Sv: kontiki 646 90 j5
Hejsan igen, det behövs inga specialverktyg bara lite meckvana kanske och en kraftig hylsa och med långt handtag eller skarvat med ett rör för att få bort centrummuttern.
Jag kopierar in ett tidigare inlägg som jag skrivit om att byta drivknutsdamask och ändrar lite så det stämmer med ditt byte.
---------------
Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.
Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.
Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulet, ta bort kåpan och sätt dit hjulet igen.
Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på mutterns krage (brukar vara två).
Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).
Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt, så brukar det lossna.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.
Bort med hjulet.
Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.
Lossa bromsoket och häng upp det i karossen.
Lossa styrPändens kona.
Lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta i stället för att bråka med själva konan och kanske sabba gummikåpan på den.
Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.
--------------------
Du skall sedan lossa två klämskruvar som håller fast stödlagret i hållaren. Lossa inte hållaren från motorn utan bara klämskruvarna.
Nu kan du dra ut axeln ur växellådan för det är bara stödlagret som håller axeln på plats. Du behöver inte tömma oljan ur lådan för packboxen sitter runt en ytterhylsa och tätar inte direkt mot drivaxeln.
Håll lite ordning på nya drivaxeln så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof) men då måste man troligen lossa inre damasken för att få ihop den igen för lagerrullarna kan ramla bort och lägga sig inne i damasken.
Sedan är det bara åt andra hållet och avsluta med att dra centrummuttern mer än hårt.
M.v.h. JANKRO.