdningen significant? Spontant känns det försumbart men jag och ström……?
 

Bilagor

  • ivt18318 manual.pdf
    115,1 KB · Visningar: 95
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

12v plinten bakom kylen, så var det för att plinten inte har ström konstant (se första raderna i inlägg 1 ovan),.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, leta och mät lite mera. Du har ju 12V strömmen som bara finns när motorn är igång och generatorn laddar till själva kylan. Men du måste ha någon plint/kabel med ständig 12v också för det behövs till tändgnistan (för du har väl inte en piezoklick-knapp för att tända kylens gasol, eller??)
Det finns ju ett färdigt kit att köpa med datorfläkt och en termostat som man fäster på kylskåpets kylflänsar på baksidan. Visserlien lite dyrare än om man plockar ihop lösa delar själv.

M.v.h. JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Jag har nu mätt på 12v plinten bakom skåpet igen. Den ger ström för det mesta - dock inte om kylen körs på 12v när motorn stängs av. Efter 15 sek slås strömmen på plinten av, och återkommer först när motorn startas igen, eller om 230v kabeln kopplas in.

Dock känns det alternativet bättre än att koppla via solcellsregulatorn. Tänker mig att lägga in en brytare med skvallerdiod, så att man kan se om fläkten får ström eller inte.

Det fanns på alla dom husbilar som jag tagit ström därifrån till en viss typ av belysning.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Ni verkar ha rätt. Testade att köra på gasol när plinten var strömlös. Den tände utan att strömmen återkom till plinten. Det måste alltså finnas ytterligare någon tåt med ström någonstans. Fast jag har inte hittat någon ytterligare kopplingspunkt och vill inte börja klippa i kablar. Hm... Får leta vidare. Sitter kanske i det oåtkomliga hålrummet nedanför nedre gallret - i så fall är jag tillbaks vid utgångspunkten.
Kanske jag kan komma åt gasoltändarkabeln vid brännaren, och ta ström där.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Koppla datorfläkt direkt på solcellsregulatorn

Ni verkar ha rätt.
Kanske jag kan komma åt gasoltändarkabeln vid brännaren, och ta ström där.
----------------------------------------------------------------------------------------

Tänk bara på att vid själva brännaren där gniststiftet sitter så är det upptransformerad tändgnisteström i sladden. Du måste hitta dosan som den kabeln kommer från som skapar högspänningen, och där finns det "vanlig" 12V in.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen