• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kontrollampa för 230V

Bosse Z

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
35618
Medlemskap
2026
Jag har en Dethleffs Advantage T6811 -13.
Kontrollampan som visar att 230V är inkopplat på panelen ovan sidodörren har lagt av.
Kan man själv byta ut den ?
Någon som bytt ut lampan kanske kan ge instruktioner hur man gör för att komma åt kretskortet.
Vilka delar som måste tas bort lossas för att komma åt den trasiga lampan?
Tumbo ville över 7000 kr bara för nytt kretskort, tycker det är ett hutlöst pris.
Om man inte klarar av att byta ut lampan kan man skicka iväg kretskortet till något företag som är duktiga på sådana jobb.
Mvh Bosse Z

Jag har en Dethleffs Advantage T6811 -13.
Kontrollampan som visar att 230V är inkopplat på panelen ovan sidodörren har lagt av.
Kan man själv byta ut den ?
Någon som bytt ut lampan kanske kan ge instruktioner hur man gör för att komma åt kretskortet.
Vilka delar som måste tas bort lossas för att komma åt den trasiga lampan?
Tumbo ville över 7000 kr bara för nytt kretskort, tycker det är ett hutlöst pris.
Om man inte klarar av att byta ut lampan kan man skicka iväg kretskortet till något företag som är duktiga på sådana jobb.
Mvh Bosse Z
Hej.kolla med lies i Västerås

Ett annat bra alternativ för att hålla koll på 230V anslutningen är att använda en uttagstestare. Ett flertal modeller, det finns en uppsjö, visar även aktuell spänningsnivå. Länkar till en typ som säljs av proffs men som i alla fall av utseendet att döma går att köpa till mycket lägre pris på bl.a Amazon.

Hälsningar
Peter

Hur vet du att glödlampan/lysdioden är sönder, har du felsökt? Troligen sitter där en lysdiod och den går inte sönder, felet är någon annan stans. Mycket troligt att Tumbo varit ute för detta tidigare och vet vad som skall göras.

Det är relativt vanligt att lysdioden går sönder, både för 12 och 230V. Finns flera företag som reparerar. Om jag minns rätt heter ett av företagen Develec. Finns flera gamla trådar på forumet som tar upp detta problem och namnger flera företag.

Kompisen har fått panelen på sin 2020 Bürstner bytt tre gånger på garantin av precis samma anledning (230-indikatorn slutar fungera). Efter tredje displayen hade garantin gått ut och då ville dom ha nån hiskelig summa för att byta den. Som en del andra skrivit, vanligt fel som ofta är återkommande tyvärr.

Kompisen har fått panelen på sin 2020 Bürstner bytt tre gånger på garantin av precis samma anledning (230-indikatorn slutar fungera). Efter tredje displayen hade garantin gått ut och då ville dom ha nån hiskelig summa för att byta den. Som en del andra skrivit, vanligt fel som ofta är återkommande tyvärr.
Tror ett bra alternativ som någon tidigare skrivit. En ljussvag lampa i ett 230v uttag som inte används. Tex i toaletten. Så har man en mysig nattlampa där på samma gång.

hej
har en Dethleffs 2013 12v och 220 där dioden är sönder.. Jag kollar/trycker på panelen om den visar /laddar med sladden i. samma med motorn på. lolla på denna . Elsystem - Elschema.
en tråd kolla.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen