Sv: Koordinater
Hej.
Vi fick en sådan mojäng monterad på köpet när vi köpte våran nya Eriba.
Radio, GPS, telefon med mick, Backkamera samt koppling mellan mojängen och TV´n.
Funkar bra men rörig att förstå sig på! Tur man har barn som lever i moderna tider.
Våran mojäng heter Pioneer AVIC-F920 BT.
Vi fick heller ingen instruktionsbok på Svenska och GPS var det tjii att få något vettigt ur.
Så i somras så frågade jag runt bland folk på ställplatser om någon kunde eller hade en liknande pryl, men nix.
När vi sedan gjorde våran Höstservice så bad jag om en privatlektion i handhavandet av ovan nämnda pryl.
Så när jag hämtade Husbilen hos Husbilslandet så fanns det en servicepöjk som hade avsatt tid till att hjälpa denne ovetande herre.
Iaf så var det i Höstas som servicen var och minnet är fint men kort
Vad jag kommer ihåg så var det som skrivs i tråden ovan ....att när man börjar inmatningen så skall man tydligen alltid börja med en 0á (nolla) vid första inmatningen
Tex, så slår man in 013 grader i stället för 13 grader som man gör i vanliga GPSér. Varför fick jag ingen förklaring på, men Servicepöjken trodde det hade nåt med att göra att Jorden är rund (360grader , alltså tresiffrig)
Sedan skulle man ge akt på inmatningsfältet när man matar in siffrorna så att den byter fält när man tror att man har matat in rätt siffra. Byter den inte fält så kläm då in en 0 (nolla).
Märkligt system..eller hur? Jag har ett par GPSér till med oss när vi åker
En utifall och den andra till fartkameran!!!
Sedan tycker jag att mojängen är onödigt rörig om man skall byta mellan de olika funktionerna......Man måste gå in i en meny och glo

, hur trafiksäkert är det? Så det får den av oss som inte kör göra såklart, men är man alltid minst två i bilen kan man undra....
Det vore bättre med ett vred mellan de olika funktionerna.
Sedan skall man ju såklart inte hålla på att fippla när man kör men........det händer tyvärr

.
Anders