• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kontiki640 90 kamremsbyte

kontiki640

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Är det bara 2st kamremmar man byter eller måste byta vattenpump . Eller drivs vatten -pumpen av egen drivrem. 2,5turbodiesel. 90, a Peugeot j5

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest
Sv: kontiki640 90 kamremsbyte

Jag har själv en kontiki 640 -91'a. Mitt råd är att du bör byta även vattenpumpen när du ändå demonterar & byter spännare samt rem. Pumpen kostar ju nästan ingenting i förhållande till alla kostnader för ett rem-byte & arbetet är ju detsamma.

Bennie

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025

Det finns bara en kamrem, övriga remmar är till vattenpump, generator, servostyrning, AC,mm. Den som är viktigast är kamremmen som kan orsaka skador på motorn om den går sönder, övriga remmar som kan gå sönder orsakar inga skador.

INKA

F

F.d. 50069

Guest

Det finns bara en kamrem, övriga remmar är till vattenpump, generator, servostyrning, AC,mm. Den som är viktigast är kamremmen som kan orsaka skador på motorn om den går sönder, övriga remmar som kan gå sönder orsakar inga skador.

INKA
Näää, men servobortfall som kan vara riktigt obehagligt och farligt.....
Samt att det är inte roligt att bli ståendes nånstans i obyggden och då kanske helt i onödan!
Nu tror jag att det är ytterst ovanligt att aggregatremmen går sönder, men jag kommer iaf att byta den i förbyggande syfte vid nästa service!
Jag brukar även skydda den genom att smörja den med remspray för att i viss mån förhindra uttorkning och slirning!
Om det gör nytta vete tusan, men en flaska remspray kostar inte många kronor!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Näää, men servobortfall som kan vara riktigt obehagligt och farligt.....
Samt att det är inte roligt att bli ståendes nånstans i obyggden och då kanske helt i onödan!
Nu tror jag att det är ytterst ovanligt att aggregatremmen går sönder, men jag kommer iaf att byta den i förbyggande syfte vid nästa service!
Jag brukar även skydda den genom att smörja den med remspray för att i viss mån förhindra uttorkning och slirning!
Om det gör nytta vete tusan, men en flaska remspray kostar inte många kronor!

O.T
Ok, lite utanför kamrem, men ville ändå delge mina erfarenheter.
Har lång erfarenhet av remgreppsspray på kilremmar, då vi använder det i "nödfall" på min arbetsplats på fläktar i många storlekar, för att slippa driftstopp.

Min erfarenhet är att inte spraya ifall det inte slirar, vi har märkt att livslängden på kilrem förkortas avsevärt efter sprayning.
Dock ifall kilremmar börjar slira under drift och sprayas så slipper man driftstopp, och kan hålla ut en stund till ett bättre tillfälle för stopp och åtgärd.

Generellt, har en kilrem börjat slira är redan skada skedd, kilremsskivor tar ordentligt med stryk av sliret.
Sliret kan ha flera orsaker, men kilremmar slits sakta men säkert, även då de är "rätt monterade".
Sen finns kvalitetsproblem, när vi på 90-talet bytte leverantör från Trelleborg till ett spanskt märke 4-dubblade vi förbrukning på kilremmar.

Men som sagt, JAG skulle inte rek. sprayning på fungerande kilremmar :)

piloten 1

HBK Medlem
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2025

hej!
i din bil sitter en citroen motor med två kamremmar,vattenpumpen
sitter i andra ändan av motorn.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja det verkar sniket att bara byta en av de två kamremmar som finns i den motorn som det troligen är i bilen... Eller? :D.

kamrem.jpg

Ja jag vet........ Men Pugeot och Cittra har väl alltid gått sina egna underliga vägar med sina konstruktioner även om de skiljer lite åt :p:.
Det är inte heller någon idé att leta efter vattenpumpen i härvan av remmar och spännhjul.

13 är vevaxeln och 7 är kamaxeln (tror jag :oops:).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025

Den gick man bet på, fransmän är härliga inget är omöjligt för en fransman. Det var tur att Gyllenhammar inte lyckades att gå samman med Renault.

Tack för beskrivningen Jankro.

//INKA

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Den gick man bet på, fransmän är härliga inget är omöjligt för en fransman. Det var tur att Gyllenhammar inte lyckades att gå samman med Renault.

Tack för beskrivningen Jankro.

//INKA
-------------------------------------------------------------
Det är lugnt INKA.
Det finns troligen en del konstruktioner som man gott kan leva ovetandes om utan att lida :D.....
Men faktiskt, den här dieselmotorn har nog inte något speciellt dåligt rykte utan verkar funka bra om man pysslar om den lite lagom.
Det finns nog ca. fem olika dieselmotorer i europachassit och två varianter av samma bensinmotor (Peugeotbensinmotor i alla varianter), mest beroende om det står Fiat, Peugeot, Cittroên eller Talbot på grillen, och jag tror inte att någon direkt har utmärkt sig som blää om de sköts om. Möjligen de minsta men då mest för att de är klena. Men Fiat's s.k. Sofim-motor med turbo har väl kanske bäst rykte av alla.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Nackdelen med Peugeot motorn. Fick jag lära mig den hårda vägen. Lagerhållaren till höger drivaxel är gjuten i motorblocket. Om den spricker så får man problem. Men det är nog inte så vanligt att den spricker.
Ha det

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nackdelen med Peugeot motorn. Fick jag lära mig den hårda vägen. Lagerhållaren till höger drivaxel är gjuten i motorblocket. Om den spricker så får man problem. Men det är nog inte så vanligt att den spricker.
Ha det
------------------------------------------------
Ja det har vi hört talas om :p.

Ha det bra JANKRO.

Toppen