• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopia coc dokument? Vid registreringsbesiktning

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag köpte för ett par veckor sedan en argos 2019 i celle ursprungskontroll är klar idag bokat tid för regisreringsbesiktning.
När jag nu i kväll går igenom mina papper ser jag att jag fått en videmerad kopia på coc intyget från burstner och en enkel kopia på fiat:s coc . Har handlat flera bilar i Tyskland alltid då coc i original. Köpte en bil i celle 2016 och fick då original. Har mailat dem i kväll om originalen för nu till min fråga besiktningen godtar väl endast coc i original vid registreringsbesiktning eller.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
När jag typade in vår bil så krävde Bilprovning originalet. Tyvärr så krävde dom också att ta intyget. Jag ifrågasatte det eftersom det är en värdehandling till min bil men icke. Kopia duger inte. Mailade säljaren i Tyskland att jag ville ha ett nytt originalintyg o det va inga problem.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Tur jag kollade detta då. Misstänkte att så var fallet dock var det tre år sedan jag tog hem en bil och minnet sviker tidigt...
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Glömde CoCt hemma vid förra registreringen. Gjorde hela registreringsprocessen klar och frågade om jag kunde skanna in den och mejla den till honom, men han krävde originalet. Kompromissen blev att när allt var färdigt körde jag hem, bytte till personbilen o körde ner med originalet så färdigställde han registreringen. Blev en extratur på 13 mil bara för att inte huvudet var på plats..
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hur lång tid ska detta brev ta postades i onsdag 4 december celle Tyskland. Inte kommit än och nu är det den 11 december.
Har tid för regbesiktning den 19 december börjar bli orolig.....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, bara gissning, men när det egentligen inte kan läggas i din låda eftersom det är rek. så brukar svenska posten flaskhals ta lite extra tid på sig. Bäst kan det funka om du har lantbrevbärare som tar med det, lite mer fördröjning om de har info så de kan skicka ett SMS att du kan hämta det och segast om du får ett meddelande i brevlådan för hämtning av brevet.
Men innan 19/12 skall ett rek. brev (även om posten enl. dom själva jämt har massor att göra och särskilt innan Jul) komma i tid från Tyskland om inget är galet. (Av egen erfarenhet.)

M.v.h. JANKRO
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Fråga efter tracking number så kan du spåra var det är någonstans. Bäst är DHL. När jag skulle få originalpappren på min import från Italien för 3 år sedan fick jag mail från handlaren att det var skickat. Dagen efter fick jag SMS att jag hade en försändelse att hämta på DHL. Jag har ju inte skickat efter något tänkte jag. Det var pappren från Italien. Ca 30 h från att pappren skickades var ganska bra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej jag köpte för ett par veckor sedan en argos 2019 i celle ursprungskontroll är klar idag bokat tid för regisreringsbesiktning.
När jag nu i kväll går igenom mina papper ser jag att jag fått en videmerad kopia på coc intyget från burstner och en enkel kopia på fiat:s coc . Har handlat flera bilar i Tyskland alltid då coc i original. Köpte en bil i celle 2016 och fick då original. Har mailat dem i kväll om originalen för nu till min fråga besiktningen godtar väl endast coc i original vid registreringsbesiktning eller.
Vilka dokument krävs vid registreringsbesiktning,funderar på importera en ny bil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Verkar lite flummigt det här med CoC dokumentet och när det behövs.
När jag registrerade vår begagnade plåtis(årsmodell 2013) var varken ursprungskontrollen eller besiktningsmannen intresserad av det. Sen när jag registrerade vår begagnade LMC(årsmodell 2013) ville besiktningsmannen ha det och han nöjde sig absolut inte med att bara ta en kopia. Han snodde originalet och jag fick bara en kopia..

Läser man på transportstyrelsens hemsida vad som gäller för importerade nybilar så skall man tydligen skicka in CoC dokumentet till dom redan i samband med ursprungskontrollen. Vad skall man då ha kvar att med sig till besiktningsmannen när det är dags för regbesiktning?

Rena vilda västern så det är väl bara att anpassa sig
Vid nästa import tror jag nog att jag låter en kompetent kopiator jobba innan jag lämnar ut några "original":D.
 
Toppen