• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hianders

Guest
Hej!
Det närmar sig första besiktning för vår bil och i den står bodelsbatterierna lösa i sina resp. fack sedan reg.besiktningen -07. Vad gäller?

Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Bilprovningen och husbilar är i mitt tycke rent bedrägeri. Visserligen är det ju trevligt med ett rent protokoll därifrån men betalar man 480 spänn för besiktning kunde man ju tro att de kollar och påpekar även brister i inredningen. Gasolbesiktningen där är inte värd papperet som den är skriven på, tack och lov att man inte behöver den mer. Svaret på din fråga, som jag hittills upplevt har de inte kollat detta.
Ove.G
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Hej!
Det närmar sig första besiktning för vår bil och i den står bodelsbatterierna lösa i sina resp. fack sedan reg.besiktningen -07. Vad gäller?

Hasse A

Lämpligast är väll att förankra dom :D

Gurra
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

De kollade inte på vår Eura -06 i alla fall. I den står batteriet i en bytta med en rem om.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Dom kollar inte heller om TV-en och bord inkl. solstolar sitter fast inne i bilen!
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Vi köpte en ny Adria i våras och den levererades också med löst bodelsbatteri. Försäljaren tyckte inte att det var nåt konstigt vilket förvånade mig.

Har tidigare haft båt och där säger alla säkerhetsinstruktioner att batteriet skall vara fastsatt och dessutom sitta i en syrafast låda så att båten ej skadas om batteriet går sönder och syran rinner ut.
Jag köpte självklart en syrafast låda med medföljande fästanordningar och rem som jag monterade batteriet i.
Lådorna finns i olika storlekar på Biltema och kostar under 100 kr. En väldigt billig åtgärd.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Kontrollerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Hej!
Det närmar sig första besiktning för vår bil och i den står bodelsbatterierna lösa i sina resp. fack sedan reg.besiktningen -07. Vad gäller?

Hasse A
Även om SBP missar att batterierna ej sitter fast så VET ju Du att dom är lösa,
Sätt fast dom för händer det någon olycka så att dom kommer på drift så blir följderna en värre,det är ju väldigt mycke effekt i ett batteri som bränner hål på det mesta vid kortslutning.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Det enda de var intresserade av inne i bilen när jag var där senast, var säkerhetsbälten och varningstriangel
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kontrllerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Är det alvar att duntycker dom skall kolla batterierna, det är väl ägarens eget ansvar att han kollar batteriet, menar du att dom även skulle kolla laddnigen det är väl sådant man gör med jämna mellanrum och kollar vatten i dom ser man då att dom är lösa spänner man naturligtvis fast dom så enkelt är det jag skulle inte villa hadom rumstera i bilen.
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Kontrollerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Hajj.
Var och besiktigade min bil idag, ingen kollade om batterierna satt fast, varken bilens eller bodelens. ingen koll om jag hade varningstriangel heller.
När jag är inne med den "vanliga" bilen så kollar dom alltid att batteriet sitter fast, gör det inte det så blir det ombesiktning, tydligen inte samma regler för husbilar, eller????
Känns lite som om man kommer in med en relativt ny bil så kollar dom inte så noga, bara att det lyser där det ska och att bromsarna fungerar, vilket är nog så viktigt men man tycker ju att det ska vara samma regler oavsett fordonstyp.

Ha d gott i sommarvädret:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kontrollerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Det är väl inte däras uppgift att kolla bostaden det det har väl inte med trafiksäkerhetn att göra, det förstår jag inte att man inte kan kolla skälv man begär ju inte att dom skall kolla motoroljan och kylvattnet det såväl som batteriet hör väl till ägarens ansvar.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Kontrollerar bilprovningen om bodelsbatterierna sitter fast.

Det är väl inte däras uppgift att kolla bostaden det det har väl inte med trafiksäkerhetn att göra, det förstår jag inte att man inte kan kolla skälv man begär ju inte att dom skall kolla motoroljan och kylvattnet det såväl som batteriet hör väl till ägarens ansvar.
Som vanligt vinklas ämnena ut till oigenkännlighet ??
Från början var frågan om batterierna ska sitta fast fast, och om det är SBP huvudbry???
Och det hör absolut till trafiksäkerhet att batterierna sitter fast,således är frågan given,men SBP kollar ytterst sällan om ens aldrig att bobatterierna sitter fastspända eller ej.Det är självklart ditt eget ansvar!!!!!!!!!.
Bernt


Tråden nu stängd av trådskaparen ! /HBK-webb
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen