• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontiki Swift 630 1990

  • Startad av Startad av F.d. 58316
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58316

Guest
Hej!

Jag letar efter bakre bromscylinder på nätet och det går lite trögt och hitta
Har förstått att Fiat Ducato har samma chassie? Kan man köpa Fiatdelar??
Bild på cylinder
Mvh,
/Micke
 
Med största sannolikhet är det ett Fiat Ducato-chassi, men det kan också vara en Talbot Express, en Citroën C25 eller en Peugeot J5 – men knappast en Alfa Romeo AR6.

Pålle
 
Min dåvarande Kontiki var en FIAT Ducato med AL-KO chassi. Om jag inte är helt ute & cyklar så har jag för mig att bromsdetaljerna på detta chassi är från värdbilen alltså FIAT's.
 
Med största sannolikhet är det ett Fiat Ducato-chassi, men det kan också vara en Talbot Express, en Citroën C25 eller en Peugeot J5 – men knappast en Alfa Romeo AR6.

Pålle
Om jeg ikke tar helt feil så er det samme chassi, litt forskjell på hvilke motorer som ble brukt. Talbot merket kun på biler med høyre ratt de andre i begge varianter.

Ser at det er Girling bremsecylinder, men for 1990 modellen så er det faktisk 2 mulige varianter. Det var året for et mindre model bytte og tidlige biler hadde en variant og sene en annen. Men i og med husbilen er registrert i 1990 så er det mest sannsynlig den eldre, om en søker på "rear brake cylinder peugeot J5" eller fiat ducato spiller mindre rolle selv om fiat søket gir mange funn på nyere modeller. J5 begrenser til biler før 1994.
 
Om jeg ikke tar helt feil så er det samme chassi, litt forskjell på hvilke motorer som ble brukt. Talbot merket kun på biler med høyre ratt de andre i begge varianter

Helt riktigt!

Dessutom skilde emblemen i grill och ratt., och Citroën hade blinkers placerde ovanför strålkastarna, medan övriga hade blikers placerade under strålkastarna.

Alfa Romeo tror jag enbart byggdes för den inhemska marknaden, och mig veterligen byggdes det aldrig någon Lancia-märkt version.

Pålle

Ducato.jpg
Fiat Ducato

Citroen.jpg
Citroën C25

Peugeot.jpg
Peugeot J5

Talbot.jpg
Talbot Express

Alfa_Romeo_AR6_14.jpg
Alfa Romeo AR6
 
Senast ändrad:
De 2 forskjellige størrelsene bør en kontrollmåle, vipp av gummihetta i ene endel og mål. Skulle tro at det var Maxi som hadde den største.
 
Tillbaka
Toppen