kontiki640
FD HBK Medlem
Är det bara 2st kamremmar man byter eller måste byta vattenpump . Eller drivs vatten -pumpen av egen drivrem. 2,5turbodiesel. 90, a Peugeot j5
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Näää, men servobortfall som kan vara riktigt obehagligt och farligt.....Det finns bara en kamrem, övriga remmar är till vattenpump, generator, servostyrning, AC,mm. Den som är viktigast är kamremmen som kan orsaka skador på motorn om den går sönder, övriga remmar som kan gå sönder orsakar inga skador.
INKA
Näää, men servobortfall som kan vara riktigt obehagligt och farligt.....
Samt att det är inte roligt att bli ståendes nånstans i obyggden och då kanske helt i onödan!
Nu tror jag att det är ytterst ovanligt att aggregatremmen går sönder, men jag kommer iaf att byta den i förbyggande syfte vid nästa service!
Jag brukar även skydda den genom att smörja den med remspray för att i viss mån förhindra uttorkning och slirning!
Om det gör nytta vete tusan, men en flaska remspray kostar inte många kronor!
-------------------------------------------------------------Den gick man bet på, fransmän är härliga inget är omöjligt för en fransman. Det var tur att Gyllenhammar inte lyckades att gå samman med Renault.
Tack för beskrivningen Jankro.
//INKA
------------------------------------------------Nackdelen med Peugeot motorn. Fick jag lära mig den hårda vägen. Lagerhållaren till höger drivaxel är gjuten i motorblocket. Om den spricker så får man problem. Men det är nog inte så vanligt att den spricker.
Ha det