• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvexa rutor?????

F

F.d. 30146

Guest
Hej!

Alltså, så här är det- båda sidorutorna i bodelen är en aningen konvexa, detta medför att de ej sluter tätt mot gummilisten, och detta syns speciellt mycket i mitten av rutan (vid tätningen mot gummilisten).
Vid färd i lite mer kraftigt regnande, kryper det in vatten från springorna, jag har tillfälligt "fixat" det genom att klämma emellan remsor av tunna plåtbitar, alltså vid "fönsterhakarna/fönstervreden", så att rutan spänns åt mer mot listen. Det finns heller ingen möjlighet att flytta vreden eller där vreden "vrids mot", det är bara ett läge.

Jag kan visserligen ha det så, men det är ingen permanent lösning. Rutorna är tillverkade i någon slags "plastmaterial/polykarbonat?"
Jag funderar om det är möjligt att forma rutorna så att de sluter helt tätt mot listen, genom att med varmluftspistol värma "plasten/polykarbonat", eller vad tror ni? Är det möjligt att forma rutor på det sättet?
vägkung

Kanske postat i fel kategori, forumansvarige får gärna flytta till "rätt" kategori.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Konvexa rutor?????

Rutorna är med stor säkerhet tillverkade av PMMA el PC (plexiglas resp polycarbonat). Båda materialen är termoplaster, dvs formbara i värme.

Den händige kan nog utföra den typ av korrigering, som du talar om, men det kräver stor försiktighet och är ingen "quick fix". Mitt förslag vore att

demontera fönstren från bilen

tillverka en gigg att spänna fast fönstren i, där du så att säga böjer tillbaka den deformation som uppstått och några mm ytterligare.

helst ska du utföra detta under väl kontrollerad värme under ett par timmar. Jag skulle rekommendera att göra detta i en bastu med ca 80-90 grader. Använd under inga omständigheter värmepistol o likn, då det är nästan omöjligt att kontrollera temperaturen med sådan över hela den yta, som ska formas om och under den relativt långa tid som processen måste få ta.

De spännhakar, som i regel är fästade i fönstren, är tillverkade i plast, som också tål dennna värme.

Till slut ett allmänt råd när det gäller fönster och div luckor i plast med tätningslister:

lås/regla dessa med så litet kraft som möjligt resp under så kort tid som möjligt för att undvika den typ av långsam deformation som du här berättar om. När bilen står uppställd under längre tid och kanske även utsätts för solbestrålning, kan relativt höga temperaturer uppstå. Tätningslisterna utövar viss kraft där inga låshakar håller emot.

Lycka till!
 
Toppen