• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontinuerlig drift på cirkulationspumpen för värme

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Finns det några orsaker förutom energiförbrukningen(220/12 volt) att inte köra kontinuerlig drift på cirkulationspumpen för husbilens bodelsvärme?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontinuerlig drift på cirkulationspumpen för värme

Termostaten styrer varmen i bilen ved hjelp av sirkulasjonspumpen i en Alde oppsett.
Kontinuerlig drift ville kreve variabel hastighet på pumpen - med de problemer det medfører.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vist kann man köra pumpen kotnuerligt då sköter reläet om att hålla tempraturen på inställt värde, det brukar jag ha när jag är ute en längre tid problemet med fritidsfordon är att det tömmer batteriet om 12 v pumpen går alltid men sålänge man använder fordonet så kann mann gärna köra den kntinuerligt det skadar inte pumpen, hemma startade jag pumpen i värmesystemet för 11 år sedan och den har snurrat på hela tiden förr när det var vanligt med oljepannor så de som styrde pumpen med reläet fick nästan alltid läkage jag har varit med om att byta många läckande pumpar.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Kontinuerligt eller ej beror väl lite på vilken typ av cirkulationspump man har.

Den lilla "gräddvispen" som sitter standardmonterad i Alde-systemen lär knappast hålla särskilt länge om man kör den kontinuerligt ...

//Janne

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nyare Alde har en kraftigare 12V pump och man kan även komplettera med en 220V pump om man önskar.

Problemet är nog att eftersom det inte finns någon shunt så kommer pannans temperatur att bli för låg och därmed kommer det inte att bli tillräcklig temperatur på varmvatten (Risk för legionella) och pannan kanske inte fungerar optimalt.

En varvtalsreglerad pump som man kan reglera från den nya panelen finns numera att köpa hos Alde.

Jag har haft funderingar på att fixa en shunt men inte kommit längre än till fundering ännu.

F

F.d. 29925

Guest

Jag skulle nog kolla på cirkulationspumpar för marina ändamål och styra driften med hjälp av en variabel termostat.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag föredrar att köra pumpem kontinuerligt.
Det blir jämnare värme då enligt min erfarenhet.

Map legionella, är den risken inget problem att åtgärda.
Någon gång i veckan, sätt pumpen på av/till så kommer pann-tempen att gå över de nödvändiga 65graderna.

Toppen